CAMPANYA MEDITERRÀNIAMENT

Una dècada d'estius d'anuncis cervesers

Damm celebra 10 anys captivant milions de persones amb els seus espots sobre les tradicions mediterrànies

montaje-estrella-damm

montaje-estrella-damm

8
Es llegeix en minuts
Alexander García Galisteo

Estrella Damm celebra aquest dilluns, 11 de juny, el desè aniversari de la campanya Mediterràniament. I ho fa de la millor manera possible: traient a la llum el seu nou espot publicitari, el desè des que Oriol Villar (actual director creatiu) i la resta de l’equip posessin tota la carn a la graella a la temporada 2008-09, creant l’inici d’un projecte publicitari que ha fet impacte. Especialment a Catalunya, on ja es dona per descomptat que el tret de sortida de l’estiu el marca el dia en què Estrella Damm estrena el seu anunci. A continuació, es recopilen tots els eslògans i anuncis que l’empresa cervesera ha realitzat a l’última dècada. Amb la línia argumental d’aquestes produccions i la seva aposta per la música indiehan elaborat –a través de les eines del màrqueting– tota una “experiència de vida”.

1- “Res mai s'acaba si alguna cosa t'ho recorda”

El primer espot de Mediterràniament, i possiblement el més recordat, es va rodar a l’illa de Formentera i va comptar amb la cançó de Billie the vision & the dancersSummercat, que va acabar convertint-se en el hit de l’estiu. Llavors, l’storytelling (‘art d’explicar una història’) de la marca va assentar les bases d’un relat que ha anat acumulant seguidors al llarg dels anys, incorporant elements clàssics de l’estiu i empastifant-los amb una espècie de “realisme màgic” capaç de captivar el més escèptic. Avui en dia, la història del turista que s’integra en un grup d’amics de la mà d’una Estrella Damm per gaudir d’un estiu inoblidable –amb història d’amor inclosa–, té més de cinc milions de reproduccions a YouTube.

2- “De vegades el que busques és tan a prop que costa veure-ho”

Diuen que les segones parts no han sigut mai bones, però el hype  (‘expectació davant d’alguna cosa’) que havia creat la campanya Mediterrànimant, després de l’èxit de l’any anterior, va portar l’anunci de l’estiu del 2010 a superar totes les expectatives. Amb la cançó Applejack, del grup musical The Triangles, i les festes de Sant Joan com a teló de fons, en una Menorca d’aigües turqueses i alguna cala perduda de la Costa Brava, Estrella Damm va posar el segon gra de sorra i va donar una lliçó de “feina ben feta”. Amb una línia argumental molt semblant a l’aposta de l’any anterior, transmetent “bonrotllisme” a través de les vivències de desconeguts que es fan amics (i una mica més que això), en un estiu de tradició i somni, van demostrar que els gairebé set milions de reproduccions que té el vídeo no són producte de la casualitat. 

3- “Les coses normals poden ser extraordinàries”

El 2011, l’aposta d’Estrella Damm va ser en clau gastronòmica. El Bulli, de Ferran Adriá, va compartir protagonisme amb les platges i els paratges idíl·lics per escenificar una història més propera, sobre un jove que haurà de treballar d’aprenent al que, en aquell temps, era un dels restaurants més reconeguts de Catalunya i del món. Tanmateix, l’anunci, que té una mica més de 2,2 milions de reproduccions, no va acabar de convèncer tant el públic, que el va trobar una pèl “insuls”. Tot i que Cala Montjoi (Roses) encaixa perfectament amb les imatges estiuenques de l’espot –de la mateixa manera que les ruïnes d’Empúriesel cap de CreusPortlligat i totes les reminiscències de Dalí–, amb la cançód’Herman Düne,  I wish that I could see you soon, de fons, l’anunci que va dirigir Isabel Coixet (La llibreria, La vida secreta de les paraules, Mi vida sin mi...) va deixar una sensació agredolça al públic.

4- “Quan estimes el que tens, tens tot el que vols”

Per recuperar el camí de l’èxit, el quart lliurament de la saga d’Estrella Damm va decidir tornar a les Illes Balears l’any 2012, concretament, a la Serra de Tramuntana, al nord-oest de Mallorca, un lloc que està catalogat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Amb el You can’t say no forever, del grup suec Lacrosse, el protagonista del videoclip torna a la seva terra per retrobar-se amb els seus, la qual cosa afegeix un punt nostàlgic que va enganxar als espectadors (4,5 milions de reproduccions).

5- “Tot depèn del com, i el com només depèn de tu”

Pot ser que tots els anuncis d’Estrella Damm facin la sensació que són molt semblants, però no és així. En aquest sentit, la sorpresa del 2013 va ser la decisió d’abandonar les platges i portar la campanya a l’interior, concretament a Begur, el que a YouTube li va donar un èxit més moderat (3,3 milions de reproduccions), encara que va motivar un debat gastronòmic molt intens a les xarxes socials sobre com s’ha de fer una paella. La música que acompanya les imatges d’uns joves que organitzen una festa al camp va a càrrec d’un grup més que conegut: Love of Lesbian. La seva melodia, Fantastic shine,va ser creada exclusivament per a l’anunci. A l’espot hi ha cervesa, jocs, bromes, rialles, companyonia, bones vibracions, capbussons a la piscina, petons, balls i altres elements units en un eslògan motivador: “Tot depèn del com, i el com només depèn de tu”.

6- “Aixeca’t de la tovallola, entrena l’ànima”

El 2014, la història de Mediterràniament es va desenvolupar en el marc d’un festival cultural que organitzen dos germans. Per a aquesta ocasió, els creatius d’Estrella Damm, amb Claudia Llosa (Madeinusa, Loxoro, La mamella espantada...) com a directora, van decidir marxar a gravar a una de les localitats emblemàtiques de la Costa Brava: Tossa de Mar. L’espot es desenvolupa a la cala Pola, una cala d’aigües cristal·lines en les quals els germans protagonistes de l’anunci organitzen el festival Santa Clara Fest. L’aposta busca narrar una història que barreja iniciativa i emprenedoria amb diversió i vitalitat cultural, però queda molt lluny de transmetre l’esperit mediterrani amb la mateixa força amb què ho van fer els anuncis anteriors de la campanya (1,5 milions de reproduccions).

7- “D’acord”

Quan la campanya semblava haver-se estancat, va arribar el 2015 “Vale”, una senzilla paraula de quatre lletres que, pronunciada per Dakota Johnson (Cinquanta Ombres de Gray, La xarxa social, Infiltrats a classe...), sona d’una manera única. I aquesta paraula va ser el títol d’un curtmetratge dirigit per l’oscaritzat Alejandro Amenábar (Àgora, Mar endins, Regressió...), que confirmava la total reinvenció del model de campanya publicitària d’Estrella Damm. El videoclip feia un pas al costat i deixava via lliure a la pel·lícula, això sí, sense prescindir de la música, element característic que en aquella ocasió va interpretar la cantant Maia Vidal amb la cançó Our place.

La trama de l’espot, per la seva banda, no s’allunya dels cànons habituals, amb la turista estrangera que arriba a Eivissa i fa amistat amb un grup d’amics que estiuegen allà, entre els quals es troba Quim Gutiérrez (La gran família espanyola, Els últims dies, 3 bodes de més...). Ell intenta seduir-la amb el seu anglès poc fluid, però amb una cerveseta entre les mans (7,6 milions de reproduccions).

8- “El millor de la vida està en saber gaudir de les petites coses”

El 2016, Estrella Damm va continuar en la mateixa línia, consolidant el format del curtmetratge com a suport publicitari, una cosa molt atractiva que poques empreses s’atreveixen a fer. Per al nou anunci, la marca va continuar creient en la necessitat de combinar a una parella de personatges principals, un d’ells protagonitzat per un actor de renom internacional i un altre per un actor espanyol, de la casa. I així va néixer Las petites coses, un anunci dirigit per Alberto Rodríguez (La pesta, La isla mínima, Grupo 7...) i protagonitzat per Jean Reno (Els visitants, Hermanos del viento, El gran blau...) i Laia Costa (Nieve negra, Victòria, No me quites...).

La història presenta a un actor frustrat i ressentit que es veu obligat a aturar el rodatge de la seva pel·lícula durant uns dies, la qual cosa el porta a fer turisme per Mallorca de la mà d’una jove aspirant a guionista que li ensenyarà una gran lliçó: “El millor de la vida són les petites coses”. El curtmetratge, que va tornar a consagrar el bon treball de la marca cervesera (6,7 milions de reproduccions), és una muntanya russa d’emocions, que barreja moments de tendresa amb instants molt aspres; tot això preparat amb el millor de la cultura mediterrània i la cançó de Ramon Mirabet Those Little Things.

9- “Està bé saber el que vols, si el que vols és ser feliç”

De tots els anuncis de Mediterràniament, no n’hi ha cap de tan mediàtic com el de La vida nostra, dirigit per Raúl Arévalo (Tarde per a la ira) i protagonitzat per Peter Dinklage (Joc de trons, The boss, Angry birds...) i Álvaro Cervantes (1898: Los últimos de Filipinas, Tres metros sobre el cielo, El sexo de los ángeles...). Repetint l’estructura de l’any anterior, l’anunci de l’estiu del 2017 va tornar a apostar per un fil argumental basat en un personatge que es troba “perdut a la vida”, i que torna a trobar-li el sentit gràcies a un altre personatge que li ensenya com de meravellosa pot ser l’existència, si un s’atreveix a viure-la.

La profunditat del missatge, sumada a una gran realització, el contrast d’imatges entre Amsterdam i les localitats costaneres de Catalunya (Sitges i Lloret de Mar), la cançó enganxosa Don’t fight it de AronChupa i al’interès que va despertar la presència de Dinklage –a causa de l’èxit de la sèrie Joc de trons– va generar tanta expectació com mai en la història de les campanyes d’Estrella Damm s’havia aconseguit: 8,4 milions de reproduccions). De fet, és l’únic curtmetratge de la marca que té, a més de les habituals versions en castellà i català, una versió original en la qual es pot escoltarl’actor nord-americà en la seva llengua.

10- “És la teva vida, que ningú l’escrigui per tu”

Notícies relacionades

Aquest dilluns, 11 de juny, s’estrena el desè espot publicitari d’Estrella Damm i no es pot avançar el contingut, encara. El que sí que se sap, tal com va informar EL PERIÓDICO fa uns mesos, és que està dirigit per Dani de la Torre (El desconegut) i protagonitzat per Michelle Jenner (La Bella i la Bèstia, Nuestros amantes, Los hombres de Paco...) i Oriol Pla (Merlí, Truman, Tots els camins de Déu...). També s’ha avançat que és un homenatge a tot el treball realitzat fins ara i que és un retorn alsorígens (Formentera), i en el qual la música és més present que mai.

Segueix Extra  a Facebook

Temes:

Estiu