PANDÈMIA DE CORONAVIRUS

El futbol que veurem després de la Covid

Sense aficionats als estadis, LaLiga prepara publicitat per projectar a les grades buides

Les retransmissions hauran de buscar plans imaginatius per evitar l'ambient desolador

marcosl53360642 topshot   cameramen take footages while football players war200509162140

marcosl53360642 topshot cameramen take footages while football players war200509162140 / JUNG YEON-JE

2
Es llegeix en minuts
Alejandro García
Alejandro García

Periodista

ver +

Si la pandèmia del coronavirus ho permet, a mitjans de juny tornarà LaLiga, o alguna cosa semblant al que coneixíem com LaLiga. La nova normalitat en el futbol significa estadis sense aficionats, publicitat sobre els seients buits, celebracions sense abraçades i mascaretes a les banquetes, però també significa entregar definitivament el futbol professional a la retransmissió televisiva, aquest aliment econòmic que sempre havia volgut sobreexplotar Javier Tebas i en què ara se centren tots els esforços de la patronal que presideix.

Per reprendre el campionat, primer hauran de passar unes setmanes sense gaire ensurts en les fases internes del futbol per arribar a aquesta nova normalitat, que portarà una capacitat limitada als estadis, només amb personal de seguretat i els ocupants mínims a les llotges, les grades i les cabines, a més dels futbolistes, tècnics i àrbitres al terreny de joc.

AMBIENT FRED

Sense aficionats a les grades, sense ambient, sense càntics ni proclames, l'objectiu de la Lliga de Futbol Professional és evitar que es repeteixin aquestes sensacions poc agradables de partits a porta tancada en el passat: l'ambient fred, els plans desoladors de la grada, els crits dels jugadors o l'eco de la pilota després de colpejar-la. «Queda una visió horrorosa de la grada buida, però estem treballant en nous temes imaginatius», va afirmar el president de La Liga, Javier Tebas, aquesta setmana. 

Una solució a què potser recorre LaLiga, com a alternativa a les clàssiques lones gegants per cobrir el buit, és projectar publicitat sobre la grada buida. Una altra font d'ingressos alternativa als aficionats que havien d'ocupar aquestes butaques que es veuen en el tir de càmera. «Una part de la publicitat virtual seran missatges a Twitter que vagin arribant durant el partit», va dir Tebas, gairebé com una concessió.

A Bielorússia, l'única lliga europea que no ha parat, van apostar per vendre entrades virtuals perquè la cara impresa de l'aficionat en un maniquí ocupés el seu seient. La idea va funcionar i s'ha estès a Alemanya, on el Borussia Mönchengladbach ja ha mostrat com lluirà el seu estadi ple de ninots de cartró amb el rostre dels seus socis. Mentrestant, a la Xina, el Rakuten Monkeys de la lliga de beisbol va utilitzar gairebé 500 robots per ocupar part de la grada.

NOVES VISIONS

Notícies relacionades

El posicionament de les càmeres que retransmeten el joc podrà canviar sense l'obligació de mostrar la grada, com aquells partits de l'Alabès en què la retransmissió de La Liga no mostrava les protestes de la grada contra la gestió de Tebas. «Les realitzacions no han de ser sempre des del mateix pla. Hi haurà noves visions amb diferents posicions de les càmeres», va avançar el president de LaLiga. Per pal·liar la falta d'ambient, les opcions van des dels càntics que va emetre el València en el seu últim partit sense públic, contra l'Atalanta a Champions, fins a idees més interactives en què l'aficionat podria participar. 

Mentre els clubs comencen a entrenar en circumstàncies atípiques, l'adaptació a jugar sense afició és una incògnita: “Volem que els jugadors es familiaritzin amb la nova situació”, va dir Jagoba Arrasate, tècnic de l'Osasuna, al final de la primera sessió després de la Covid. 

L'entrenador argentí Diego Simeone equipat amb mascareta i guants durant l'entrenament de l'Atlètic. / (AFP)