El Periódico de L'Hospitalet

Abans del 2050
La nova normativa urbanística de la Barcelona metropolitana preveu reduir a la meitat l’ús del cotxe
El Pla Director Urbanístic Metropolità fomenta davant l’horitzó 2050 desplaçaments a peu, bicicleta i transport públic en detriment del vehicle privat
L’instrument urbanístic, que actualitza un altre planejament de 1976, ha sigut aprovat inicialment pel Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona

La nova normativa urbanística aplicada a la Barcelona metropolitana preveu la necessitat de «reduir els futurs desplaçaments en vehicle privat pràcticament a la meitat» i incrementar en més d’un milió els desplaçaments diaris en transport públic abans de l’any 2050, i fomentar així mateix la mobilitat amb bicicleta o a peu.
Així es desprèn de l’aprovació inicial aquest dimarts, a càrrec del Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), del nou Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM), que actualitza el Pla General Metropolità (PGM) de 1976.
El nou instrument projecta cap al 2050 una «metròpolis més eficient, cohesionada, sostenible i equilibrada», segons expliquen els seus promotors. L’objectiu del PDUM, asseguren, és donar resposta als nous reptes, com la descarbonització o el canvi climàtic.
El Consell Metropolità de l’#AMB ha aprovat el document inicial del #PDUM @pdumetropolita, el planejament urbanístic per 36 municipis, 636 km2 i més de 3.2M d’habitants! Endavant fil 👇🧵(1/15). pic.twitter.com/WMTgcsaG2d
— PDUmetropolità AMB (@pdumetropolita) 21 de marzo de 2023
Entre les propostes concretes es troba la construcció de més de 120.000 vivendes sostenibles, 870 quilòmetres d’eixos verds, 240 quilòmetres d’avingudes metropolitanes i 15 noves àrees de centralitat. El PDU es va aprovar amb un «amplíssim consens» tècnic, polític, territorial i social, asseguren fonts de l’AMB.
Desplaçaments a peu o en bici
El PDUM preveu construir un total de 217.000 vivendes per al 2050, 120.000 de les quals seran de preu assequible i la meitat de lloguer social. Un pla de creixement que «dona resposta a unes necessitats de vivenda sense depredar territoris», segons ha explicat el vicepresident de Polítiques Urbanístiques de l’AMB, Jordi Sánchez.
Amb el repte de la descarbonització, el PDU aposta perquè d’aquí 30 anys la meitat dels desplaçaments a la metròpolis es facin a peu o en bicicleta, i un 30% en transport públic. Segons el text, es preveu reduir a la meitat l’ús del vehicle privat i la construcció de 240 quilòmetres d’avingudes metropolitanes.
Notícies relacionadesA més, el nou pla augmenta el sòl no urbanitzable, que passa del 48% al 51%, amb l’objectiu de protegir els espais naturals i agraris.
Es farà «mitjançant la desclassificació de 19 àmbits», segons Sánchez. També planteja una xarxa de parcs i eixos verds per protegir la ciutat «davant la calor extrema i la contaminació de l’aire», explica el PDU.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos