La nova revolució digital als estadis de futbol
La connectivitat es converteix en un element diferencial per als clubs esportius
Partit del RC Celta contra el Reial Madrid, 2024, estadi Abanca Balaídos, Vigo.
En l’era de la digitalització, la connectivitat s’ha convertit en una necessitat essencial, especialment durant esdeveniments esportius o musicals. L’aficionat d’un club o el seguidor d’un grup musical ja no es conforma amb una connectivitat que falli o s’alenteixi quan utilitzen les xarxes mòbils un número elevat d’usuaris. Exigeixen una experiència digital ininterrompuda que complementi l’esdeveniment en viu, permetent-li compartir moments en xarxes socials, obtenir informació en temps real i disfrutar de serveis interactius d’alta qualitat.
Els principals clubs del nostre país estan optant pels Sistemes Distribuïts d’Antenes multioperador
Els clubs esportius, com qualsevol organització moderna, requereixen eines digitals per portar a terme una gestió eficient i sostenible dels seus recursos. De cara a l’exterior necessiten posicionar-se com a entitats que ofereixen avenços tecnològics i no han quedat «fora de joc», millorant així la seva imatge de marca. La digitalització de processos interns i el desenvolupament de solucions digitals per a l’usuari o aficionat repercuteix també en termes de sostenibilitat, innovació i també de negoci.
Aquests elements permeten al club oferir experiències d’alta qualitat per a esdeveniments massius, com concerts, assegurant la rendibilitat dels espais esportius.
El mode multipantalla, que et permet convertir-te en el teu propi realitzador del partit, és una de les funcions disponibles amb la tecnologia de Cellnex. /
Tecnologia DAS
Assegurar la connectivitat d’un estadi no és tasca fàcil, especialment si està ple fins a la bandera. I aquí els principals clubs del nostre país estan optant per la tecnologia DAS o Sistema Distribuït d’Antenes, per les seves sigles en anglès, de Cellnex. Consisteix a dividir l’espai a cobrir en sectors, garantint la cobertura amb petits repetidors connectats per fibra, en lloc d’instal·lar una estació general d’alta potència. Així, es millora la capacitat de transmissió de dades, es minimitza el risc de col·lapse i es pot crear a més una xarxa neutra, compatible amb tots els operadors.
Aquesta solució multioperador es gestiona des d’una petita sala tècnica al mateix estadi, a partir de la qual es distribueixen els senyals de cada operador a través d’una única infraestructura.
L’últim recinte esportiu espanyol a incorporar aquesta solució ha sigut l’estadi Abanca Balaídos de Vigo, que s’ha afegit als recintes digitalitzats per Cellnex el 2024. Alfonso Álvarez, CEO de Cellnex España, assegura que aquest equipament «permetrà a Balaídos convertir-se en un dels estadis amb millor connectivitat a nivell europeu». Ja funciona a l’estadi per als usuaris de Movistar i, a curt termini, ho farà també per als usuaris de Vodafone i MasOrange.
El Benito Villamarín va estrenar el sistema de Cellnex el 2021 amb connectivitat 4G, però ja des del 2023 s’ha actualitzat i avui dia també és compatible amb les xarxes 5G de tots els operadors.
Aficionats de camí a l'Etihad Stadium. /
Cellnex també presta els seus serveis a altres recintes espanyols com el Metropolitano a Madrid, El Sadar, a Pamplona; el Ciutat de Valencia, a la ciutat homònima, i el Power House Stadium, a Almeria. També a nivell internacional a l’Etihad de Manchester; a la Juventus, a Torí, San Siro a Milà i l’Olímpic de Roma, així com al Legia de Varsòvia.
Múltiples beneficis
Gràcies a aquesta òptima connectivitat l’aficionat pot interactuar en temps real i des de qualsevol zona de l’estadi, ja sigui per compartir publicacions en xarxes socials o per obtenir imatges, dades i informació directament relacionades amb el partit. Entre altres avantatges, passa a ser el seu propi realitzador.
Però els beneficis de l’esmentada connectivitat van més enllà, perquè es pot reforçar la seguretat integrant per exemple avisos d’emergència per al públic o sistemes d’identificació visual i de control d’espais als estadis.
La geolocalització i l’aparcament intel·ligent són altres aspectes a tenir en compte, igual com la inclusió de propostes comercials i/o de màrqueting, que ajuden a augmentar la rendibilitat de l’esdeveniment i els beneficis per als clubs.