EXPERT EN EL RENAIXEMENT

Christian Gálvez: "La cara de Leonardo da Vinci no és la que ens pensem"

El presentador de 'Pasapalabra' publica l'assaig 'Leonardo da Vinci, cara a cara'

 

  / FERRAN SENDRA

1
Es llegeix en minuts

"La cara de Leonardo que ha passat a la història no es correspon amb la del geni del Renaixement, no és la que creiem", explica el presentador del concurs 'Pasapalabra', el madrileny Christian Gálvez, que ha publicat 'Leonardo da Vinci, cara a cara' (Aguilar), un assaig en què ha plasmat una extensa investigació feta juntament amb grans experts, antropòlegs forenses com Francisco Etxeberría, genetistes, cirurgians plàstics i especialistes italians en art.

Tot per arribar a la conclusió que la cara dibuixada de Leonardo da Vinci que ha quedat per a la història és una interpretació "que va arribar amb el romanticisme, al segle XIX", i que el geni florentí es correspondria més aviat amb una taula que va aparèixer a Lucano el 2009. Al llibre, que es publica aquesta setmana, es repassen totes les teories que erudits, historiadors i experts en art han elaborat al voltant de la imatge del polímata més conegut de la història de la humanitat.

Galvez, de 37 anys, fa més de vuit anys que investiga sobre aquest període "fascinant" de la història i ha publicat fins ara dues novel·les històriques ben acollides pels lectors. 'Matar a Leonardo da Vinci' va ser el seu debut literari, al qual va seguir 'Rezar per Miguel Ángel'. La trilogia es tancarà amb 'Salvar a Rafael'. 

El presentador, marit de l'exgimnasta Almudena Cid, ha explicat que l'han nomenat "especialista de Leonardo a nivell mundial". D'aquesta manera, participarà en l'exhumació del geni, en la recuperació del seu ADN. "La idea és fer una reconstrucció facial", ha explicat. 

COM UN TRESOR A TORÍ

Notícies relacionades

Encara que ja no seria el seu autoretrat, sí que va ser el mateix Da Vinci qui va dibuixar aquell retrat, encara que ho podria haver fet molt abans del que l'art l'hi atribueix: "Sempre s'ha cregut que el va pintar als 63 anys, però ara els historiadors diuen que el traç pertany a una etapa molt anterior" ha explicat Pablo Ortiz de Zarate, expert en art.

El dibuix és a la Biblioteca Reial de Torí, on el conserven com un tresor. Està als arxius dins d'un expositor de climatologia controlada amb sensors d'humitat i temperatura. Malgrat aquesta cura, el dibuix està desapareixent del paper per la mala conservació en el passat i per l'exposició a la llum. Per això gairebé mai es mostra al públic.

Temes:

Assaig Llibres