COMUNICACIÓ 'ONLINE'

Guanyeu seguidors de qualitat a les xarxes socials

La coherència en el missatge i la capacitat per transmetre els valors de marca són bàsics per crear una comunitat digital sòlida

Les accions de promoció, siguin orgàniques o fruit d'una inversió econòmica, han d'anar sempre alineades amb l'estil de comunicació

insta sabadell

insta sabadell

5
Es llegeix en minuts
Víctor Fúser

Amb més de 25,5 milions d’usuaris de xarxes socials a Espanya, és evident que per a qualsevol empresa –gran o petita– resulta gairebé obligatori interactuar en els ‘social media’. Hi ha diferents motius per estar present en aquestes plataformes: crear marca, fidelitzar el client, generar trànsit a la pàgina web, augmentar vendes... Però, en qualsevol cas, tot comença per una cosa tan bàsica com comptar amb un bon grup de seguidors de qualitat, i hi ha diverses maneres d’aconseguir-ho, però sempre tenint en compte que no existeixen ni dreceres ni receptes màgiques. Perquè aquí, el concepte clau és ‘de qualitat’.

¿I com es podria definir un ‘seguidor de qualitat’? Doncs només fa falta aplicar el sentit comú: algú que està veritablement interessat en una marca, que connecta amb els seus productes i els seus valors i que, a més, es mostra procliu a interactuar a les xarxes, ja sigui amb un ‘m’agrada’, un comentari o compartint continguts. Traslladant la imatge al pla físic, seria aquest client habitual que no només acudeix assíduament a la botiga, sinó que a més la recomana als seus coneguts.

Per tant, després d’uns anys en què moltes empreses van iniciar una carrera desesperada per aconseguir com més seguidors millor, la tendència ara indica que més val comptar amb menys, però millor avinguts. Per això, els experts desaconsellen comprar seguidors, una pràctica que al final acaba sent contraproduent al traduir-se en problemes com falta d’interacció, de conversió en compres o de trànsit al web.

Coherència en el missatge

Per comptar amb seguidors de qualitat, compromesos i actius, tot ha de començar pel missatge. Els gurus digitals sempre han assegurat que ‘el contingut és el rei’, però sempre han centrat més els seus pressupostos en aspectes tecnològics que no enl’elaboració del missatge. Així que el primer que ha de fer una empresa que vol consolidar el seu nombre de ‘followers’ és comptar amb els professionals adequats, o en el cas de les petites empreses, almenys destinar un temps a aquestes tasques. El segon ha de ser definir el missatge, els valors, la imatge i el to que es vol transmetre en totes les xarxes socials en què s’és present (una cosa que també dependrà del tipus de públic a qui es vol arribar).

En aquest sentit, la periodista i assessora en comunicació Vanesa Carrasquilla ho té clar: «És fonamental saber què volem comunicar i com alineem aquest missatge amb els nostres valors de marca. A partir d’aquí, és important generar contingut de qualitat que resolgui els dubtes, les necessitats i la curiositat dels nostres seguidors. És a dir, que el nostre missatge els sigui útil i, a més, els permeti esbrinar qui som i quina és la nostra manera de veure el món». I és que, actualment, els compradors es fixen en la necessitat i el preu, però també són molt més proclius a comprar un producte si la marca o empresa concorda amb els seus valors.

«És important generar contingut de qualitat, que sigui útil per als nostres seguidors i els permeti esbrinar quins són els nostres valors»

Vanesa Carrasquilla

Periodista i assessora de comunicació

Per aconseguir seguidors compromesos, i que es converteixin en prescriptors de la marca, també cal tenir clar que les xarxes socials no són únicament un canal de venda, sinó que s’had’establir un diàleg honest. «En primer lloc, per crear una comunitat sòlida no pots estar promocionant-te contínuament. De fet, hi ha una regla que aconsella que el 80% del teu missatge ha d’estar orientat a oferir contingut de qualitat útil i el 20% restant, a la venda»,remarca Carrasquilla. A part, l’experta en comunicació 2.0 adverteix que les xarxes socials són un lloc d’intercanvi i que, per tant, les empreses han d’interactuar amb els seus seguidors. «Només així aconseguiràs la seva confiança i, a més, obtindràs ‘feedback’ del teu negoci», afirma.

Accions multiplicadores

Una vegada estan clars el missatge, els valors i el llenguatge que s’utilitzarà en la comunicació digital d’una empresa, arriba el moment de contemplar quines accions es poden dur a terme per arribar a més públic. D’una banda hi ha les orgàniques, és a dir, aquelles que no requereixen inversió econòmica. Una de les que millor solen funcionar són els sortejos, amb tota mena de fórmules imaginatives que impliquin que els participants no només hagin de seguir el compte de l’empresa, sinó també ‘convidar’ altres usuaris. Això sí, el tipus de sorteig i la forma de comunicar-lo sempre ha d’anar en paral·lel amb els valors de l’empresa, tenint en compte que el que es persegueix són seguidors de qualitat i no aquells que ‘van i venen’.

També es pot destinar un petit pressupost a promocionar els missatges a les diferents xarxes socials, cosa que aconsegueix un efecte multiplicador amb una inversió relativament baixa. Per exemple, els experts expliquen que amb 30 euros al mes invertits en Facebook ja es poden crear campanyes comunicatives amb certes expectatives, amb el valor afegit que la plataforma permet una gran segmentació del públic objectiu. Així, es pot escollir a qui arribarà el missatge segons la seva edat, gènere, lloc de residència, preferències, gustos, etcètera. I el ‘big data’ està fent que cada vegada es pugui arribar a més concreció.

Des d’un mínim d’inversió fins a un màxim, les oportunitats que ofereixen les xarxes socials per arribar a un gran nombre de públic són enormes. Cal tenir en compte, no obstant, que s’ha acabat el ‘tot gratis’ del principi, ja que les plataformes han modificat els seus algoritmes perquè l’abast sigui menor si no s’inverteix en publicitat.

No val qualsevol ‘influencer’

Notícies relacionades

També s’està transformant una altra de les grans modes que han dominat les xarxes en l’última dècada: la contractació d’‘influencers’. Si bé és cert que un usuari amb milions de seguidors té un enorme potencial per donar a conèixer una marca o servei, també és cert que els seguidors cada vegada tenen més consciència que es tracta d’un contracte publicitari i, per tant, perd eficàcia. Alhora, el caixet dels ‘influencers’ o ‘youtubers’ més cobejats està arribant a grans xifres.

En vista d’aquest fet, sorgeixen els anomenats ‘microinfluencers’,persones amb menys seguidors però molt enfocats a un tema en concret, per la qual cosa el missatge guanya eficàcia. Perquè, de nou, no només importa la quantitat de seguidors, sinó que siguin de qualitat i tinguin uns valors i interessos similars als de l’empresa. Les altres coses no deixen de ser un fum que s’esvaeix quan el vent canvia de direcció.