Sense llicència

¿Poden competir els pilots de MotoGP amb el carnet de moto retirat?

  • El pilot ‘Pecco’ Bagnaia triplica la taxa d’alcohol al volant i pateix una accident a Eivissa

¿Poden competir els pilots de MotoGP amb el carnet de moto retirat?
2
Es llegeix en minuts
Jose Real

El pilot Francesco Bagnaia, quart classificat provisional en el Mundial de MotoGP 2022, va ser el trist protagonista aquest dilluns a la matinada a les carreteres d’Eivissa, on està de vacances, després de patir un accident de trànsit. L’italià va donar un resultat positiu de 0,87, dada que triplica la taxa d’alcoholèmia permesa.

El pilot de MotoGP, rival de Fabio Quartararo i Aleix Espargaró en la lluita pel campionat del món, s’enfronta a la retirada del carnet de conduir. L’elevat resultat del control d’alcoholèmia donat per Bagnaia suposa un delicte penal, per tant, el pilot se sotmetrà a un judici ràpid i podria estar sense poder conduir d’1 a 4 anys.

¿I què passa ara amb el futur de l’actual subcampió de MotoGP? Podrà continuar competint en l’elit del motociclisme malgrat no tenir permís per conduir pel carrer? 

Les llicències per competir amb moto no tenen cap relació amb els documents de circulació estàndards que obtenim la majoria d’adults majors d’edat. Els permisos per competir en circuits els atorguen les federacions de motociclisme de cada país. Els pilots es federen, paguen la llicència i la corresponent assegurança de competició i poden participar en les diferents proves que se celebrin tant en l’àmbit nacional com internacional.

D’altra banda, els menors d’edat hauran d’acompanyar a la seva sol·licitud de llicència la corresponent autorització subscrita pel pare, mare o tutor, autoritzant el menor a participar en competicions motociclistes i assumint la responsabilitat que pogués derivar-se de la seva participació.

En el cas de categories internacionals com Moto3, Moto2 i MotoGP, la Federació Internacional de Motociclisme (FIM) és l’encarregada d’expedir la llicència als pilots.

Un pilot pot arribar a perdre la llicència federativa per dos motius: no pagar la renovació anual, o bé per incomplir sistemàticament les normes de la competició en què el pilot participi, cosa que comportaria una retirada de la llicència per part de la federació de motociclisme

Competir sense carnet, una cosa habitual

Tot i que sembli mentida, molts pilots no tenen permís per circular pel carrer. Casuístiques bastant freqüents al món de les dues rodes. Malgrat tenir la llicència per competir en els circuits i de portar bèsties de 250 cv a 350km/h, no poden pilotar una moto per carreteres convencionals.

Una de les raons és que les marques solen ser bastant restrictives amb totes les activitats perilloses que puguin tenir els pilots fora del circuit. I anar amb moto n’és una. Altres pilots, per contradictori que sembli, no els agrada conduir una moto per la ciutat o l’autopista.

Notícies relacionades

D’exemples n’hi ha molts, Valentino Rossi, una de les grans llegendes de la història de MotoGP no té carnet de conduir als seus 43 anys. Marc Márquez, la gran estrella de la nova generació de pilots, va aprovar el carnet el 2019 amb 26 anys. El pilot de Cervera va confessar que l’examinador, després de l’avaluació pràctica, li va dir: «N’esperava més de tu».

Jonathan Rea, sis vegades campió del món de Superbikes, va aprovar el carnet amb 34 anys després de suspendre en el primer intent: «Era bastant enutjós ser sis vegades campió del món i no poder anar amb moto a les botigues locals. No pensava que era tan difícil pilotar per carretera».