Anar al contingut

ALTERNATIVA AL CONSUMISME

Si no t'agrada el Black Friday, celebra el Dia Sense Compres i no gastis diners

El Buy Nothing Day, jornada que defensa el consum responsable, va néixer al Canadà i s'ha estès a més de 60 països, també a Espanya

Sonia Gutiérrez Vega S. Sánchez

Si no t'agrada el Black Friday, celebra el Dia Sense Compres i no gastis diners

Charles Rex Arbogast

Davant el bombardeig d'ofertes del Black Friday, hi ha dues possibles reaccions: o apuntar-se a la festa de compres prenadalenques o aguantar estoicament que passi l'allau publicitari. Si ets d'aquests últims, aquest divendres també pot ser el teu dia, perquè els defensors d'un consum responsable han instaurat el Buy Nothing Day, una jornada mundial que a Espanya s'ha traduït per Dia Sense Compres.

La idea d'un dia en què no es comprés res va ser de l'artista canadenc Ted Dave i l'organització anticapitalista Adbusters (que publica la revista del mateix nom) va ajudar a promoure-la. El primer Dia Sense Compres es va celebrar el setembre del 1992 i el 1997 es va traslladar al divendres posterior al Dia d'Acció de Gràcies, més conegut com a Black Friday, fent-lo coincidir així amb un dels dies de més consum als Estats Units. Actualment, la jornada se celebra en més de 60 països (si bé alguns ho fan el dissabte).

"Un objecte mai et farà feliç. Potser durant uns minuts, potser fins i tot dies, però, al final, les teves experiències és tot el que tens", recorda a la seva web Adbusters, que proposa celebrar un Nadal en família que no estigui "dirigit per poders comercials". I si es compra alguna cosa, recomana que provingui de l'economia local o independent. "Ignora el Black Friday", anima l'organització.

La celebració d'aquest dia consisteix, com el seu nom indica, a estar 24 hores sense fer compres. Els més radicals propugnen fins i tot no consumir ni tan sols electricitat (televisió) o internet o telefonia mòbil.

Els crítics al moviment asseguren que l'únic que s'aconsegueix és comprar més l'endemà. Però els seus defensors argumenten que es tracta de visualitzar i conscienciar sobre un canvi d'hàbits, demostrar la força del consumidor durant un dia i extrapolar-lo a la resta de dies de l'any.

A més de no comprar res, els seus promotors proposen altres accions per celebrar aquest dia, com presentar-se a les portes d'un centre comercial amb unes estisores i oferir-se a tallar les targetes de crèdit de qui ho desitgi, com un gest simbòlic més contra el consumisme.

A Espanya, organitzacions com Greenpeace i Ecologistes en Acció promouen també el Dia Sense Compres, que defineixen com "una jornada mundial de protesta contra el Black Friday i tot el que representa: una societat de consum construïda sobre el malbaratament, la contaminació i la destrucció de la naturalesa".

La jornada mundial, segons aquestes associacions ecologistes, serveix també per reflexionar sobre un model de consum més just i responsable.