Espanya: corrupció només a les elits
Mapa interactiu amb els resultats del primer informe anticorrupció de la UE
"Espanya el país més corrupte de la UE". Aquesta ha estat la lectura general dels mitjans del primer informe anticorrupció publicat per la Comissió Europea aquest dilluns; i tenen tota la raó. La corrupció a Espanya existeix i preocupa, d'això no hi ha cap dubte, i així ho confirmen les dades d'aquest informe. Ara bé, l'informe també cita: "Espanya obté millor puntuació que la mitjana europea pel que fa a la petita corrupció." O el que és el mateix, Espanya pateix menys suborns que molts dels països de la UE.
Les dades
Només un 2% dels espanyols van respondre afirmativament a la pregunta: ¿En l'últim any, algú li ha demanat a vostè, o esperat de vostè, que pagui un suborn pels seus serveis? Aquest 2% està, efectivament, per sota de la mitjana de la UE (4%) i molt lluny del seu màxim, un 29% (Lituània). Aquest 2% se situa només un punt per sobre dels resultats obtinguts per Finlàndia o Dinamarca, països que aconsegueixen molta millor puntuació que Espanya en la percepció de si la corrupció és generalitzada (un 20% a Dinamarca per un 95% a Espanya).
Notícies relacionadesLa mateixa tendència segueix la resposta a preguntes com: ¿Coneix algú que hagi donat o rebut suborns? (11% a Espanya, 12% la mitjana europea).
Elits i funcionariat
Totes les dades estan basades en opinions i en experiències dels ciutadans, ja que lògicament no hi ha dades empíriques sobre l'assumpte més enllà de l'experiència i la percepció. Llavors, una possible explicació que es podria extreure de la divergència de dades exposada és que el ciutadà espanyol percep la corrupció perquè diàriament llegeix als diaris casos i més casos de tripijocs de les seves elits polítiques i empresarials. Això sí, la població afirma no experimentar suborns en la seva vida perquè metges, professors, bombers, revisors de tren o polícias no aprofiten la seva posició com a funcionaris per treure's un sou extra a costa del ciutadà, cosa que sí que passa en altres països.
- MÚSICA Rosalía anuncia un àlbum fet "per primer cop sense por del fracàs"
- A Barcelona Un cotxe es precipita a la rambla del Carmel al sortir d’un pàrquing marxa enrere
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Enfrontament institucional El Govern es desmarca del xoc entre la RAE i el Cervantes
- Famosos Victoria Beckham (51 anys) humanitza David al llit: «El meu marit ronca i jo he de fer servir taps»
- La capital europea més infravalorada és també la més barata per a un viatge de tardor: vols i allotjament per poc més de 20 euros
- L’oli d’oliva costa ara el doble que el 2021 i la meitat que el 2024
- Catalunya impulsa un fons públic de 285 milions per a ‘start-ups’ de ciència
- Fainé reivindica des de Washington el rol social de la banca minorista