Finances del futbol
LaLiga comprova avui la puixança dels seus drets de televisió
Aquest dilluns es tanca el termini per a la presentació d’ofertes per emetre els partits de Primera Divisió durant les tres, quatre o cinc pròximes temporades

La maror provocada per l’acord amb CVC i la frontal oposició de Reial Madrid, Barcelona, Athletic i RFEF, en els últims dies ha provocat que passi totalment desapercebut un esdeveniment capital per al futur immediat de LaLiga i de tot el futbol espanyol: aquest dilluns a les 12.00 hores es tanca el termini per a la presentació d’ofertes per adquirir els drets audiovisuals de Primera Divisió per al pròxim lustre.
Des de LaLiga fa setmanes que mantenen el discurs que l’import total serà molt similar al que va abonar Telefónica en l’últim concurs, en el qual hi havia inclosos els drets de les dues últimes temporades i de l’actual, a raó d’uns 1.000 milions d’euros per curs. Fonts del sector, no obstant, estimen que el pagament serà sensiblement inferior a l’acordat el 2019 i que reflectirà la devaluació del producte durant aquests últims anys, molt condicionats per la pandèmia. D’aquí unes hores se sabrà qui té raó.
Per contrarestar aquest suposat desgast, LaLiga va idear un nou sistema de subhasta, pel qual els 380 partits de la competició es fragmenten en diferents lots. Alguns agrupen els 10 partits de la jornada, altres els separen en diferents proporcions (9 +1, 7 +3 i 5 +5) i també es pot optar a comprar de manera aïllada tres jornades concretes del campionat. A més, les ofertes per a cada lot poden presentar-se per a tres, quatre o cinc temporades. La primera és la pròxima, la 2022/23.
La CNMC
Aquesta ampliació del període habitual de tres anys va provocar el retret de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) en un informe no vinculant a què LaLiga va fer cas omís. Telefónica, actual tenidora dels drets, tampoc ho va veure amb bons ulls, ja que només pot licitar per tres anys, una conseqüència de les limitacions que li va imposar la CNMC després de comprar Canal+ Espanya el 2015 i passar a monopolitzar a la pràctica el mercat de la televisió de pagament
El sistema de subhasta funciona mitjançant una licitació a cegues. Els sobres amb les ofertes han de ser dipositats al Consell Superior d’Esports abans de les 12.00 hores d’aquest dilluns. A partir d’aquell moment, es procedirà per part de LaLiga a la lectura i comparació de les ofertes rebudes per seleccionar la millor. Posteriorment, a les 18.00 hores, l’òrgan de control de la patronal es reunirà per prendre una decisió.
El criteri merament econòmic es complementarà amb un valoració extra de fins al 10% de l’oferta per al «candidat o candidats que millor hagin acreditat el compliment dels requisits tecnicoprofessionals» de LaLiga. La previsió és que un dels lots majoritaris quedi ja aprovat i no es descarta que algun dels complementaris vagi a una segona ronda de licitacions si no s’arriba al mínim previst en la subhasta.
Discreció
Com és lògic i habitual en un procés d’aquestes característiques, els potencials interessats en l’adquisició dels drets estan guardant amb màxim zel les cartes que aquest dilluns posaran sobre la taula del Consell Superior d’Esports. Se sap que Vodafone no participarà en la subhasta, ja que ja es va desmarcar de la licitació pel futbol fa uns anys, i tampoc ho farà Orange, que en l’actualitat emet LaLiga a través de la seva televisió de pagament mitjançant un acord amb Telefónica.
Es coneix també, perquè forma part de la seva estratègia pública, que Telefónica licitarà per adquirir tots els lots disponibles per conservar a través de Movistar Plus tota l’oferta futbolística, ja que ostenta també els drets de la Champions, l’Europa League i de les principals lligues europees i, a través de la seva aliança amb Dazn, també la Copa del Rei i la Premier League anglesa. Mediapro, guanyadora del penúltim contracte, no sembla que entri en la licitació, ja que té garantida la producció dels partits.
Les OTTs
Notícies relacionadesEl gran dubte és el paper que hi jugaran les OTTs en el procés que finalitza aquest dilluns. Sembla clar que Dazn licitarà per alguns dels lots menors i s’espera també la presència d’Amazon, que ha declinat fer declaracions sobre aquest tema aquestes últimes setmanes. En tot cas, es dona per fet que cap de les OTTs entraran en la licitació pels lots més importants, per la qual cosa és previsible que la majoria de partits es continuïn veient a Movistar.
El resultat de la licitació podria donar lloc a un mercat fragmentat, en el qual no tots els partits de les pròximes edicions de LaLiga puguin veure’s a través de la mateixa plataforma. No obstant, hi podria haver acords futurs entre les companyies adjudicatàries que permetin poder contractar de cop tots els partits de la temporada.
- Òbit Mor Verónica Echegui als 42 anys
- Històries de les Glòries (4) L’escalèxtric viatger de Porcioles
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Perfil Verónica Echegui, l’actriu que va saber desmarcar-se de la Juani per construir-se una carrera
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%