MÓN DE LA MODA

Els 'influencers' van a la universitat

L'Autònoma de Madrid presenta el primer curs universitari per formar líders a les xarxes socials

2018-08-09-influencers-editado

2018-08-09-influencers-editado

3
Es llegeix en minuts
Álex Sotillos

Els ‘influencers’ avui són legió, però no va ser sempre així. Gràcies a YouTubeFacebookInstagramTwitter i altres xarxes socials, van anar ocupant ràpidament un espai i el que va començar sent una forma de lleure aviat es va convertir en una feina per als més populars. Els joves eixerits que publicaven vídeos de les partides dels nous videojocs a YouTube i que lluïen, amb gràcia, els seus estilismes a Instagram van aconseguir milers (i, fins i tot, milions) de seguidors i van començar a col·laborar amb les marques braç a braç i a cobrar.

Alguns d’aquests joves s’han convertit en autèntics líders d’opinió i són una marca en si mateixos, amb gent treballant fins i tot per a ells, com és el cas d’Alba Domènech Dulceida, una de les ‘influencers’ més conegudes, capaç de guanyar diversos milers d’euros per uns ‘post’ en els que promociona des de l’estada en un hotel fins a vestits de firma.

Tot i que és difícil de quantificar, perquè hi ha molta economia submergida i molt diner negre, s’estima que la indústria dels ‘influencers’ factura uns 14 milions d’euros a l’any a Espanya, i al voltant de mil milions a nivell mundial. Així que la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) ha creat el que anomena ‘Intelligence influencers: Fashion & beauty’, el primer curs universitari que atorgarà el títol oficial d’‘influencer’.

“Va ser un fenomen que va sorgir de manera espontània, sense tenir un bagatge important, i que ha aconseguit empatitzar amb milions de persones”, explica el codirector del curs Manel Torrents, conseller delegat de l’Eivissa Fashion Week i productor de televisió, cine i teatre. “Cal donar-los una formació, amb serietat i rigor, perquè són, ‘a priori’, gent que té molt poder i, si no els ensenyes a manejar-lo, pot ser molt perillós”, afegeix.

La dissenyadora Ágatha Ruiz de la Prada serà la presidenta d’honor del curs. I cada dues setmanes professionals com els estilistes Cristina Rodríguez i Josieel dissenyador Modesto Lomba i l’experta en marca personal Mónica Gómez-Cuétara, oferiran xerrades sobre la seva experiència laboral.

Els aspirants a ser els nous Pelayo Díaz i Dulceida, l’únic requisit dels quals és que han de ser majors d’edat, estudiaran assignatures com ‘Comunicació per a ‘influencers’’, ‘Moda, estilisme i tendències’, ‘Creació de la marca personal a la xarxa’ i ‘Psicologia de la moda’. El curs començarà el pròxim 22 d’octubre i es prolongarà fins al 20 de març del 2019. I els que no puguin anar a classe tindran una altra opció: podran seguir les classes en ‘streaming’ i aconseguiran un certificat d’assistència i aprofitament del curs. De moment no s’han facilitat preus.

‘Haters’, ‘trolls’ i la ruleta emocional

Els estudiants de la titulació organitzada per la Facultat de Psicologia i l’Escola d’Intel·ligència Econòmica de l’UAM i l’Eivissa Fashion Week aprendran que al món dels ‘influencers’ també hi ha riscos. Les persones influents en les xarxes socials estan sotmeses a una gran pressió i, sovint, pateixen estrès. Són personatges públics, admirats pels seguidors i menyspreats pels ‘haters’ i els ‘trolls’ i, fins i tot, en ocasions, poden arribar a ser perseguits i assetjat per uns i altres. Per això, aprendran a afrontar aquestes situacions, a gestionar els seus sentiments per tolerar les crítiques i a no deixar-se portar per la ruleta emocional dels ‘m’agrada’, les reproduccions i els retuits. Són molts els ‘influencers’ coneguts que han fugit de Twitter, precisament, perquè no se sentien a gust amb els comentaris que rebien.

Notícies relacionades

El curs universitari fomentarà que els alumnes redactin, fotografiïn i gravin vídeos de manera creativa i ideïn estratègies innovadores per millorar la marca personal a les seves xarxes socials. La imatge avui ho és tot i, per això, també els prepararà, a través d’un taller d’estilisme, per seleccionar adequadament el vestuari, el pentinat i el maquillatge.

Guanyar diners a xarxes socials

El curs també abordarà la necessitat de crear un pla de negoci per guanyar diners amb el treball realitzat en xarxes i blogs, mitjançant la cessió d’espais publicitaris i la col·laboració amb marques. També s’explicaran els aspectes legals que han de tenir en compte els ambaixadors de les marques per complir la llei: “Ara mateix, un ‘influencer’ té seguidors a molts països, està en contacte amb un públic immens i té una gran responsabilitat. Per això ens prenem la formació molt seriosament, perquè és el que necessiten”, assegura el codirector del curs Manuel de Juan, catedràtic de Psicologia de la UAM i director de l’Escola d’Intel·ligència Econòmica. “Han de saber que poden enfonsar una empresa amb un clic. Hi ha gent sense prou formació per afrontar el món que ve. Han de saber que tenir seguidors no és una broma”, sentència.