Vàlua mercantil

7 marques espanyoles segueixen entre les més valuoses del món malgrat la pandèmia

· El Santander, Zara, Movistar, el BBVA, El Corte Inglés, Iberdrola i Mercadona segueixen resistint la pandèmia segons Brand Finance

· Els representants espanyols sumen un valor de 50,2 mil milions d’euros, i Espanya és el 14è país que més aporta al rànquing

· Apple venç Amazon i torna a ser la marca més valuosa del món

7 marques espanyoles segueixen entre les més valuoses del món malgrat la pandèmia
2
Es llegeix en minuts

Brand Finance, consultora líder en valoració i avaluació de marques, ha publicat l’informe ‘Anual global 500 2021’, en el qual col·loca en un rànquing les 500 marques més valuoses del món. En aquesta classificació, hi ha set marques espanyoles, mentre que a dalt de tot Apple, que feia cinc anys que no ocupava el primer lloc, ha recuperat el tron. El Santander, Zara, Movistar, el BBVA, El Corte Inglés, Iberdrola i Mercadona han aconseguit estar entre les 500 marques més valuoses, però també s’han vist afectades. El valor de marca de les set el 2020 sumava 59,3 mil milions d’euros mentre que aquest any es redueix a 50,25 mil milions.

Respecte a les variacions amb l’any anterior, El Corte Inglés, Mercadona i Iberdrola han tingut un canvi a millor. El Corte Inglés, el ‘retailer’ espanyol més gran, s’està reinventant en lluita contra Amazon i ha pujat 83 llocs, i es col·loca en la posició número 320. Malgrat la reducció de demanda que va registrar Iberdrola l’últim any, segueix la seva tendència a l’alça i escala 51 llocs, i així queda al número 382. L’última marca espanyola a incorporar-se al rànquing de les més valuoses a escala internacional, Mercadona, malgrat tenir els seus supermercats tancats durant mesos, no només no baixa posicions, sinó que en puja 53, i es queda a prop del top 400.

Notícies relacionades

Pel contrari, el Santander, ZARA, Movistar i el BBVA han retrocedit posicions si tenim en compte l’informe 2020. ZARA descendeix 12 llocs fins al 39, però de les marques que descendeixen, és la que ho fa menys. Segons Brand Finance, «la indústria de la moda ràpida ha estat patint una rendibilitat decreixent i serà desafiada encara més amb rebaixes addicionals i excés d’inventari el 2020». El BBVA ha retrocedit 59 llocs i està ara molt lluny de les 200 marques més valuoses. Malgrat una caiguda del 23,4% en valor de marca, el BBVA és la marca espanyola més sòlida. Movistar s’ha desplomat 56 llocs i baixa fins a la posició número 241. Les perspectives de futur no es presenten encoratjadores segons els analistes de Brand Finance i s’espera que el grup experimenti un creixement inferior en el pròxim període. El Banco Santander ha sortit del top 100 en baixar 27 posicions. L’entitat bancària compta amb una xarxa de 7.000 caixers a Espanya, i el nombre de sucursals es reduirà fins a les 2.000 a finals del primer semestre del 2022.

La llista de Brand Finance és liderada per Apple, que recull l’èxit de la seva estratègia de diversificació, que l’ha portat a experimentar un augment del valor de marca del 87%. D’aquesta manera, el valor de la marca més valuosa del món és de 224,2 mil milions d’euros. Malgrat perdre la primera posició, Amazon ha crescut un 9%, i el seu valor és de 216,4 mil milions d’euros. És una de les poques marques que es va beneficiar considerablement de la pandèmia i l’augment sense precedents de la demanda.