DIFÍCIL TRANSICIÓ AL PAÍS DEL NIL

Un càmera va gravar la seva pròpia mort als disturbis del Caire

Ahmed Samir Assen va rebre un tret d'un soldat mentre cobria la protesta islamista contra el cop militar a Egipte

El fotògraf egipci Ahmed Assem filma la seva mort a mans d’un franctirador al Caire. / {periodico}

2
Es llegeix en minuts

Un fotògraf de un diari local egipci va gravar la sevapròpia mort mentre cobria la manifestació dels partidaris del deposat presidentMohamed Mursi del 30 de juny passat, en què van morir almenys53 persones per trets de l'Exèrcit.

Ahmed Samir Assem, de 26 anys, treballava per al diari 'Al-Horia Wa Al-Adala' i era una de les persones que acampaven davant l'edifici de la Guàrdia Republicana alCaire quan van començar els trets. En el vídeo que va filmar s'observa com un soldat dispara repetides vegades i, en menys d'un segon, gira el seu rifle i apunta directament a la lent de la càmera. La gravació acaba al mateix temps que la vida del fotògraf.

Assem havia estat present quan seguidors delsGermans Musulmans es posaven de genolls aquell dilluns al matí per començar el res. Segons els seus amics i familiars, va ser llavors quan el jove fotògraf va captar el moment de la seva pròpia mort.

La notícia de la seva mort va arribar quan van trobar la seva càmeraplena de sang i el seu telèfon mòbil en un campament provisional.Ahmed Abu Zeid, editor de cultura del diari d'Assem, va explicar: "Al voltant de les 6:00 del matí, un home va entrar a la redacció amb una càmera coberta de sang i va dir que havien ferit un dels nostres col·legues. Una hora després vaig rebre la notícia que Ahmed havia rebut un tret d'un franctirador al front mentre gravava els soldats disparant des de dalt dels edificis", va afegir.

Inici del rès

La càmera d'Assem va ser l'única que va gravar el succés des del primer moment. "Va començar a gravar des de l'inici del rès, i per això va captar l'escena des del principi i es pot observar que hi va haver desenes de morts. La seva càmera quedarà com a prova de la violació de drets que es va cometre aquell dia", assegura Abu Zeid.

La cinta de la gravació d'Assem està sent analitzada i ha estat presentada pels Germans Musulmans com a document que corrobora la massacre als carrers del Caire.

Denúncia d'Amnistia

En aquesta mateixa línia,Amnistia Internacional(AI) ha assenyalat que disposa de proves que contradiuen la versió de l'Exèrcit, que va explicar que les seves forces van ser atacades prèviament per homes armats.

Notícies relacionades

"Fins i tot si alguns manifestants van fer servir la violència, la resposta [de les forces de l'ordre] va ser desproporcionada i va suposar la pèrdua de vides i ferides entre els manifestants pacífics", ha apuntat el subdirector d'AI al Pròxim Oriente, Hasiba Sahraui.

Segons Amnistia, moltes de les víctimes, incloses dones i menors, van rebre trets al cap i a la part superior del cos amb perdigons i munició real.