SEGONA EDICIÓ
Paco Rabanne, Premio Nacional de Moda
El jurat del guardó reconeix "la seva innovació i la seva aportació a tots els àmbits de la cultura del segle XX"

Paco Rabanne. /
El dissenyador Paco Rabanne ha estat guardonat avui amb el Premio Nacional de Diseño de Moda, en reconeixement a "la seva innovació i la seva aportació a tots els àmbits de la cultura del segle XX". El jurat del premi, presidit per la directora general de Belles Arts i Béns Culturals, Ángeles Albert, subratlla que Rabanne és "el dissenyador espanyol de moda viu més universal".
El guardó reconeix, segons la decisió del jurat, "la seva innovació i la seva aportació a tots els àmbits de la cultura del segle XX, creant un nou concepte que s'escapa de qualsevol classificació convencional, al convertir la moda en expressió plàstica del seu temps".
Trasllat a França
Rabanne, de 76 anys i que té com a nom real Francisco Rabaneda Cuervo, va néixer a Pasaia (Guipúscoa) el 18 de febrer de 1934. És fill del general andalús lleial a la República Francisco Rabaneda Postigo, que va ser afusellat a Santoña (Cantàbria) el 1937, i de mare basca, que va ser militant i membre de la direcció del Partit Comunista d'Espanya (PCE).
Quan tenia 5 anys es va traslladar amb la família a França. Després d'instal·lar-se a París, va estudiar Arquitectura a l'Escola Nacional Superior de Belles Arts. Aviat es va introduir en el món de la moda gràcies al fet que la seva mare havia treballat al taller del modista Balenciaga a Sant Sebastià.
L'experimentació dels inicis
En un principi va dissenyar accessoris per a modistes com Givenchy, Balenciaga o Dior. Va ser el 1963 quan va presentar la primera col·lecció de vestits per a home, en que va experimentar amb materials com el plàstic, el paper o l'alumini.
Notícies relacionadesA partir d'aleshores, va crear el seu imperi en el món de la moda, que comprèn des de l'alta costura, la confecció i els perfums fins als elements de decoració. La marca va passar a pertànyer al grup espanyol Puig el 1986. Rabanne, conegut també per les seves activitats artístiques i la seva faceta filosòfica, va anunciar el 1999 que deixava l'alta costura.
El Premio Nacional de Diseño de Moda està dotat amb 30.000 euros i és la segona vegada que es concedeix. En la primera edició, l'any passat, va ser guardonat Manuel Pertegaz. A més d'Ángeles Albert, formen part del jurat Roberto Torretta, designat per l'Instituto Superior de Empresa y Moda (ISEM); Ana Velasco, per la Federació Espanyola d'Empreses de Confecció (FEDECON); María Isabel Berz, per l'Associació de Creadors de Moda d'Espanya (ACME); Jesús María Montes-Fernández, designat per la revistaTelva; i David Moraleja, de la revistaElle.
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- NOU MODEL DE CIUTAT El Trambesòs, tallat més de mig any per la reurbanització de la Gran Via
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- Article del conseller de Política Lingüística Un pacte per fer créixer el català, per Francesc Xavier Vila
- Rampes nocturnes: per què es produeixen, quines són les causes i què he de fer?
- Xarxa de pederàstia Els educadors que tractaven la menor tutelada violada pel 'Pelicot català' van descobrir al seu mòbil fotos i vídeos dels abusos
- Nou decret El Govern ajorna la pujada de la taxa turística pendent del suport dels Comuns
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns