CRÍTIQUES AL PARLAMENT DELS EUA
El fundador de Yahoo es disculpa per col·laborar en l'empresonament de dissidents xinesos
"Tot i que tecnològicament i financerament són gegants, moralment són uns pigmeus", ha dit un legislador demòcrata
El fundador i principal executiu de Yahoo, Jerry Yang, ha demanat disculpes als familiars de dos dissidents empresonats per les autoritats xineses, que els van identificar amb l'ajuda de la seva empresa informàtica. "Vull oferir disculpes personalment pel que estan passant", ha dit Yang, durant una audiència del Comitè de Relacions Exteriors de la Cambra de Representants dels EUA, durant la qual l'empresa va ser durament criticada.
"Encara que tecnològicament i financerament vostès són gegants, moralment són uns pigmeus", ha assegurat Tom Lantos, president del comitè, que ha parlat directament a Yang i al seu assessor jurídic, Michael Callahan. Les crítiques dels legisladors, republicans i demòcrates, estaven relacionades principalment amb el cas de Shi Tao, un periodista acusat per les autoritats xineses de treure a l'exterior secrets d'Estat.
10 anys de presó
L'abril passat, Shi va ser sentenciat a 10 anys de presó per aquest delicte. L'altre dissident perjudicat per la col·laboració de Yahoo va ser identificat com a Wang Xiaoning. Segons Lantos, el crim de Shi va ser haver transmès a grups de defensa dels drets humans a l'exterior un missatge electrònic de les autoritats xineses. Per a això, va utilitzar el servei de missatges de Yahoo.
En aquest missatge proposava que els periodistes no informessin sobre el 15è aniversari de les manifestacions de la plaça de Tiananmen del 1989, en què va morir un nombre no determinat de promotors de la democràcia, segons Lantos
Irresponsables
Notícies relacionadesYang ha afirmat que la seva oficina a Pequín no sabia que la informació que va entregar a les autoritats xineses tingués a veure amb algun dissident. L'any passat, Callahan va dir davant el Congrés que Yahoo no coneixia l'existència d'una investigació al voltant dels dissidents quan va entregar la informació.
No obstant, Lantos ha dit que una empresa com Yahoo "hauria d'haver pres totes les mesures concebibles per no accedir de manera automàtica a una sol·licitud d'aquesta mena, formulada per l'aparell policial xinès". A més, ha dit, "encara que el senyor Callahan no conegués els fets, altres empleats de Yahoo sí que coneixien la naturalesa de la investigació". Les accions de Yahoo han estat "irresponsables i poc escrupoloses", ha precisat Lantos.
- En ple estiu Barcelona tanca la font ornamental de Glòries convertida de facto en piscina infantil
- FUTBOL El Reial Madrid demana ajornar el seu partit de lliga contra l’Osasuna al 29 d’octubre
- El Liceu Mar transformarà el Port Vell i costarà 50 milions d’euros
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent