Una emocionant tornada a València
MotoGP torna Xest encara amb multitud de signes de la devastadora dana que va provocar la seva suspensió fa un any. Tres dels quatre accessos del circuit van ser llavors esborrats del mapa.
"Mai vaig pensar, mai, ni en els meus pitjors somnis, que una catàstrofe d’aquesta envergadura es pogués produir al nostre país. Sempre pensem que aquestes coses, els tsunamis, diluvis i catàstrofes climàtiques es produeixen lluny, molt lluny, d’Espanya. La veritat és que va ser esgarrifós pensar en el que havia passat".
Maverick Viñales, estrella de l’equip KTM, va reconèixer ahir, en el retorn del Mundial de motociclisme a Xest (València), un any després de la dana: "La intenció de tots nosaltres és ajudar els valencians a oblidar, per uns dies, tot i que sé que és molt difícil, aquella desgràcia. I, sobretot, les seves conseqüències. Som aquí perquè disfrutin de l’espectacle i tots, absolutament tots, estem molt contents de viure aquest retrobament".
Xest, Xiva, València i el Circuit Ricardo Tormo van rebre ahir amb els braços oberts i (gairebé) les seves millors i més maques imatges, just un any després de la tràgica i devastadora dana, els 1.500 habitants del pàdoc del Mundial de motociclisme.
Fa un any (29 d’octubre), el diluvi va destrossar un munt de pobles, carreteres, indústries, vides (229), i ho va arrasar tot. Aquell 29 d’octubre, el Mundial es trobava a Sepang (Malàisia) per celebrar el penúltim gran premi de la temporada. El circuit valencià amb prou feines va patir danys, però tres dels seus quatre accessos, els ponts del Barranc del Poio (Xiva), de l’A-3 i de l’accés principal al traçat valencià van desaparèixer del mapa, amb la mateixa cruesa que les aigües es van carregar 170.000 metres quadrats d’aparcaments. El circuit va quedar aïllat fins al 5 de desembre, que va tornar a funcionar, sota mínims.
Mentre es calculaven els danys, els organitzadors del campionat feien voltes, a Malàisia, a la possibilitat de posar punt final al campionat a Sepang, acudir a Xest per celebrar el GP del País Valencià com a homenatge al poble valencià o buscar un escenari alternatiu per poder celebrar les últimes quatre carreres. Tot va començar a resoldre’s quan Pecco Bagnaia, primer, i Marc Márquez, després, van dir que no es podia córrer a València, estigués o no el circuit en condicions.
"Era evident que no podíem anar a córrer Xest amb tot el que havia passat, per la situació que éstaven vivint tots els afectats i tot el país alhora", va comentar Bagnaia ahir a EL PERIÓDICO. "Xest, València, és el lloc on sempre ha d’acabar el nostre Mundial i a tots ens va doldre moltíssim no poder venir l’any passat. Però ara som aquí de nou, feliços per tornar a córrer, especialment jo, que tinc tan bons records d’aquest traçat".
Aquell GP Solidari
Notícies relacionades"Per descomptat que es podia córrer a Xest", assenyala Pablo Pernía, dircom del traçat valencià, encara visiblement emocionat quan parla d’aquells dies. "Però ningú, començant pels valencians, hauria entès que forcéssim aquest situació. No tenia sentit i pot ser que, ara, sigui el moment de reconèixer i agrair l’enorme esforç, la tremenda gesta, que va aconseguir Barcelona, Catalunya i el Mundial a l’organitzar, en només 15 dies, el GP Solidari, que no només va servir perquè el campionat tingués el final que mereixia (Martín va acabar coronant-se campió del món) sinó que, a més, va recaptar la barbaritat d’1,6 milions d’euros per als veïns de Xest i Xiva".
Tothom espera que aquest cap de setmana sigui la suma de dos grans premis, el que no es va poder celebrar el novembre del 2024 i el que acomiadarà aquest vibrant 2025, en el qual la resurrecció magistral del millor Marc Márquez de tots els temps ha deixat bocabadat el món sencer. S’esperen gairebé 100.000 espectadors, molts dels quals podran accedir, després d’un esforç brutal de Renfe, en un tren directe València-Xest.
- Una fira reunirà la indústria del souvenir aquest cap de setmana
- La destitució del cap de contraintel·ligència apunta a l’existència d’un talp de la CIA
- Més traçat del metro sense nous combois
- Badalona Albiol oblida el desallotjament de l’antic B9 en el missatge de Cap d’Any
- La cultura que ve 15 pel·lícules que marcaran el 2026 a les sales de cine
- KPMG reelegeix Juanjo Cano com a president per als pròxims 5 anys
- Indra compra l’empresa especialitzada en trànsit de drons GuardianUTM
- Illa i Puente formalitzaran la constitució de l’empresa mixta de Rodalies dilluns
- El 40% dels nous pisos de lloguer assequible seran a l’àrea metropolitana
- Un "fet històric" rebut amb cautela
