Anàlisi
Les lliçons del passat
El 1958, el Gordo Feola va cridar embogidament a Nilton Santos perquè no travessés el centre del camp. El lateral esquerre no va fer cas del seleccionador, va travessar la línia del mig del camp, va combinar amb José Altafini, va trepitjar l'àrea i va marcar el segon gol brasiler contra Àustria, inaugurant una etapa fecunda per als laterals del seu país. Nilton va poder fer aquell pas endavant, arriscat i inaudit en aquells temps, perquè tenia ben cobertes les espatlles per Djalma Santos, Orlando i Bellini. Aquell Brasil va popularitzar el 4-2-4 i els dos Mundials consecutius que va guanyar (1958 i 62) van ebcimbellar Pelé, Garrincha i Didí, però tenien la seva base en la solidesa defensiva.
Del tercer títol, el del 1970, sempre ens quedem amb el talent torrencial de Pelé, Rivelinho, Tostao, Gerson i Jairzinho, o amb el prodigiós lateral Carlos Alberto, però inevitablement oblidem que el triangle defensiu compost per Brito, Piazza i Clodoaldo subjectava tota la bastimentada.
El Brasil es va estavellar el 1974 i a continuació va arribar Sarrià, on el tòpic assegura que va morir el jogo bonito, però la realitat va ser que es va suïcidar: el problema no era acumular grans talents al centre del camp, els llegendaris Falcao, Sócrates, Zico i Toninho Cerezo, sinó el desastre a les dues àrees. El Fred tan criticat aquests dies per la seva ineficiència rematadora supera de molt aquell Serginho que lluïa, tristament, el 9. Júnior era un meravellós lateral la inconsistència tàctica del qual deixa en calçotets la de l'actual Marcelo. Itàlia era dura, valgui'ns Gentile d'exemple, però no practicava el catenaccio com es va dir, sinó un joc elàstic i versàtil; a Antognoni, Tardelli, Conti, Cabrini o Scirea els sobrava talent tècnic. El Brasil no va perdre aquell partit per ser massa artístic, sinó excessivament incaut.
Després de corregir-se bastant i jugar encara millor, també va quedar fora del Mundial següent en una tanda de penals i llavors sí, llavors el Brasil se'n va anar a l'altre extrem i va substituir els seus migcampistes artístics per metal·lúrgics.
Equilibris repetits
Notícies relacionadesLa verdadera realitat de la selecció brasilera ens indica que les seves grans gestes sempre es van forjar a partir d'uns equilibris repetits: tres defenses formidables acompanyats d'un lateral amb llibertat, ma non troppo; un centrecampista de gran rigor tàctic, però acompanyat per dos d'enorme categoria tècnica; i un pes contundent en l'atac, sense discussió ni mitjanies.
En les tres dècades transcorregudes des de la catàstrofe de Sarrià-82, el Brasil no ha aconseguit conjuntar amb precisió aquests elements, encara que en alguns casos s'hi ha aproximat. En els triomfs del 1994 i 2002 va blindar amb formigó el centre del camp amb Dunga o Mauro Silva i va posar dinamita a l'atac amb Rivaldo, Bebeto o Ronaldo . Els resultats van beneir la recepta, però la recepta amagava verí al seu interior com hem comprovat aquests dies perquè quan va haver de remuntar una verdadera adversitat el formigó preparat per Scolari es va confirmar inútil i no hi va haver dinamita a cap cartutx. El Brasil ressorgirà si sap llegir bé les lliçons del seu passat.
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Científics desmenteixen el mite dels 10.000 passos al dia: aquest és el número real
- Obituari Adéu a Eusebio Poncela, l'actor al límit d''Arrebato' i 'La llei del desig'
- Els comptes del 2026 ERC i Comuns amenacen d’endarrerir la negociació dels pressupostos d’Illa
- ÒBIT Mor l’actor Eusebio Poncela als 79 anys
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman