El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Testimonis en primera persona

«Ens sentim abandonats»: veïns de Collblanc clamen contra els talls de llum d’aquest estiu

Els ciutadans exigeixen explicacions sobre les apagades, les últimes de les quals van durar 10 hores i van afectar 2.700 veïns

CONTEXT | El nord de l’Hospitalet tindrà un nou tram de línia elèctrica després de talls a gairebé 3.000 veïns a l’agostEl nord de l’Hospitalet tindrà un nou tram de línia elèctrica després de talls a gairebé 3.000 veïns a l’agost

PRECEDENT | Un tall elèctric afecta 1.500 veïns del barri de Collblanc de l’HospitaletUn tall elèctric afecta 1.500 veïns del barri de Collblanc de l’Hospitalet

«Ens sentim abandonats»: veïns de Collblanc clamen contra els talls de llum d’aquest estiu

Jordi Otix

5
Es llegeix en minuts

 –¿Al vostre edifici també se n’ha anat la llum?

 –Sí, tornem a estar sense connexió elèctrica.

La conversa es repeteix una vegada i una altra entre el David (39 anys) i la Carolina, veïns de l’entorn del barri de Collblanc, en la intersecció on conflueixen els termes municipals de Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat. Malgrat que els ciutadans viuen en diferents blocs (al número 37 de la Travessera de les Corts el primer i al número 11 del carrer d’Arístides Maillol la segona), últimament tots dos tenen apagades elèctriques pràcticament cada dos dies, tal com mostra un inventari de talls en una taula d’Excel que ells mateixos han comptabilitzat durant els últims mesos i que mostren a EL PERIÓDICO. 

Tot i que durant l’any ja havien tingut ‘microtalls’ que no solien durar més de 30 o 40 minuts, aquest estiu, en plena onada de calor, s’han repetit amb certa periodicitati hi ha hagut dues apagades de llarga durada que han deixat els veïns sense aire condicionat ni ventiladors, una conjuntura que els ha fet sentir-se «abandonats», tal com relaten diversos d’aquests a EL PERIÓDICO.

L’últim tall va tenir lloc el divendres 18 d’agost i va durar 10 hores (de les 15.00 a la 1.00 h). Va arribar a afectar ni més ni menys que 2.700 veïns, tant de la zona de l’Hospitalet–tot el mercat de Collblanc– com alguns blocs i comerços que se situen ja a la zona de Barcelona. La primera gran interrupció va tenir lloc un mes abans, el 14 de juliol, i va afectar 1.500 usuaris.

Fonts d’Endesa consultades per EL PERIÓDICO assenyalen que un segon tall de llarga durada en la mateixa línia «va preocupar» la distribuïdora elèctrica, per la qual cosa se’n va fer una «anàlisi a fons». «S’ha dissenyat un pla de contingència per actuar ràpid si es torna a produir una situació similar», mentre que «la setmana que ve començaran les obres d’un nou tram de línia elèctrica», expliquen a aquest diari.

Actualment, els veïns afectats de l’entorn de Collblanc estan envoltats d’obres, tant les del Camp Nou com les del mercat de Collblanc, però Endesa descarta que els talls estiguin vinculats amb les obres, tal com sí que consideren alguns veïns, i els imputa a «avaries fortuïtes» en la línia elèctrica. Per la seva banda, des del consistori hospitalenc assenyalen que van posar a disposició de veïns de la ciutat l’Oficina d’Atenció al Consumidor (OAC) per «activar les reclamacions pertinents».

Els vulnerables, els més afectats

Les víctimes dels talls de llum són moltes i algunes molt vulnerables. És el cas de Juana Vilà, que va en cadira de rodes. La Lourdes, la seva filla, explica que «durant el dia de la gran apagada no ens vam moure de casa perquè l’ascensor no funcionava i no podíem baixar». O Albert Angulo, un noi invident, que juntament amb el seu pare, que té mobilitat reduïda, tampoc van sortir al carrer fins a l’endemà, quan la connexió elèctrica ja estava restablerta.

A la Maria Victoria, de 75 anys,li va passar una situació similar, però es trobava fora de la seva vivenda quan es va produir l’apagada. Al tornar al domicili amb el marit, que empenyia la cadira de rodes de la dona, van haver d’estar quatre hores donant voltes pel barri «per fer temps». «La meva mare és una persona dependent; quan es va fer de nit, van haver de trucar als bombers perquè pogués arribar fins a casa, ja que viu al vuitè pis», explica a aquest diari la seva filla Marta.

Al barri també hi ha moltes persones grans que viuen soles i es queixen que, quan es produeix un tall del subministrament elèctric, el botó de teleassistència no funciona, igual com els telèfons fixos. Les persones grans entrevistades es mostren preocupades per quedar en aquestes circumstàncies totalment incomunicades en cas de tenir qualsevol accident a casa.

Recollida de firmes per «fer soroll»

Recollida de firmes per «fer soroll»«Ni per part d’Endesa ni per part dels ajuntaments ens han donat una resposta personalment», denuncia Javier González, veí de Travessera de les Corts.

Els veïns expliquen que, quan es posen en contacte amb la distribuïdora elèctrica en el moment en què es talla la llum, salta un contestador que els brinda l’opció que un operari tècnic arregli l’avaria per 82 euros. «¿Es produeix un tall elèctric i a sobre hem de pagar de la nostra butxaca aquest incident que afecta tot el barri? És una vergonya, ens sentim abandonats», declara Josep Pérez, propietari d’un pis de la zona. 

Els veïnss’han unit per recollir firmes entre tots els afectats i així «fer soroll», també de manera literal: l’última vegada que es van quedar sense llum, dissabte, 26 d’agost, van fer una cassolada. Segons Pérez, «sembla que és l’únic que de moment es pot fer davant aquesta problemàtica», que per a ells és «insostenible».  

Des de les diferents comunitats de veïns de l’entorn de Collblanc implicades demanen que Endesa doni la cara i que siguin compensats per les pèrdues ocasionades. «Que la companyia doni la cara, que reconegui que hi ha una fallada en el sistema i digui quin és, i sobretot, que busquin la solució perquè no torni a passar», denuncia López. 

Comerços sense llum: 20.000 euros de pèrdues

Comerços sense llum: 20.000 euros de pèrduesEls comerços de la zona també s’han vist afectats pels repetits talls de llum. Un exemple és el supermercat Covirán, situat al carrer del Pintor Tapiró, que, segons ells mateixos apunten, ha registrat un total de 20.000 euros de pèrdues: 15.000 euros en menjar que es va haver de tirar i 5.000 per les vendes que no es van produir el 18 d’agost, dia de la llarga apagada.

Notícies relacionades

«Es va desfer tota la venda que teníem pronosticada per divendres i dissabte, va ser un desastre», explica Joan Rodríguez, encarregat del negoci.

La botiga, diu l’encarregat del supermercat, va haver de tirar la majoria de menjar que hi havia a les neveres: «El 89% dels gelats no es van salvar i la carn es va espatllar. Imagina’t: 10 hores sense fred... El producte no aguanta», lamenta Rodríguez.