TRAGÈDIA ALS ALPS FRANCESOS

¿Per què el pilot de Germanwings no va avisar de l'emergència?

El protocol de seguretat impedeix al comandant alertar el centre de control abans de tornar a posar l'avió en posició segura

La falta d'oxigen per una probable despressurització podria haver deixat els dos tripulants inconscients i impedir també la trucada

Una de les caixes negres de l’avió de Germanwings. / REUTERS (ATLAS)

2
Es llegeix en minuts
ÓSCAR HERNÁNDEZ / BARCELONA

La norma d'or de l'aviació civil en cas d'emergència prioritza el manteniment de l'avió en situació segura a la trucada d'emergència. Aquest protocol hauria impedit als pilots avisar a l'instant de la imminència de l'accident, segons han confirmat dos comandants amb dilatada experiència amb avions Airbus. Això explicaria que no es rebés cap trucada d'emergència en el sinistre del vol Barcelona-Düsseldorf.Barcelona-Düsseldorf

La denominada 'golden rule' es resumeix en tres paraules: vola, navega i comunica. "Primer s'ha de recuperar el control de l'avió, després desplaçar-lo cap a una zona segura i només després donar l'avís de l'emergència", explica un d'aquests pilots. Aquesta norma pot ser la causa que el senyal d'emergència no arribés abans de la col·lisió. Una altra causa possible seria que els dos tripulants quedessin inconscients abans de l'impacte a causa d'una despressurització de la cabina.

"Tenim dues formes d'avisar de l'emergència. La més habitual és llançar per ràdio un 'mayday'.  Una altra, més immediata, és teclejar el codi 7700 al Transponder, un sistema de comunicació de dades amb el centre de control. Aquest número apareix a la pantalla del controlador parpellejant i de seguida sap que estem en perill", indica M. (inicial fictícia), comandant  d'un Airbus 340 amb més de 15.000 hores de vol d'experiència, la meitat en un Airbus 320 com l'accidentat als Alps.

POSAR-SE LA MASCARETA

Quan hi ha una situació d'emergència en ple vol, com una sobtada perduda d'oxigen a la cabina, els pilots s'han de col·locar primer les seves màscares d'oxigen, segons el protocol de seguretat escrit; comprovar que es poden comunicar entre ells a través de les màscares i auriculars; maniobrar per perdre altura fins a entrar en la zona amb oxigen exterior (cosa que es fa de forma més ràpida i eficient girant l'avió) i volar en zona segura, que en el cas de l'accident dels Alps seria dirigir-se cap al mar i sortir de la zona muntanyosa. Només després es demana ajuda a través de l'avís radiat de 'mayday, mayday, mayday' o del codi 7700.

"De fet, en aquells minuts la teva màxima responsabilitat és recuperar el domini de l'avió i volar, controlar-lo totalment. Has de lluitar per la supervivència de tots… I això és més important que donar un avís que no impedeix a priori la possible col·lisió", explica F., un altre veterà pilot de vols transoceànics també amb àmplia experiència en avions Airbus, els més utilitzats a Europa.

INCONSCIENTS

Hi ha la possibilitat que els tripulants de l'avió de Germanwings no tinguessin temps d'avisar al quedar inconscients per la falta d'oxigen a la cabina. "Quan es produeix  la despressurització disposes d'entre 15 i 30 segons a 38.000 peus (11.000 metres, l'altura a què anava el vol accidentat) abans de perdre la consciència. I als pilots no els cauen les mascaretes com als passatgers, sinó que les hem d'agafar del costat del seient i col·locar-nos-les. Si no ho fas el primer de tot,  perds el sentit sense adonar-te'n, t'adorms", afegeix el primer dels comandants.

Notícies relacionades

En l'accident dels Alps això explicaria que després de perdre altura l'avió continués volant sense variar la trajectòria fins a xocar amb les muntanyes tot i la bona visibilitat.

Si aquesta va ser o no la situació viscuda en els últims segons abans de l'accident és una de les claus que ha de revelar l'anàlisi de les caixes negres, especialment la que recull les converses entre els dos tripulants.