Dades d’Humana

La venda de roba de segona mà augmenta a Barcelona un 25% l’últim any

El ‘boom’ de la segona mà: les set peces amb més sortida, segons Vinted i Wallapop

Moda sostenible: 10 consells per canviar l’hàbit d’un sol ús amb la nostra roba

La fundació sense ànim de lucre, que té 21 botigues a la capital catalana, supera el milió de clients en un exercici per primera vegada

La venda de roba de segona mà augmenta a Barcelona un 25% l’últim any
3
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El nombre de clients a les botigues de moda de segona mà d’Humana Fundación Pueblo para Pueblo de Barcelona va augmentar un 25% el 2022 respecte a l’any anterior i va superar per primera vegada el milió de clients en un exercici. Els principals factors que expliquen l’atractiu per a la roba, el calçat i els complements reutilitzats són els preus econòmics i també el fet que hi ha més consciència ambiental, sobretot per part de les noves generacions.

El nombre de persones que van comprar en algun dels 21 establiments de l’entitat sense ànim de lucre va arribar fins als 1,1 milions l’any passat (cosa que representa un augment del 25,5% respecte a l’exercici anterior), i van adquirir 2,7 milions d’articles reutilitzats.

«El sector de la moda de segona mà ja estava a l’alça abans de la pandèmia, tot i que va experimentar un punt d’inflexió el 2021. No només es va recuperar bé dels efectes del confinament i les restriccions que ens van imposar a tots els àmbits, sinó que aquestes bones sensacions es van confirmar l’any passat», assegura Rafael Mas, director de Projectes i Relacions Externes de la fundació, que enumera els principals motius d’aquest creixement: «L’auge del consum, un canvi de valors impulsat perquè hi ha més consciència ambiental i el gradual redescobriment d’altres maneres de consumir. Els bons preus d’aquests tipus de productes actuen com un altre factor important en un context d’inflació», explica.

Donacions

Els articles a la venda a les botigues d’Humana procedeixen de les donacions dipositades o bé als contenidors verds de la via pública o bé als hi ha a l’interior dels mateixos establiments. Aquestes donacions es classifiquen a la planta de preparació per a la reutilització que l’entitat té a l’Ametlla del Vallès (Vallès Oriental). «La gestió d’aquestes peces de roba i calçat permet que tornin al mercat com a moda sostenible i reutilitzada. Aquest procés té una finalitat social, ja que els fons generats amb la xarxa de botigues permeten l’execució de projectes de cooperació i desenvolupament a països del sud i accions socials a Catalunya», indica Mas.

«La moda reutilitzada s’ha tret de sobre l’etiqueta de pobre. Catalunya s’està impregnant de la consciència del consumidor dels països nòrdics, Anglaterra o Alemanya, i la roba de segona mà es veu cada vegada com una alternativa de prestigi. És una opció seductora per a molts segments de la societat. Especialment significativa és la resposta de les noves generacions: hi estan convençudes perquè és moda original i sostenible. Tenen menys poder adquisitiu i alhora aposten per reduir l’impacte en el consum», prossegueix.

Notícies relacionades

A més, un altre dels avantatges és que «reutilitzar la roba és la millor manera d’evitar que es converteixi en residu», postil·la.

Nou nínxol ‘vintage’

Tradicionalment, les botigues Humana han venut tota mena de roba reutilitzada, sense més distincions. Però des de fa uns anys l’entitat aposta decididament per la ‘vintage’. La xarxa té a tot Espanya 48 botigues, de les quals nou són exclusivament ‘vintage’: n’hi ha quatre a Barcelona i cinc a Madrid. «La moda ‘vintage’ és un producte en auge. Es repeteixen els esquemes i els gustos dels anys setanta, vuitanta i noranta, i el resultat és una barreja curiosa d’estils. Són peces úniques, difícils de trobar en un altre tipus d’establiment», explica Mas, que indica que «la majoria és gent jove».