El nou coliseu, un aparador d’empreses punteres provinents d’arreu del món

El club ha arribat a acords amb firmes de diversos àmbits, des del tecnològic fins a la restauració i la il·luminació

El nou coliseu, un aparador d’empreses punteres provinents d’arreu del món
4
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

L’anhelat retorn del Barça al Camp Nou ha comportat el treball contra rellotge d’un bon nombre d’empreses des de novembre del 2022, quan van començar els primers treballs de demolició al coliseu blaugrana. Els proveïdors del nou estadi comencen per la turca Limak, elecció que continua generant polèmica, i que al seu torn ha subcontractat desenes d’empreses per emprendre la construcció. Però el club, per la seva banda, ha arribat a acords amb empreses de diversos àmbits, des del tecnològic fins a la restauració i la il·luminació. Aquestes són algunes de les empreses contractades per a la reforma del nou estadi.

Eheim.

El maig passat es va anunciar l’acord amb EHEIM Möbel perquè aquesta empresa alemanya proveís els seients del nou estadi blaugrana, que tindrà una capacitat per a prop de 105.000 espectadors.

Figueras.

La catalana Figueras serà la responsable dels seients fixos i mòbils de la zona vip. L’empresa de Lliçà d’Amunt, que va ser responsable de les butaques de l’Assemblea General de l’ONU a Nova York i de la sala dels Drets Humans i de l’Aliança de Civilitzacions a Ginebra, ja va col·laborar amb el Barça per a l’antic Camp Nou: el 1972 va instal·lar més de 60.000 seients a l’estadi.

TK Elevator.

El nou estadi comptarà amb 69 ascensors i 78 escales mecàniques, que van a càrrec de TK Elevator. L’empresa alemanya va ser fundada l’any 1865 i compta amb un total de 50.000 empleats al món.

Roca.

El gegant català del mobiliari de banys Roca va firmar el febrer d’aquest any el contracte que el converteix en proveïdor dels productes de tots els lavabos del nou recinte barcelonista. La centenària empresa familiar amb seu a Gavà és la més gran del món en el seu sector.

Fortinet.

El Barça ha contractat Fortinet per a la ciberseguretat del nou estadi. La companyia nord-americana farà servir la seva plataforma Security Fabric per protegir el wifi del Camp Nou, la infraestructura d’operacions i el centre de dades. Fortinet, fundada a Califòrnia l’any 2000, serà l’encarregada de protegir els usuaris i dispositius que accedeixin a les aplicacions del club des de qualsevol ubicació.

Fever.

La tecnològica Fever serà la responsable de la tecnologia de ticketing del Barça. La companyia, amb seu a Nova York, va ser fundada el 2012 a Barcelona pel castellonenc Pep Gómez.

Hewlett Packard Enterprise.

Hewlett Packard i el Barça van firmar un acord pel qual l’empresa que va créixer en el món de les impressores serà la responsable d’una part de l’entorn tecnològic de l’estadi, amb el seu servei de núvol per portar a terme anàlisis de dades en temps real i la implementació de solucions de seguretat integrades. HPE també desplegarà una xarxa sense fil d’alta velocitat avançada a l’Spotify Camp Nou.

Carrier.

La climatització anirà a càrrec de l’empresa nord-americana Carrier. El novaiorquès Willis Carrier és assenyalat com el responsable de la invenció de l’aire condicionat, una tecnologia que va patentar el 1902.

Panasonic.

L’empresa japonesa Panasonic serà, com passa també en el cas de Carrier, responsable de la climatització de l’estadi. Panasonic aportarà solucions de purificació de l’aire, sistemes d’aerotèrmia i equips d’alta precisió de climatització per a les zones més tècniques de l’estadi, com les sales de servidors i de retransmissió dels partits.

Disano.

La il·luminació serà responsabilitat de la italiana Disano. L’empresa aportarà la tecnologia led i els sistemes de control intel·ligent en la lluminària interior de les instal·lacions, però també a la façana del nou estadi. L’empresa, d’origen llombard, va obrir una filial a Espanya el 1992 a Roda de Berà (Tarragona).

Raventós Codorníu.

Els vins i caves del nou estadi aniran a càrrec de Raventós Codorníu. L’històric celler català, fundat el 1551, proveirà aquestes begudes als espais vip del nou estadi.

A aquests 11 proveïdors de l’Espai Barça s’afegeixen altres empreses que han adquirit actius del futur estadi. Fonts del club han citat, entre aquestes empreses, algunes que són partners històrics del club blaugrana, com Spotify, Nike, Cupra i Damm, una llista que inclou TV Vision (Ambilight), Konami, Bimbo, Prime, HMD, la República Democràtica del Congo i la controvertida teleco New Era Visionary Group. Les fonts del Barça especifiquen que el club treballa per aconseguir nous patrocinadors, alguns dels quals ja estan tancats i s’oficialitzaran amb el retorn a l’estadi.

Notícies relacionades

La tornada al modernitzat Camp Nou és transcendental en clau econòmica per al club, ja que, segons les previsions fetes públiques a principis d’octubre, l’entitat preveu incrementar els ingressos en uns 50 milions d’euros addicionals (226 milions en aquesta temporada, en comparació amb els 175 de la passada). De fet, la importància dels ingressos procedents de l’estadi ha sigut clau en la decisió del Barça d’allargar unes setmanes la seva estada a Montjuïc, on podia tenir més aforament que en la primera fase d’obres concloses del Camp Nou.

Convé recordar que aquest estiu l’agència de qualificació creditícia Morningstar DBRS va millorar la nota del Barça amb l’argument que el control de costos i un augment dels ingressos anticipaven un retorn als fluxos de caixa positius, que permetrien al club desendeutar-se. En la nota d’aquesta agència, tenia un paper destacat l’Spotify Camp Nou: considerava que els riscos de la construcció de l’estadi eren "limitats" i que la tornada a l’estadi a l’agost amb capacitat per a 62.000 espectadors era realista. Aquesta fita no es va aconseguir en el seu moment i el club reobrirà l’estadi aquest cap de setmana amb capacitat per a 45.401 espectadors, una xifra molt similar a la de Montjuïc. Als 62.000 espectadors s’arribarà quan el club obtingui la llicència 1C. El pla financer del Barça, que arrossega un deute de 1.200 milions d’euros, és que els 1.500 milions de passiu relacionats amb el nou estadi es repaguin amb els ingressos.