HOMENATGE A LA ICONA DE LA MODA

París reviu el mite de Coco Chanel

Una gran exposició, organitzada en ordre cronològic, recorre amb detall l'evolució de la dissenyadora francesa

A través de 350 peces, la mostra reconstrueix la trajectòria d'una figura que va canviar la moda en àmbit mundial

zentauroepp55110290 creations of french designer gabrielle chanel are displayed 200930172015 / GONZALO FUENTES

zentauroepp55110290 creations of french designer gabrielle chanel are displayed 200930172015
zentauroepp55105654 this picture shows creations by french designer gabrielle ch200930172104
zentauroepp55104984 this picture shows creations by french designer gabrielle ch200930172113
zentauroepp55105029 this picture shows creations by french designer gabrielle ch200930172056
zentauroepp55105686 this picture shows creations by french designer gabrielle ch200930171937
zentauroepp55106363 this picture shows a magazine with creations by french desig200930171947
zentauroepp55105147 this picture shows creations by french designer gabrielle ch200930171929

/

4
Es llegeix en minuts
Irene Casado Sánchez

Després de dos anys de reformes i més de vuit milions d’euros destinats a la seva renovació, el Palau Galliera obrirà les seves portes amb una retrospectiva dedicada a Gabrielle Chanel. Aquest dijous, 1 d’octubre, en plena setmana de la moda marcada per la pandèmia, el Museu de la Moda de la Ciutat de París inaugurarà aquesta exposició única consagrada a la llarga carrera de la fundadora de Chanel i a la seva visió particular de l’elegància femenina.

«Abans de ser una marca, Chanel va ser una aventurera», escriu Lilou Marquand, assistent de la dissenyadora durant els seus últims anys de vida, al seu llibre ‘Chanel me dijo...’. L’aventura de Coco va començar amb una ruptura ‘vis-à-vis’ dels cànons estètics de l’època. Gabrielle Chanel reinterpreta el confort, la funcionalitat, la sobrietat i l’elegància de les peces masculines, per crear una dona dandi.

Gabrielle ‘Coco’ Chanel, la dona que va canviar el món de la moda. / AP

Als principis de confort i respecte de l’anatomia femenina, Chanel hi va afegir un element de vital importància: la qualitat i la lleugeresa de les seves teles, passant del tweed al jersei. El 1910, la seva versió del vestit jaqueta i del vestit negre van guanyar nombrosos adeptes. El 1950, es van convertir en símbols d’una nova feminitat, una imatge de marca intemporal.

El seu manifest de moda

Deixant de banda la seva vida privada i les múltiples llegendes que planegen sobre la seva biografia, el Palau Galliera dedica la seva exposició únicament a la prolífica carrera de Coco Chanel: al seu manifest de moda. 

L’exposició, organitzada en ordre cronològic, recorre amb detall l’evolució de la dissenyadora. Des de les seves primeres peces emblemàtiques, com la seva trenca marinera en tela de jersei del 1916, passant pels seus icònics vestits negres, sense oblidar les seves sofisticades peces del 1930, ni el seu mític perfum Nº5, la quinta essència de la seva marca

Alguns dels perfums que es poden veure en l’exposició. / AFP

Evitant tant sí com no el caràcter efímer de la moda, Gabrielle Chanel consagra els seus primers anys de carrera a contestar els dissenys que impedeixen el moviment i desequilibren les línies. Així, rebutjant qualsevol ornament superficial, la dissenyadora proposa formes naturals i simples, peces lleugeres que respecten el cos femení i li permeten moure’s amb facilitat.

Aquesta primera etapa desemboca, el 1920 i el 1930, en «el naixement d’un estil». «És la matèria la que fa el vestit i no els ornaments que podem afegir-li», va dir Chanel en aquell temps.  Una declaració de principis que marcarà cada un dels seus dissenys. A la recerca de la simplicitat, les seves peces s’inspiren en els codis de l’elegància masculina i el dandisme, incloent materials fins aleshores exclosos de l’alta costura, com el tweed o la malla. 

Un perfum convertit en icona

La combinació de l’ordinari i el luxe, així com els seus talls depurats i proporcionats, es tradueix en un equilibri que Chanel va convertir en un estil propi. Vestits, camises, vestits de jaqueta i faldilles, reunits als passadissos del Palau Galliera, donen proves del seu caràcter intemporal, sobri i elegant.

Impossible deixar de banda una de les creacions estrella de Gabrielle Chanel: el perfum Nº5. El 1921, trencant de nou amb els cànons de l’època, Ernest Beaux va crear per a Chanel una fragància sense cap aroma precisa, optant per un perfum construït a base de 80 essències diferents. La retrospectiva parisenca dedica tota una galeria al mític perfum, un dels més venuts del món. Marilyn Monroe va contribuir a enaltir la seva fama: «Al llit, jo només em poso Chanel Nº5», va assegurar l’estrella nord-americana en una entrevista a la revista ‘Life’ el 1952. Des d’aleshores, el seu èxit és irrevocable.

El vestit jaqueta, un arquetip de la moda femenina

El Palau Galliera recull també les creacions més luxoses de Chanel. El 1930, les seves austeres col·leccions inclouen subtils elements d’invenció i classicisme. Sense desequilibrar les línies, la dissenyadora obre la porta a la asimetria. Lleugers volants, lluentó i perles, jugant sempre amb la monocromia, passen a formar part del seu vocabulari.

Notícies relacionades

Tampoc podia faltar la joia de la corona: el vestit jaqueta, icona intemporal de Chanel. El 1954, amb 70 anys, Gabrielle Chanel sintetitza els grans principis de la seva visió de la moda en dues peces clau: una jaqueta flexible i lleugera, i una faldilla còmoda i mòbil. El contrast dels colors de les dues peces i la precisió del seu tall coronaran el disseny, convertit en un veritable arquetip de la moda femenina, una referència en àmbit mundial.

Així, a través de 350 peces, el Museu de la Moda de la Ciutat de París proposa un minuciós recorregut pel treball de Gabrielle Chanel, un veritable manifest de moda de valor incalculable. L’exposició, triada per inaugurar la reobertura del Palau Galliera, acabarà el pròxim 14 de març.