Motogp

Adeu als ‘avions amb ales’

Els nous motors de 850 cc funcionaran amb combustibles 100% sostenibles

El nou reglament que s’activarà a partir del 2027 al Mundial de Motociclisme obligarà els equips a dissenyar motos de menys cilindrada i menys aerodinàmiques en favor de la sostenibilitat i la seguretat dels pilots. 

Adeu als ‘avions amb ales’

Begoña González

4
Es llegeix en minuts
Begoña González

Cada any més ràpides, més potents i més aerodinàmiques. Fins al 2027. Llavors, el Mundial de MotoGP introduirà un nou reglament tècnic que caparà el que fins ara eren motos que més aviat semblaven avions d’asfalt. Les noves seran menys potents, tindran menys autonomia i una aerodinàmica reduïda. Això sí, hauran de funcionar amb combustible 100% no refinat. "Més segures. Més sostenibles. Més espectaculars que mai", asseguren des de l’organització. Els canvis, defensen, estan pensats perquè hi hagi més avançaments, però amb més seguretat. Els aficionats no acaben de veure’ls amb bons ulls.

Encara queden tres anys amb el reglament actual, però Dorna ja ha revelat les que seran les condicions oficials una vegada s’acabi el contracte amb les actuals marques el 2026. Ara mateix, les motos de la categoria reina són d’una cilindrada de 1000 cc i a partir de llavors s’hauran de reduir fins als 850 cc, així com la mida dels cilindres, de 81 a 75 mm. La modificació, que implicarà una reducció efectiva de la potència dels motors, promourà un nou enfocament de les màquines més cap a la conducció de carretera o road relevance, com ho denominen des de l’organització.

D’aquesta manera, es pretén reduir les velocitats màximes a què puguin arribar els pilots i augmentar així la seva seguretat perquè, en el dia d’avui, molts circuits han quedat desfasats. Segons Dorna, malgrat perdre potència, el conjunt de canvis planificats "permetran mantenir l’espectacularitat del campionat". Els experts afirmen que el fet de reduir la velocitat punta no té per què implicar més seguretat, ja que a la pràctica com menys corre la moto, més tard es produeix la frenada i amb més força s’entra en la corba.

Màquines més sostenibles

El segon dels motius que han portat a dissenyar aquestes modificacions és la sostenibilitat del Mundial. Per fer el campionat encara més eficient, els pilots veuran reduït el nombre de motors que tindran per temporada de set a sis, i també es reduirà la capacitat dels dipòsits de 22 litres a 20 per a les carreres llargues i de 12 a 11 per a les esprint. D’altra banda, un altre dels canvis més importants serà la prohibició del combustible convencional. A partir de 2027, les motos hauran de córrer amb combustible 100% sostenible i no refinat provinent de recursos naturals, residus orgànics o ser sintètic.

L’aerodinàmica dels carenats i els seus "efectes" també es controlaran. El frontal del carenat, que actualment compta amb dos forats per al flux de l’aire que serveixen d’alerons, passarà de ser de 600 mm a 550 mm, i de la mateixa manera s’escurçarà el morro 5 cm. D’aquesta manera, l’organització vol reduir els efectes negatius de l’aerodinàmica actual en les àrees de frenada i les rectes. "Els canvis faran les carreres més disputades i amb més avançaments", asseguren des de MotoGP. Fins ara, els efectes de rebuf que es creaven darrere dels pilots eren tan intensos que complicaven sobre manera les maniobres. La part posterior de les motos haurà d’estar homologada igualment (fins ara no era un requisit obligatori) i tan sols es podrà fer una modificació en tota la temporada per controlar els costos, tot emmarcat en un pes mínim de 153 kg.

Prohibició del ‘holeshot’

D’altra banda, quedaran prohibits els dispositius de regulació d’altura. El holeshot, per exemple, que és un dispositiu que permet baixar la part davantera de la moto en el moment de l’acceleració màxima de la sortida, quedarà prohibit el 2027, així com el ride height, amb què es permet baixar la part davantera o posterior de la moto, modificant la seva altura, als passos per corba per aconseguir un agafament mecànic extra que permeti sortir del gir amb més velocitat. Algunes marques ja s’havien posicionat en contra d’aquests sistemes per la seva perillositat i la reducció de les capacitats d’actuació dels pilots.

"Aquesta prohibició augmentarà la seguretat dels pilots, sobretot als inicis de carrera, però farà encara més imprescindibles les habilitats de pilotatge", afirmen des de Dorna Sports. A les sortides s’han registrat incidents molt greus a causa de l’efecte de l’aerodinàmica que podrien reduir-se a l’eliminar aquesta tecnologia i la majoria de marques estan totalment a favor d’aquest canvi. Eliminar per complet els rebaixos posteriors i davanters implicarà menys cost i el pilot tornarà al centre de l’acció.

Notícies relacionades

D’altra banda, per "anivellar encara més el terreny de joc", apunten des de MotoGP, les dades de GPS de cada moto estaran disponibles per a tots els equips immediatament després de la carrera. Per a tothom. A partir del 2027, tots els equips podran utilitzar les dades dels rivals per millorar els seus projectes i així reduir costos a través de l’estudi de les dades alienes.

Tot aquest conjunt de canvis podria facilitar l’entrada de nous fabricants. De moment, les mirades estan posades sobre la firma bavaresa BMW, que s’espera que passi a formar part del Mundial el 2027 després d’haver tornat al de Superbikes com a equip de fàbrica el 2019, i presentar-se a l’actual temporada com un dels aspirants al títol gràcies al fitxatge del turc Toprak Razgatlioglu.

Temes:

Motos