Madrid allunya l’F-1 de Catalunya
Les alarmes s’han disparat a Montmeló, ja que la fórmula 1 podria marxar a Madrid el 2027, quan acaba el contracte del ‘gran circ’ al Circuit. No obstant, la FIA no veu tan clar que Barcelona es quedi sense gran premi.
La tornada de Madrid al calendari de la fórmula 1, per primera vegada des de 1981, està a punt de materialitzar-se. El projecte, impulsat íntegrament per inversors privats, compta també amb el suport de les institucions locals, el govern de la Comunitat que presideix Isabel Díaz Ayuso i l’ajuntament de José Luis Martínez Almeida. La proposta madrilenya ja té el vistiplau definitiu per part de la companyia que gestiona l’F-1, Liberty Media, i només falta l’anunci oficial per part del campionat. Queda per resoldre què passarà amb l’actual escenari del Gran Premi d’Espanya, al Circuit de Barcelona-Catalunya, que té contracte en vigor fins al 2026 i no renuncia a estendre el seu acord més enllà d’aquesta data.
El traçat català es va estrenar en el gran circ el 1991 i des d’aleshores s’ha mantingut en el calendari de manera ininterrompuda, malgrat que durant cinc anys va conviure amb una carrera en el circuit urbà de València, seu del GP d’Europa des del 2008 fins al 2012. La cita es va acomiadar amb victòria de Fernando Alonso i Ferrari, però deixant també una reguera de deutes i casos de corrupció. Madrid vol distanciar-se al màxim d’aquesta imatge i per això s’ha decantat per un format d’explotació privada.
Acord a llarg termini
"Només podem comentar que estem treballant perquè la pròxima edició del GP d’Espanya, el 2024, sigui tant o més exitosa que la que celebrem aquí aquest any, quan vam tenir un ple absolut a les grades i un gran espectacle a la pista. I que actualment seguim en contacte amb Stefano Domenicali i l’F-1 per aconseguir un acord a llarg termini", asseguren fonts del Circuit. Tant el president del traçat, Roger Torrent, com el seu director, Josep Lluís Santamaría, es van negar ahir a comentar "el que per ara són rumors", ja que no hi ha cap anunci oficial. També va insistir en aquest extrem la portaveu del Govern de la Generalitat, Patrícia Plaja: "Els organitzadors no ens han traslladat cap canvi. Hi ha una bona entesa i continuem parlant, amb reunions setmanals o mensuals, de vegades gairebé diàries. I des d’ara ens posem a treballar per confirmar la certesa d’aquests rumors".
El 2019, Barcelona va estar a punt de caure del calendari, però va aconseguir salvar-se in extremis, celebrant el següent gran premi a porta tancada per la pandèmia i renovant per una sola temporada. El 2021 la Generalitat va donar llum verda a una nova pròrroga per cinc anys, emmarcada en un projecte de reactivació econòmica i reindustrialització de la zona.
El pla per impulsar el nou circuit urbà a Madrid, que discorreria a la zona d’Ifema (Institució Firal de Madrid)¡ i Valdebebas, fa mesos que és a la taula de Liberty Media i des de l’agost ha anat retardant el seu anunci oficial, entre altres coses perquè des de la FIA no veuen clar que Barcelona hagi d’acomiadar-se definitivament del Mundial i cal veure la continuïtat que pot tenir l’aventura madrilenya. L’última vegada que el Mundial va passar per la capital espanyola va ser el 1981, en una carrera disputada en el circuit del Jarama que va guanyar Gilles Villeneuve amb Ferrari.
¿Rotació a Espanya?
Liberty no vol dues carreres en un mateix país, tot i que ara mateix coexisteixen dos grans premis a Itàlia (Imola i Monza) i tres als Estats Units (Austin, Miami i Las Vegas). En aquest context i amb un calendari rècord (24 grans premis), la temporada vinent, la convivència de Madrid i Barcelona a partir del 2027 hauria de passar, imperativament, pel sistema d’alternança, tal com apunten des de la FIA.
Seria també el més lògic tenint en compte que les institucions catalanes es van comprometre una milionària inversió per reformar el Circuit i els últims anys han portat a terme abundants obres per ajustar-se a les exigències del gran circ, a canvi d’un futur garantit.
Mesos enrere, Domenicali ja va admetre que la proposta de Madrid era vista amb bons ulls, però va ser diplomàtic respecte a això: "Madrid vol organitzar un gran premi. És un fet. És una cosa superpositiva per a la situació actual de l’F-1. Però tenim contractes per respectar. Prendrem la decisió correcta pel bé de l’esport, en consideració de l’oferta. ¿Si hi ha espai per a dos grans premis a Espanya? No crec que sigui possible, però no vull descartar-ho completament", va apuntar.
Compatibilitat
José Vicente de los Mozos, president d’Ifema, conseller delegat d’Indra i, prèviament, president de Renault Espanya, ha jugat un paper fonamental per avalar la tornada de l’F-1 a Madrid. Des de la seva perspectiva, el seu únic interès és aconseguir que la seva proposta tiri endavant, tot i que si pot ser, no a costa de Barcelona. Per això el març passat van registrar davant la Propietat Industrial les denominacions Fórmula 1 Madrid Grand Prix y Madrid Grand Prix. "Ens agradaria que el Gran Premi d’Espanya seguís molts anys a Montmeló i que hi hagués compatibilitat entre les dues carreres. Però això cal preguntar-ho a Formula One Management. Jo estic treballant pel meu projecte de Madrid, però si al final hi ha dues carreres, millor", va assegurar llavors.
Notícies relacionadesVíctor Francos, president del Consell Superior d’Esports, també es va referir a la competència de les dues propostes espanyoles: "Comprenc la inquietud a Catalunya per perdre el gran premi però, efectivament, hi ha un projecte a Madrid que ha presentat Ifema. Per primera vegada hi ha una proposta alternativa", va dir en declaracions a El Español.
Madrid ha seduït a l’F-1 amb una proposta lúdica i de luxe inspirada en les de Miami o Las Vegas, amb un traçat semiurbà, de 5 Km, al voltant dels pavellons d’Ifema i amb la línia de meta al costat de la façana de l’edifici principal. Creuarà l’M-11 cap a Valdebebas, circulant en paral·lel a la Ciutat Esportiva del Reial Madrid. La construcció del circuit està pressupostada entorn dels 100 milions d’euros.
- Abusos sexuals en l’església Primera condemna per pederàstia contra un monjo de Montserrat
- CONTEXT El trauma del mòbil robat
- El Pallars i la desembocadura de la Tordera, dos punts vermells
- URBANISME El 32% de ciutats de BCN excedeix la densitat "òptima" per viure
- Flick: "El gol anul·lat ha sigut una decisió incorrecta"