SEGUEIX EL MISTERI DEL VOL MH370

L'avió de Malaysia Airlines va baixar als 5.000 peus per evitar els radars comercials

La policia centra les seves investigacions en el pilot, el copilot i en passatgers amb coneixements d'aeronàutica

Un jove fotografia un mur amb missatges de suport als passatgers del vol de Malaysia Airlines desaparegut, aquest dilluns en un centre comercial de Kuala Lumpur. / EFE/ AZHAR RAHIM

Un jove fotografia un mur amb missatges de suport als passatgers del vol de Malaysia Airlines desaparegut, aquest dilluns en un centre comercial de Kuala Lumpur.
Agents de seguretat, a l’entrada del complex residencial on viu el pilot de l’avió malaisi, aquest diumenge als afores de Kuala Lumpur.
Diversos periodistes munten guàrdia davant la casa del copilot del vol MH370, diumenge a Selangor.

/

3
Es llegeix en minuts

L'avió de Malasya Airlines desaparegut el dia 8 amb 239 persones a bord va baixar fins als 5.000 peus d'altura per evitar ser detectat pels radars comercials, segons investigacions del diari de Singapur 'New Straits Times'. Equips de més de 26 països participen en els treballs de recerca del vol MH370 al mateix temps que els investigadors, en el marc de la hipòtesi del segrest o sabotatge, han posat el focus en el pilot, el copilot i també en un enginyer aeronàutic que es trobava entre els passatgers.

L'anàlisi de les dades de l'avió B777-200 de Malaysia Airlines revela que va baixar uns 1.500 metres per desaparèixer del mapa dels radars, mentre canviava de rumb amb destí a un parador desconegut. Els investigadors indiquen que aquest "emmascarament" hauria servit a l'aeronau per sobrevolar la badia de Bengala i dirigir-se al nord terra a dins.

"La persona que pilotava l'avió té un sòlid coneixement de navegació i radars, va deixar una pista neta", ha declarat un funcionari sota condició d'anonimat al diari 'New Straits Times'.

Nova àrea de recerca

El vol MH370 va sortir de Kuala Lumpur en direcció a Pequín el 8 de març a la matinada i va desaparèixer del radar uns 40 minuts després d'enlairar-se, encara que es creu que hauria pogut volar diverses hores més i sobre almenys dos països, a més de Malàisia, sense ser detectat, assenyalen els experts al mitjà singapurès.

Les autoritats malàisies han demanat a una sèrie de països, la majoria del sud i centre d'Àsia, que s'incorporin a la recerca de l'avió de Malaysia Airlines després que les investigacions confirmessin que aquest aparell va canviar de rumb de manera deliberada i es va dirigir a l'oest. Els investigadors mantenen obertes diverses hipòtesis (segrest, sabotatge, terrorisme i problemes psicològics o personals d'algú a l'interior de l'avió) i no descarten que l'aparell arribés a aterrar.

Aquestes noves dades van obrir el cap de setmana dues zones d'investigació: una franja que va del nord de Tailàndia fins a Kazakhstan Turkmenistan, i un altre corredor que parteix de Indonèsia i s'endinsa al sud de l'oceà Índic, a l'oest d'Austràlia.

El pilot i el copilot

Paral·lelament a la recerca física de l'avió, la policia investiga el pilot i el copilot i també els passatgers, especialment aquells que poguessin tenir coneixements de vol. En les últimes hores, agents malaisis han registrat la casa del capità a càrrec de l'avió, Zaharie Ahmad Shah, de 53 anys, que va construir al seu domicili el seu propi simulador de vol.

Del copilot, Fariq Abdul Hamid, de 27 anys, ha transcendit que estava a punt de casar-se amb Nadira Ramli, una pilot de 26 anys de l'aerolínia AirAsia, segons han informat mitjans locals. Tots dos es van conèixer fa nou anys mentre estudiaven a l'escola de pilots de Langkawi, al nord-oest de Malàisia. La nòvia es troba de baixa després de la desaparició del seu promès i es refugia en un hotel de Kuala Lumpur al costat de la família d'aquest.

Un enginyer de vol, passatger sospitós

Notícies relacionades

També està sent investigat un enginyer aeronàutic que viatjava com a passatger del vol MH370, segons informa l'agència Reuters. Es tracta de Mohd Khairul Amri Selamat, que havia treballat per a una companyia de jets privats i tenia 10 anys d'experiència com a enginyer de vol. "Sí, estem investigant Mohd Khairul, així com altres passatgers i a la tripulació. El focus està en qualsevol d'aquest avió que tingués coneixements de vol", ha dit un oficial de la investigació citat per Reuters.

Khairul, pare d'una nena, havia comprat recentment una casa als afores de Kuala Lumpur, segons ha explicat el seu pare, Selamat Omar, que ha declinat comentar si creia que el seu fill podria estar implicat en la desaparició de l'avió. Sí que ha detallat que el seu fill havia hagut de viatjar a Pequín per treball. 

Temes:

Malàisia