L’NBA, disposada a posar en marxa una lliga professional a Europa
Els propietaris de la lliga nord-americana estudien crear una competició que rivalitzi amb l’Eurolliga.
Adam Silver, comisionado de la NBA.
Aquesta setmana està prevista a Nova York una reunió que pot revolucionar el bàsquet europeu. L’anomenat NBABoard of Governors, és a dir, els propietaris de les franquícies de la lliga nord-americana, debatran i potser decidiran sobre un projecte que Adam Silver, comissionat de l’NBA, té al cap des de fa temps: crear una lliga professional a Europa, amb totes les repercussions imaginables que això pot comportar.
La premsa especialitzada dels EUA ja ha avançat un esquelet del projecte. Formarien part de la lliga entre vuit i deu equips, la majoria de nova creació. S’estima la possibilitat d’incloure fins a quatre clubs ja existents a grans ciutats del continent. La propietat de cada franquícia seria compartida, amb l’NBA retenint el 50% i l’altre 50% procediria de fons d’inversió, capital privat o dels amos dels clubs ja existents.
El projecte de l’NBA compta amb la col·laboració de la FIBA, no així de l’empresa privada que organitza l’Eurolliga. Entre l’NBA i Eurolliga hi va haver negociacions que no van arribar enlloc.
La presència de la FIBA a la nova lliga professional garantiria, en principi, una convivència ordenada amb les lligues nacionals i els compromisos de seleccions. Una altra cosa és com es relacionarà amb la màxima competició europea, en la qual juguen 18 equips, Barça i Madrid entre ells.
Negociacions en marxa
En els partits de la temporada regular disputats al gener a París entre Indiana Pacers i San Antonio Spurs, Silver ja va mantenir converses amb potencials inversors. I va fer algunes declaracions respecte aquest tema. "Estem analitzant amb deteniment si existeix l’oportunitat de portar l’NBA a un altre nivell i crear una oportunitat comercial més gran", va assenyalar Silver. En aquest sentit, algunes estimacions de la mateixa NBA apunten que la nova competició podria generar fins a 3.000 milions de dòlars anuals.
Els mandataris nord-americans es plantaran a la reunió de Nova York animats, a més, pels números que van llançar els dos partits de París. Es van batre rècords d’audiència televisiva i participació a les xarxes socials i digitals, segons va revelar la mateixa NBA. Consideren molt bona l’oportunitat de negoci i més en aquests temps en què l’NFL arrasa en audiència als EUA i ha empetitit la de l’NBA.
Notícies relacionadesLa qüestió que s’haurà de desbrossar, si es vota i el resultat acaba sortint favorable, és com serà la convivència amb l’Eurolliga, si és que és possible, i què passarà si quatre clubs significatius d’Europa es passen a la nova NBA. També s’obre un interrogant sobre l’efecte que això pugui tenir en les plantilles dels clubs actuals. Es pot imaginar una migració d’un nombre important de jugadors.
En les primeres informacions es parla d’establir un parell d’aquestes franquícies en ciutats sense gaire tradició com Londres i París. I es confia a atraure clubs com el Madrid i l’Olympiacos. El valor pensat de cada nova franquícia és alt per als usos europeus: 500 milions de dòlars.
- PAU 2026 Polèmica en la selectivitat basca: desenes de zeros a Euskera entre alumnes d’escoles amb ensenyament en castellà
- Pacte institucional Barcelona es queda amb el control de 5 km de costa entre la Barceloneta i el Fòrum després d’un acord històric amb l’Estat
- Successos Detinguts dos homes per pagar a tres adolescents de menys de 16 anys a canvi de sexe a Girona
- Bretxa crítica Els EUA empeny Anthropic a un veto global dels seus models d’IA més avançats
- Salut La rutina japonesa que només requereix 30 minuts al dia i pot millorar la teva salut
