ELS NOUS ÍDOLS ADOLESCENTS

Youtube, guru juvenil

Els creadors de la xarxa de vídeos aconsegueixen milions de seguidors adolescents

Les xarxes socials són el canal per comentar temes amb els fans i respondre'ls

4
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ
BARCELONA

Si vostè té més de 25 anys és molt possible que no sàpiga qui són El Rubius, Vegeta777, Alexby, WillyRex o PewDiePie. Pregunti-ho a un menor que tingui a prop i li farà gairebé l'onada. Són els nous ídols juvenils, sorgits ja no d'una pel·lícula o bé d'una llista d'èxits musicals sinó de canals a Youtube, la plataforma de vídeos més popular d'internet. Els gurus del 2.0.

El fenomen arriba fins a tal punt que la revista Variety va encarregar el mes passat un estudi a una agència de publicitat sobre els famosos més influents entre els joves nord-americans de 13 a 18 anys i els cinc primers van ser estrelles del vídeo a internet: Smosh, The Fine Bros, PewDiePie, KSI i Ryan Higa. Se situaven per sobre d'estrelles com Kathy Perry o el còmic Seth Rogen. Tots els youtubers (els que fan vídeos només per a Youtube) presenten un perfil semblant: són les bromes dels graciosos de la classe que a més comenten videojocs i temes que preocupen els adolescents, especialment relacions personals.  A la llista de Variety hi ha tres noies: Jenna Marbles, que fa monòlegs sobre la seva vida i els seus amics; Michele Phan, que dóna consells de bellesa, i Bethany Mota, que combina els temes de les altres dues. Totes tres se situen just davant de Leonardo Di Caprio i darrere de Johnny Depp i Jennifer Lawrence. Cada un d'ells té més de 10 milions de seguidors i centenars de milions de visionats.

A Espanya, no s'ha fet un estudi com aquest però el top 100 dels vídeos més vistos a Youtube el lidera el mateix tipus de temes, amb aclaparadora presència de comentaristes de videojocs, que ensenyen com passar nivells o trucs per obtenir més puntuació, amb vídeos sense talls (n'hi ha que duren una hora o més) i la veu superposada, i que donen la cara a través d'una petita finestra. Quan hi troben gust, es doten de més mitjans.

ACOSTAR-SE ALS FANS / Si ja són famosos, fan vídeos per acontentar els fans en què contesten preguntes sobre la seva vida o expliquen la seva peripècia amb un draw my life, una biografia amb dibuixos fets amb retolador en una pissarra blanca gravada a gran velocitat. I comencen a tractar un altre tipus de temes, més socials, o directament es posen a fer bromes i a treure el seu costat més histriònic. El ganxo, és clar, és la seva fotogènia, el que expliquen i el llenguatge que fan servir, amb formes pròpies de tractar la seva audiència que reforcen el vincle.

«Els mitjans tradicionals han descuidat l'audiència més jove, que a més no vol consumir d'una manera passiva un contingut que li posen a una hora concreta. Volen ser ells els que diguin quan, amb qui i com, i els hi ajuden mòbils i tauletes», assenyala Luzu, un dels youtubers més populars a Espanya i màster en negoci digital. «Abans a un adolescent el castigaves sense sortir, ara el pitjor és deixar-lo sense router o sense tarifa de dades», comenta Jorge Gallardo, professor d'audiovisual i autor de la primera tesi sobre Youtube a Espanya.

La plataforma de vídeos és a més una xarxa social on creadors i públic es relacionen a través dels comentaris i el públic demana el que vol veure, encara que només l'1% interactua, segons Gallardo. Molts enllacen també al seu compte de Twitter o de Facebook  o a una web, però aquesta sol servir només per vendre algun tipus de productes amb el seu nom o penjar els vídeos.

A Espanya, el líder és Rubén Doblas, un jove de 24 anys que ha viscut a mitges entre Espanya i Noruega i que a partir dels videojocs s'ha creat el seu personatge, El Rubius, que congrega més de set milions de seguidors al seu canal amb esquetxos, bromes amb un videoxat eròtic a l'estil del còmic Steve Kardynal i maneig del grafisme. Acaba de rebentar les llistes d'èxits de llibres amb un volum de bromes.

Notícies relacionades

El segueixen Vegeta777 (com el personatge de Bola de Drac) que, amb una veu impostada a l'estil dels locutors antics, ha creat un subgènere: les retransmissions de videojocs en directe, cosa que l'ha convertit en l'oponent jugador més desitjat. Més jugadors amb milions de fans són Willyrex, Alexby o la gallega Sarinha. Tots dins de la vintena, amb més de tres anys a la plataforma i una disciplina fèrria. La majoria anuncia el dia que puja els vídeos perquè els seus fans estiguin atents i ho comentin a Twitter.

Les generacions següents hi han anat afegint temes i han sorgit els booktubers, que comenten llibres (molts  lectures obligatòries a l'escola), els que fan sèries i esquetxos, i els versionadors de cançons i sèries.