El negoci
Catalunya, elegida capital mundial del golf amb la Ryder Cup
L’impacte econòmic se situa en els 1.300 milions
La històrica prova es disputarà a Caldes de Malavella després de superar un complex procés
Berni Álvarez, conseller d’Esports de la Generalitat: "A Girona es farà la millor Ryder de la història"

"Es calcula que l’impacte econòmic de la competició mediàtica de golf se situa entre els 1.000 i 1.300 milions d’euros, sobretot en el sector turístic i l’arribada de 300.000 visitants." Això és el que assegurava el Col·legi d’Economistes de Catalunya en una nota de premsa difosa el setembre del 2023. L’estimació va ser més optimista que l’impacte real de les finals de la Ryder Cup celebrades a Europa.
La de Roma, que va reunir 271.000 persones de cent països el 2023, va generar un impacte directe de 262 milions d’euros entre els investigadors del Centre d’Investigació de la Indústria de l’Esport (SIRC) de la Universitat de Sheffield Hallam. Cinc anys abans, a París, l’impacte va ser de 235 milions. En qualsevol cas, i en aquell moment, es va assegurar que s’havia arribat "a xifres rècords". L’estudi considerarà les despeses de tots els espectadors i altres assistents a l’esdeveniment, així com totes les despeses d’organització, incloent-hi federacions de golf, campaments i infraestructura, així com altres despeses indirectes o derivades.
És indubtable que l’impacte de la Ryder Cup s’estén al llarg dels anys, amb molts aficionats visitant els camps que han sigut seu.
La Ryder Cup a Catalunya ja és una realitat després de més de dos anys de negociacions i de laboriosa gestió. Una incertesa sobre la quantia de l’aportació pública i la privada ha prolongat el procés. Però el final és feliç: el majestuós recinte de Camiral Resort Golf & Wellness de Caldes de Malavella, conegut entre els golfistes com el PGA, acollirà el 2031 una de les competicions més especials i que més passions desperta en el calendari esportiu mundial.
La nota que feia tant temps que s’esperava va arribar al migdia d’ahir des de les oficines de la Ryder Cup Europe, organitzadora de l’esdeveniment. El nom oficial és llarg: Camiral, Costa Brava, Barcelona, Catalonia, Spain. Ja hi haurà temps d’abreujar-lo. Prova que el part ha sigut complicat és que fins al matí d’ahir hi havia documents oficials pendents de firma tant a Madrid com a Barcelona.
Els millors del planeta
La Ryder Cup enfronta els 12 millors jugadors d’Europa contra els dels Estats Units des de 1928 en una cita que és bianual, que alterna els dos continents i que ha generat una infinitat de batalletes llegendàries de l’esport. Sol ser imant per a milers d’aficionats al golf abans, durant i després de la competició (uns 270.000 van viatjar a Itàlia només en la setmana de l’edició del 2023). Per això totes les parts involucrades remarquen l’enorme retorn en forma de turisme de qualitat que fomenta un esdeveniment com la Ryder.
El projecte de portar la competició a Camiral Resort, propietat de l’empresari irlandès Denis O’Brien, es va posar sobre la taula fa anys, amb totes les connotacions i al·legacions econòmiques, polítiques i mediambientals imaginables. Es va discutir al Parlament, al Senat i als centres de decisió política. Tot va ser fàcil i greixat a Madrid; en canvi, va costar més a Barcelona. Es va accelerar, es va alentir i fins i tot es va encallar al llarg del temps.
El canvi en el Govern, amb l’entrada del PSC, va obrir una nova fase d’estudi que va posposar un anunci que semblava imminent el 2024. Es requeria més temps, més negociacions a diverses bandes. L’àrea de Presidència va assumir directament la gestió de la candidatura en vista de la inversió necessària i les amargors produïdes per la Copa Amèrica de vela. En els últims mesos, coincideixen les parts, les converses van experimentar una forta accelerada, amb el pressupost, per sota dels 120 milions d’euros, enmig de la trama.
Ja estava compromesa l’aportació del Govern central, del CSD, de la Diputació de Barcelona i de Girona, de l’Ajuntament de Caldes de Malavella (no així el de Girona, governat per la CUP), de Barcelona Turisme i també de Camiral. Faltaven els 40 milions que havien d’anar a càrrec de la Generalitat. Es van jutjar massa per a les arques públiques i es van buscar patrocinadors privats per compartir el cost. El retard fins a quadrar totes les peces del puzle ha provocat que es divulgués abans la seu de l’edició del 2033, a San Francisco, que la del 2031.
Només una vegada en el passat la Ryder Cup va passar per Espanya. Va ser el 1997 a Valderrama (Cadis) i encara es cullen fruits d’allò en forma de l’adinerat turisme del golf. Es pot recordar que el CSD s’ha compromès a la promoció del golf a Espanya durant els set anys anteriors i cinc posteriors a l’esdeveniment de Camiral, el qual ja es va postular sense sort per a l’edició del 2023. "Aquesta competició possibilita un retorn econòmic present i futur que fa sostenible i rendible la inversió requerida", va valorar al seu dia el Consell de Ministres. Hi ha càlculs que l’impacte serà d’uns 1.300 milions al llarg dels anys.
Sense tercer recorregut
El projecte ha anat experimentant significatives variacions. Es va desestimar la construcció d’un tercer recorregut que comportés adossada una urbanització de 185 vivendes amb arguments mediambientals. Es va optar al final per fusionar els dos camps de Camiral, el Tour i l’Stadium, i crear un escenari de màxim nivell. Faltaria ara construir les grades, en particular una al tee del forat 1 per a uns 15.000 espectadors, aproximadament. Sobre els plans hi ha les condicions per adaptar el complex a les necessitats de seguretat, hospitality i flux assistencial d’un monstre com la Ryder.
Notícies relacionadesEls camps pròxims ja es començaran a beneficiar a partir de l’any que ve de l’efecte de la designació amb la disputa de tornejos oficials del circuit europeu patrocinats per Estrella Damm, dels anomenats Road to Ryder, amb estrelles de primera fila, i de tota mena de campionats d’aficionats. A Camiral el flux competitiu començarà tres anys abans. A la fi, i aquest ha sigut un element important amb aquesta aposta, es persegueix popularitzar el golf a Espanya, encara molt per sota en practicants respecte a altres països. Als EUA i la Gran Bretanya, per exemple, no té el vernís d’esport elitista que s’aprecia aquí.
Guy Kinnings, director executiu de l’European Tour Group, ha assenyalat que l’anunci "no només serveix per reconèixer Camiral com una de les millors seus d’Europa", sinó que la col·locarà aviat al centre del món del golf.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Informació classificada Defensa s’enfronta a Presidència per treure-li la competència sobre secrets oficials en la nova reforma
- Ple del Parlament Illa garanteix que el curs escolar començarà el 8 de setembre i dona per resolt el caos en les adjudicacions de docents
- Homenatge a la resistència femenina VÍDEO | Montserrat Fontané, la cuinera que va encendre el foc dels Roca: "Joan em va dir: 'Jo vull ser cuiner, però no fer la teva cuina"
- Entrevista Berni Álvarez, conseller d'Esports: "Estem orgullosos de poder dir que a Girona, a la Costa Brava, i a Catalunya es farà la millor Ryder de la història"
- EL PERIÓDICO accedeix al sumari del cas Montoro El despatx de Montoro va enxufar persones afins al Ministeri d’Hisenda