Violència al Carib
Tensa calma a Jamaica, on segueix la caça del narco
Els incidents dels últims dies han causat almenys 73 morts

Un soldat jamaicà patrulla a prop de l’àrea de Tivoli Gardens, a Kingston, ahir. /
Si no les escoles, que van seguir tancades, els comerços de la capital de Jamaica, Kingston, van reobrir ahir tímidament en un intent de tornar a la normalitat després de tres dies d'enfrontaments de soldats i policies amb delinqüents i veïns dels barris pobres seguidors de CristopherDudusCoke.
La policia va seguir buscant infructuosament aquest narcotraficant reclamat pels EUA, mentre els jamaicans es preguntaven si la violència d'aquests dies implica una tisorada als llaços històrics entre les bandes mafioses i els partits polítics. La violència ha causat almenys 73 morts.
Washington va aplaudir les «mesures valentes» del primer ministre, Bruce Golding, que va arribar a veure's esquitxat per les suspicàcies. Fins al punt que el seu portaveu, Lois Grant, va haver de sortir a desmentir les informacions de diferents mitjans internacionals que van vincular la primera autoritat amb elpadríCoke. Grant va afirmar que aquestes difamacions «formen part clarament d'una conspiració per minar el Govern».
ESFORÇOS DEL GOVERN / L'oposició jamaicana considera Golding un vell «client» deDudusCoke, ja que va sorgir com a parlamentari amb els vots del barri de Tivoli Gardens, feu delcapo, i el seu Govern ha recolzat amb permissivitat i subsidis els negocis de Coke. El governant Partit Laborista de Jamaica (JLP) ha estat vinculat històricament al clan mafiós dels Coke, igual que altres polítics han utilitzat les més de 250 bandes delictives que operen al país, sobretot a la capital, per arrossegar la gent i aconseguir més vots a l'hora de les eleccions.
Els Estats Units van reiterar que donen suport «als esforços del Govern jamaicà per fer respectar l'estat de dret i arrestar Cristopher Coke». Després de la petició d'extradició, Bruce Golding s'ho va pensar nou mesos abans d'ordenar l'arrest de Coke.
REPARTIMENT D'ALIMENTS / La resistència de les bandes i els veïns a Tivoli Gardens i West Kinsgton, els seus enfrontaments amb la policia i l'Exèrcit han provocat aquesta setmana més de 60 morts. La Creu Roja repartia ahir aliments en aquests barris sense llum ni aigua corrent, enmig de les fumeres que encara s'alçaven de les barricades. I Dudus, mentrestant, desaparegut.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- El gran repte d’Arrieta
- Seguidors expectants Rosalía i el seu nou disc, una qüestió de fe i paciència: aquesta nit revelarà més detalls del seu quart àlbum
- Banca La caiguda del núvol d’Amazon paralitza els pagaments a Espanya i causa errors en datàfons, caixers i Bizum
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Cotitzacions El Govern frena la pujada de quotes als autònoms que menys guanyen i planteja pujar fins a un 2,5% a la resta
- Educació Més de 325.000 alumnes amb necessitats educatives específiques no reben el suport necessari a Catalunya