La llengua evoluciona
És cert: la RAE no accepta ‘cocreta’, però sí ‘setiembre’
El portal de dubtes ràpids de l’Acadèmia posa blanc sobre negre a les preguntes freqüents dels hispanoparlants
diccionario-rae
Digues-li notícia falsa o llegenda urbana: és veritat que el ‘Diccionari de la llengua espanyola’ no accepta ‘cocreta’ com a variant de ‘croqueta’. Mal que ens pesi, sobretot per les nostres àvies i avis. Tanmateix, ‘almóndiga’ sí que està recollida com a forma col·loquial d’‘albóndiga’. De fet, és al diccionari des de la primera edició, el 1726. Llavors ja apareixia al costat d’‘almondiguilla’ i ‘almondiguilla’. La Real Academia Española (RAE) considera que aquestes versions són «veus corrompudes» i que s’han de dir ‘albóndiga’ y ‘albondiguilla’, respectivament.
Després d’aquesta lliçó de lèxic espanyol i recordar la nostra gent gran d’una manera molt entranyable, convé recordar que el castellà, com qualsevol llengua, està en contínua evolució. La prova és que l’Acadèmia inclou cada any noves paraules en la versió digital del diccionari. En aquest sentit, el 2021 va introduir ‘bot’, ‘cachopo’, ‘vacunología’, ‘transgénero’ o ‘poliamor’, entre d’altres.
Del llatí ‘september’, però...
Notícies relacionadesAra que ha arribat el mes de setembre, segur que hauràs sentit pel carrer com algú diu ‘setiembre’. Si t’has posat les mans al cap, la RAE s’ha posicionat al respecte al portal de dubtes ràpids, on la institució dona resposta a les preguntes més freqüents dels hispanoparlants.
D’aquesta manera, l’Acadèmia afirma que «és vàlid l’ús de les dues variants en qualsevol registre». Això sí, recorda que «continua sent majoritari l’ús de la grafia etimològica ‘septiembre’ (del llatí ‘september, –bris’)». Així que ja ho saps, que tinguis un feliç 2 de ‘setiembre’.
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- A Sydney Almenys 10 morts i 12 ferits en un atac durant una festa jueva a la platja australiana de Bondi
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- L’Elisabet, mare de bessons amb altes capacitats: «La dificultat no és l’acadèmica, és la social»
- La caixa de ressonància Ser de dretes i que t’agradi Extremoduro
- RECOMANACIONS LITERÀRIES 15 llibres de narrativa internacional per regalar aquest Nadal 2025
- ME TOO Radiografia després del cas Salazar: les denúncies per assetjament sexual que esquitxen tots els partits
- L’heroic vianant que ha desarmat un dels terroristes de Sydney: un fruiter de 43 anys anomenat Ahmed
