Anar al contingut

Programa pilot a Biscaia

"Pica bé la teva ratlla": polèmica campanya per un consum responsable de drogues

L'Ajuntament de Bilbao, acusat de fer apologia de la drogoaddicció amb el material distribuït durant la Semana Grande

Gabriel Ubieto / Barcelona

"Pica bé la teva ratlla": polèmica campanya per un consum responsable de drogues

L'Ajuntament de Bilbao ha rebut dures crítiques per part dels grups de l'oposició i a les xarxes socials per un programa pilot que va desplegar durant la Semana Grande d'aquest any -del 19 al 27 del mes passat-, les festes majors de la capital biscaïna, en el qual es distribuïa material per a 'facilitar' un consum de drogues amb menys riscos. 

"Pica bé la teva ratlla" era per a consumidors de cocaïna o 'speed'. La frase, escrita en una targeta de plàstic -com una bancària de crèdit o dèbit, o un DNI- incloïa, juntament amb el logotip de l'Ajuntament de Bilbao i en eusquera i castellà, el missatge: "Si no està ben picada, pots danyar les teves fosses nasals". L'altre missatge -"Rul·la només amb el teu rul·lo"- recomana no compartir les canyes cilíndriques amb les quals s'esnifa la droga per reduir danys i "consumir més segur".

"No entenem la polèmica, perquè no es distribuïen arbitràriament a tothom qui passava. Per rebre el material, la persona havia de passar tres filtres: mostrar interès per conèixer els efectes i riscos derivats del consum [de cocaïna], tenir voluntat de minimitzar-los i passar una entrevista individual i personalitzada en la qual confirma que n'és consumidor o que ho serà, en la qual rebia una completa informació al respecte", comenten des de la conselleria basca de Salut i Consum.

Les fonts esmentades desmenteixen informacions publicades en alguns mitjans que apuntaven que, després de la polèmica, s'havia retirat la campanya.

"No s'ha retirat perquè mai es va planificar més enllà de la Semana Grande, ni tampoc abans", afirmen des de la conselleria. L'acció es va realitzar des del Punt d'Informació Personalitzada en Salut, des del qual també es va facilitar atenció en qüestions relacionades amb la prevenció de malalties de transmissió sexual, i en un horari nocturn d'11 a 3 del matí. Els tècnics de l'Ajuntament bilbaí estan estudiant i valorant encara els resultats d'aquest programa pilot.

"Rul·la només amb el teu rul·lo". Amb això es recomana no compartir els rul·los perquè d'aquesta manera es "redueixen danys", el consum és "més segur" i s'evita el "contagi de malalties respiratòries i hepatitis".

"L'ús del llenguatge directe és necessari, doncs són campanyes dirigides a persones que difícilment s'acostaran d'una altra manera a rebre informació, una informació que pot minimitzar molts danys", apunta Núria Calzada, coordinadora d'Energy Control a Catalunya, organització a nivell estatal que ha assessorat la municipalitat biscaïna en la campanya. 

En referència a les crítiques que el Partit Popular de Bilbao ha dirigit a la campanya, acusant l'Ajuntament de "frivolitzar amb un assumpte tan greu" i d'alertar contra l''efecte trucada' al consum que aquest tipus de campanyes poden provocar, Calzada afirma que "els qui s'acosten [als punts on es distribueix la propaganda] ja són consumidors o estan a punt de ser-ho, independentment del que els acabis explicant". A més, "són accions que costa que tinguin una gran repercussió, ja que es produeixen en unes festes majors, on la gent es cohibeix molt d'anar a aquests punts per por que algú els pugui reconèixer", explica la coordinadora d'Energy Control a Catalunya.