El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Abans del 2050

La nova normativa urbanística de la Barcelona metropolitana preveu reduir a la meitat l’ús del cotxe

  • El Pla Director Urbanístic Metropolità fomenta davant l’horitzó 2050 desplaçaments a peu, bicicleta i transport públic en detriment del vehicle privat

  • L’instrument urbanístic, que actualitza un altre planejament de 1976, ha sigut aprovat inicialment pel Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona

La nova normativa urbanística de la Barcelona metropolitana preveu reduir a la meitat l’ús del cotxe

AMB

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

La nova normativa urbanística aplicada a la Barcelona metropolitana preveu la necessitat de «reduir els futurs desplaçaments en vehicle privat pràcticament a la meitat» i incrementar en més d’un milió els desplaçaments diaris en transport públic abans de l’any 2050, i fomentar així mateix la mobilitat amb bicicleta o a peu.

Així es desprèn de l’aprovació inicial aquest dimarts, a càrrec del Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), del nou Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM), que actualitza el Pla General Metropolità (PGM) de 1976.

El nou instrument projecta cap al 2050 una «metròpolis més eficient, cohesionada, sostenible i equilibrada», segons expliquen els seus promotors. L’objectiu del PDUM, asseguren, és donar resposta als nous reptes, com la descarbonització o el canvi climàtic.

Entre les propostes concretes es troba la construcció de més de 120.000 vivendes sostenibles, 870 quilòmetres d’eixos verds, 240 quilòmetres d’avingudes metropolitanes i 15 noves àrees de centralitat. El PDU es va aprovar amb un «amplíssim consens» tècnic, polític, territorial i social, asseguren fonts de l’AMB.

Desplaçaments a peu o en bici

El PDUM preveu construir un total de 217.000 vivendes per al 2050, 120.000 de les quals seran de preu assequible i la meitat de lloguer social. Un pla de creixement que «dona resposta a unes necessitats de vivenda sense depredar territoris», segons ha explicat el vicepresident de Polítiques Urbanístiques de l’AMB, Jordi Sánchez.

Amb el repte de la descarbonització, el PDU aposta perquè d’aquí 30 anys la meitat dels desplaçaments a la metròpolis es facin a peu o en bicicleta, i un 30% en transport públic. Segons el text, es preveu reduir a la meitat l’ús del vehicle privat i la construcció de 240 quilòmetres d’avingudes metropolitanes.

Notícies relacionades

A més, el nou pla augmenta el sòl no urbanitzable, que passa del 48% al 51%, amb l’objectiu de protegir els espais naturals i agraris.

Es farà «mitjançant la desclassificació de 19 àmbits», segons Sánchez. També planteja una xarxa de parcs i eixos verds per protegir la ciutat «davant la calor extrema i la contaminació de l’aire», explica el PDU.