precedent

Un copilot es va tancar a la cabina i va estavellar un avió el 2013

Un primer oficial d'EgyptAir va precipitar al mar un Boening el 1999 tot i que el capità va poder entrar

Reconstrucció documental sobre el ’cas Egyptair 990’ en què es va suïcidar el pilot de l’avió. / NATIONAL GEOGRAPHIC

2
Es llegeix en minuts

No seria la primera vegada que un pilot decideix suïcidar-se emportant-se també la vida de la resta de la tripulació i els passatgers. Si es confirmés aquesta hipòtesi, els fets serien pràcticament calcats al del vol 470 de Línies Aèries de Moçambic(LAM), que a finals del 2013 es va estavellar al parc nacional de Bwabwata, al nord de Namíbia, amb 33 persones a bord. Les primeres investigacions van apuntar al mal temps, però a les gravacions de cabina es va poder sentir com algú picava repetidament a la porta de la cabina i cridava que el deixessin entrar.

El gravador de dades va revelar posteriorment que en un determinat moment el primer oficial va deixar els comandaments. Llavors se sent la porta que s'obre i es tanca, i es va deduir que va sortir per anar al lavabo. Quan va tornar ja no no va poder entrar. Des de l'11-S les portes de les cabines no es poden obrir des de fora sota cap circumstància per evitar que, com va passar llavors, els segrestadors puguin prendre el comandament de l'avió i estavellar-lo contra objectius terroristes.

A l'investigar el copilot, es va descobrir que un any enrere havia patit un conflictiu procés de divorci durant el qual es va suïcidar un dels seus tres fills. Arran d'això va tenir diverses crisis depressives, però el van deixar seguir volant.

"NOMÉS DEPENC DE DÉU"

Notícies relacionades

També va ser producte d'un suïcidi la caiguda a l'Atlàntic el 1999 d'un Boeing 747 de la companyia EgyptAir amb 217 persones a bord. El copilot, Adel Anwar, de 36 anys, va fer caure l'aparell en picat, gairebé a la velocitat del so, dues hores després de sortir de Nova York. “Només depenc de Déu” se li va sentir mussitar abans d'iniciar la caiguda i després va invocar Al·là diverses vegades. En aquest cas va aprofitar que el capità se n'havia anat a descansar però no va poder evitar que entrés a la cabina quan va percebre la maniobra. Li va preguntar què passava i ni tan sols li va respondre.

El succés va passar el 31 d'octubre de 1999, abans de l'11 de setembre de 2001, així que la porta de la cabina encara no estava blindada. Però tampoc això va servir de gaire. El capità va agafar els seus comandaments per remuntar el vol mentre el copilot insistia en la maniobra suïcida i aconseguia el seu objectiu. El copilot havia sigut objecte de represàlies per la companyia per un comportament sexual irregular però no es va detectar que pertanyés a cap organització fonamentalista.