CRÒNICA DES DE NOVA YORK // IDOYA Noain

Un tsar contra "les rates amb ales"

2
Es llegeix en minuts
IDOYA Noain

Les rates, com demostren les xifres de queixes i un simple passeig per Nova York, segueixen campant a gust per la ciutat. La lluita contra elles, per més que s'intensifiquin esforços, s'ampliï el personal encarregat de combatre-les i s'engreixin pressupostos, no sembla que doni mai els fruits desitjats. I es diria que tant autoritats com ciutadans estan resignats a la convivència.

El que no es veu és ningú alimentant, almenys voluntàriament, els rosegadors, una cosa que sí que passa amb els coloms, els ocells que més d'un denomina "rates amb ales". Entre els que els anomenen d'aquesta manera hi figura Simcha Felder, un demòcrata de Brooklyn, membre del Consell de la Ciutat, que creu que els problemes associats amb els coloms --sobretot la corrosió causada pels seus excrements-- serien molt menys importants si els novaiorquesos no els donessin molles de pa.

Felder ha delineat un polèmic pla, encara no presentat oficialment, que inclou multes de 1.000 dòlars (una mica més de de 680 euros) per a la mà que alimenta el colom. "Si a la gent els agraden que se'ls emportin a casa seva, els donin menjar i els deixin defecar als seus salons", ha dit.

El polític ha buscat inspiració en altres propostes. La de Londres, per exemple, que va prohibir donar menjar als ocells a Trafalgar Square; la de Hollywood, que va aprovar tractar-los amb un anticonceptiu; o la de la ciutat suïssa de Basilea, que va aconseguir reduir-ne la població usant, entre altres tècniques, una en què es canviaven els ous per uns de falsos i es feia creure als animals que ja havien tingut descendència.

A més, i com no podia ser d'una altra manera en un país procliu a crear càrrecs, Felder també proposa el naixement d'una nova figura, el tsar dels coloms, que hauria de coordinar totes les agències relacionades amb el control de la població alada i els seus efectes en la salut.

Desenes de ciutadans han omplert els blocs criticant les idees com una despesa inútil de diners i de temps però, de moment, el polític sembla que té el suport de l'alcalde, Michael Bloomberg. Encara que no ha donat el seu suport formal ni a les multes ni al nou càrrec, Bloomberg sí que ha reconegut que els coloms representen una molèstia.

Notícies relacionades

Lluitar contra la superpoblació alada és un esforç des de fa anys a Nova York i no sempre ha donat bons resultats. Estratègies com l'electrificació de certes zones en va reduir la presència, però un intent de combatre coloms amb falcons a Bryant Park va haver de ser suspès quan un d'aquests rapaços va atacar un chihuahua.

Els coloms, introduïts als Estats Units pels pares fundadors com a aus domesticades, s'han fet forts a la ciutat. Tot i que la seva esperança de vida en ambient urbà es redueix a dos o tres anys, en lloc dels 15 habituals, també es reprodueixen molt més (entre quatre i sis vegades a l'any en lloc de dues). I s'han acostumat a certes molèsties. Fa temps es va intentar fer-les fora usant gravacions amb sons d'ocells rapaços. Va ser inútil. Com els seus cohabitants humans, a Nova York els coloms ja són immunes al soroll.