El conflicte libi

La rebel·lió líbia elimina Gaddafi

Els insurgents ocupen l'últim bastió gaddafista i acaben amb la vida del dictador després d'haver-lo capturat viu

Imatges de vídeode Gaddafi capturat per milicians rebels a Sirte.

Imatges de vídeode Gaddafi capturat per milicians rebels a Sirte. / AFP / MAHMUD TURKIA

5
Es llegeix en minuts
Montserrat Radigales
Montserrat Radigales

Periodista

ver +

El final del dictador libi no podia haver estat més humiliant. Muammar Gaddafi, que anomenava «rates» els rebels que el febrer passat es van sublevar contra el seu règim, es va amagar ahir com una rata dins d'una llardosa canonada poc abans de morir, en circumstàncies encara confuses, a mans dels insurgents que ahir van prendre Sirte, ciutat natal del deposat dirigent i últim bastió de resistència gaddafista. La guerra de Líbia, doncs, va arribar al final i Gaddafi es va convertir en el primer dels dictadors deposats per la primavera àrab que mor a resultes de la revolta.

Després de diverses hores de rumors i d'informacions contradictòries sobre la captura de Gaddafi, el primer ministre del Consell Nacional de Transició (CNT), Mahmud Jibril, va anunciar a primera hora de la tarda, en el transcurs d'una roda de premsa a Trípoli, que Gaddafi era mort. «Hem estat esperant aquest moment. Muammar Gaddafi ha mort», va assenyalar. Jibril va afirmar que avui, divendres, com a molt tard es proclamarà oficialment l'«alliberament» total de Líbia.

La pel·lícula dels esdeveniments encara té fotogrames foscos. Després de diverses setmanes de setge i acarnissats combats, les forces de la rebel·lió van prendre ahir el control de Sirte. Gaddafi, acompanyat d'alguns dels seus fidels i de diversos guardaespatlles, va intentar fugir de la ciutat, en direcció a l'oest, a primera hora del matí, en un comboi de vehicles. Però els seus plans van ser frustrats per l'OTAN, que va bombardejar el comboi als afores de Sirte.

L'Aliança va assegurar hores després que havia bombardejat un comboi sense confirmar si Gaddafi anava en algun dels vehicles. Però a mitja tarda, quan la mort del dictador libi ja era coneguda, el ministre de Defensa francès, Gérard Longuet, va explicar que avions francesos van identificar i «van aturar» el comboi militar, format per «algunes desenes de vehicles», on viatjava Gaddafi. Longuet va deixar clar, no obstant, que el comboi «no va ser destruït per la intervenció francesa». Segons va assenyalar el ministre, combatents libis hi van intervenir després i van destruir els vehicles, «d'on va sortir el coronel Gaddafi».

A partir d'aquí, els fets s'han pogut reconstruir a partir de diferents testimonis, a vegades contradictoris o confusos. Sembla que Gaddafi i alguns dels seus acompanyants van fugir, perseguits pels insurgents, enmig dels arbres i van acabar amagant-se en dues canonades de formigó per a drenatges. Salem Bakeer, un milicià rebel que va dir que l'havia trobat a la canonada, va assegurar que Gaddafi li va implorar que no disparés.

FERIT/ En el moment de la captura, Gaddafi ja presentava ferides de bala a la cama i l'esquena. Sembla que llavors el van conduir cap a un camió. No és clar el que va passar després exactament.

Del que no hi ha cap dubte és que Gaddafi va ser capturat viu i executat pels rebels. Les primeres fotos difoses després de l'anunci de la captura mostraven Gaddafi amb el cap ensangonat, però no permetien establir si era viu o mort. No obstant, les televisions àrabs Al-Jazira i Al-Arabia van emetre després unes imatges de vídeo en què apareixia amb tota claredat ferit però amb vida. Malgrat que la càmera realitzava contínuament moviments bruscos que impedien veure què estava passant, Gaddafi semblava forcejar i estar rebent cops.

Un combatent del CNT semblava que tenia una pistola molt a prop del seu cap. «Anunciem al món que Gaddafi ha mort a mans dels revolucionaris», havia declarat a la premsa a Bengasi el portaveu oficial del CNT Abdul Hafez Ghoga, sense explicar com.

Un altre portaveu del CNT, Jalal al-Galal, va afirmar posteriorment que el metge forense que va examinar el cadàver de Gaddafi, a la ciutat de Misrata -on van traslladar el cos del dictador libi- va determinar que Gaddafi havia rebut trets al cap i l'abdomen.

Entre els que acompanyaven a Gaddafi durant les seves últimes hores i van acabar també morts hi havia un dels seus fills, Mutasim, i el cap del ja inexistent Exèrcit del dictador, Abu Bakr Yunis Jabr. Segons alguns milicians, Jabr havia estat també capturat viu. El CNT posteriorment va anunciar la seva mort, igual que la de Mutasim. Es desconeix, en canvi, el parador d'un altre dels fills del dictador, Saif al-Islam, encara que durant tota la jornada van circular rumors, que no es van confirmar, que havia estat també capturat o que era mort.

La caiguda de Sirte, on ahir ja onejava la bandera tricolor de la nova Líbia, i la mort de Gaddafi van provocar una explosió d'alegria al país. Milers de libis van sortir al carrer a Trípoli i en altres ciutats portant banderes i fent sonar els clàxons dels cotxes, era tota una exhibició col·lectiva d'alegria.

La liquidació definitiva de les últimes restes del gaddafisme va ser acollida amb alleujament per part dels mandataris internacionals, que van subratllar la necessitat d'una transició pacífica i de mantenir la unitat entre els libis.

Notícies relacionades

L'ALIANÇA/ L'OTAN, per la seva part, ha començat a preparar l'acabament de la seva missió militar d'atacs aeris contra les restes de les forces de l'antic règim de Gaddafi. Després de la caiguda de Sirte i de Bani Walid, els últims focus de resistència, el final de l'operació «és molt a prop», va anunciar ahir a la nit el secretari general de l'Aliança Atlàntica, Anders Fogh Rasmussen. L'OTAN ha convocat per avui una reunió del Consell Atlàntic per estudiar precisament el final de la missió, segons van indicar fonts diplomàtiques. Rasmussen va afirmar que la decisió de donar per acabada l'operació militar s'adoptarà en coordinació amb l'ONU i el CNT libi, informaEliseo Oliveras.

Els ministres de Defensa de l'OTAN van acordar a principis de mes que l'operació només es podria donar per acabada quan es verifiqués que les restes de les forces gaddafistes no tenien capacitat per realitzar operacions de guerrilla i que les noves autoritats líbies eren capaces de garantir la seguretat del territori. «És l'hora de començar una nova i unida Líbia», va proclamar ahir Jibril.