Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència
Com despertar les vocacions científiques

cientfica 27
L’11 de febrer s’ha celebrat el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, una data escollida per les Nacions Unides per aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa de les dones i les nenes en la ciència. Malgrat els esforços dels organismes internacionals, només el 37% de les dones opta per fer carreres vinculades a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques, segons la Unesco.
Els estereotips de gènere sobre la capacitat intel·lectual apareixen al voltant dels 6 anys i influeixen en els interessos de les nenes, tal com ha afirmat en diverses ocasions la prestigiosa revista ‘Science’. Tal com sosté el secretari general de les Nacions Unides, Antonio Guterres, «per estar a l’altura dels desafiaments del segle XXI, necessitem aprofitar tot el nostre potencial. Aquest esforç exigeix desmuntar els estereotips de gènere».
Segona edició
És en aquest context que neix la iniciativa 100tífiques, esdeveniment que celebra la seva segona edició, amb l’objectiu de fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes, especialment. Organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la iniciativa ofereix 166 xerrades divulgatives simultànies en escoles catalanes, per part de més de 180 investigadores del món de l’empresa i de centres d’investigació i universitats (100tífiques), mobilitzant 15.000 alumnes de 6è de Primària i 1r d’ESO. L’objectiu: despertar les vocacions científiques entre les més joves.
Aigües de Barcelona ha participat activament d’aquest repte i cinc de les seves científiques han sigut seleccionades per visitar els centres escolars i oferir una xerrada. Es tracta d’Anna Pinar, biòloga experta en microbiologia; Raquel Céspedes, química experta en química del medi ambient; Maria Rosa Boleda, química experta en medi ambient i pol·lució; Nuria Roigé, enginyera de camins doctoranda en models d’inversió, i Belén Galofré, llicenciada en farmàcia i experta en microbiologia.
Totes elles volen posar el seu gra de sorra per trencar amb els estereotips de gènere que mantenen les dones allunyades d’aquestes carreres. I és que una de les qüestions primordials per aconseguir aquest augment de les vocacions científiques és posar de relleu referents i figures científiques femenines que abans estaven ocultes. Aconseguir-ho és cosa de tots.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura