A 100 dies de la Copa Amèrica

A 100 dies de la Copa Amèrica

A 100 dies de la Copa Amèrica

2
Es llegeix en minuts

Ja només falten 100 dies perquè els velers dels sis equips que competiran per la Copa Amèrica comencin a competir en aigües de Barcelona. Entre el 22 d’agost i el 27 d’octubre seran 68 dies en què el paisatge de la ciutat estarà permanentment a les pantalles de tot el món, amb una audiència que s’espera que superi els 1.000 milions de persones en un format audiovisual o un altre. Com ens explica avui el màxim responsable de l’equip defensor del títol i per tant organitzador de l’esdeveniment, Grant Dalton, tots els preparatius estan seguint el calendari previst i res hauria d’impedir que la imatge que doni la capital catalana al món sigui impecable. La confiança que seria així, amb el precedent dels Jocs de 1992, va ser un dels motius que van decidir l’elecció de la ciutat com a escenari d’aquesta regata global.

Fins al moment, les administracions, institucions i empreses que s’han concertat per fer d’aquest esdeveniment esportiu un èxit tenen ja diversos motius per treure pit. Lluny dels fantasmes d’errors comesos en anteriors edicions, l’organització ha optat per integrar el desplegament que suposa aquesta cita, amb instal·lacions centrals de la competició i per a cadascun dels equips, en el teixit portuari de la ciutat, sense inversions esbojarrades ni projectes faraònics. Alhora, estan posant tots els esforços necessaris per intentar que el pas de la competició no sigui flor d’un dia. Més enllà de la possibilitat de repetir en pròximes edicions (una cosa que està subjecta a qui sigui el guanyador, al balanç final que es faci i a la competència que ja comença a aparèixer en l’horitzó) i de l’afluència turística (amb el plus per a l’economia de la ciutat d’estar distribuïda al llarg de diversos mesos), el realment rellevant és que s’ha decidit aprofitar l’oportunitat per potenciar les possibilitats que té una ciutat amb un dels principals ports del Mediterrani i amb una intensa vinculació amb la vela esportiva de desenvolupar el que s’ha vingut a denominar economia blava. I en concret, a desenvolupar-la amb criteris de sostenibilitat, una cosa que obre noves possibilitats a projectes incipients.

Hi ha un element en el qual els responsables de l’esdeveniment tenen encara feina per fer. La connexió de la Copa Amèrica amb la ciutadania. Amb el treball fet fins ara s’han conjurat possibles reaccions crítiques. I l’interès entre els aficionats a la vela està garantit, com es demostra amb el fet que ja s’hagin cobert totes les necessitats de voluntaris amb molta anticipació. Però seran necessàries accions de promoció perquè tota la ciutat visqui un ambient d’implicació amb l’esdeveniment. Es tracta del tercer esdeveniment esportiu més seguit a TV (després dels Jocs i el Mundial de futbol) però també oferirà oportunitats d’espectacle en viu des de les platges de Barcelona. El desplegament de dos centenars d’activitats culturals (la Regata Cultural, evocant l’olimpíada Cultural de 1992) i la posada en funcionament del Race Village ja el mes de juny seran les cartes perquè l’estiu del 2024 acabi sent també per al turista ocasional i per al veí de Barcelona, no només el ja introduït al món de la vela, l’estiu de la Copa Amèrica.