SEGONA EDICIÓ A L’ARÀBIA SAUDITA

Dakar 2021: una aventura molt incerta

  • La 43a edició del Dakar arrenca aquest dissabte a Jiddah amb un pròleg d’11 quilòmetres que determinarà l’ordre de sortida

  • L’organització ha promès una carrera amb més navegació i menys velocitat, però mantenint una dificultat extrema

  • La preocupació pel coronavirus fa que la prova s’aïlli en una bombolla per evitar els contagis

Dakar 2021: una aventura molt incerta
3
Es llegeix en minuts

El Dakar, després d’un any d’espera, arrenca aquest dissabte amb la segona edició consecutiva a l’Aràbia Saudita. Amb menys incògnites que fa un any, però amb la incertesa que provoca el coronavirus, l’aventura arriba molt oberta i incerta després que l’organització hagi promès aquesta vegada una carrera amb més navegació i trams cronometrats completament nous.

La prova comença amb un pròleg d’11 quilòmetres que determinarà l’ordre de sortida de la carrera, tot i que el veritable Dakar arrencarà aquest diumenge, 3 de gener, i es desenvoluparà al llarg de 12 intenses etapes, amb una jornada de descans a Ha’il i el final previst per al 15 de gener a Jiddah, que també és el punt de sortida a la vora del mar Roig. La 43a edició del ral·li abordarà un complex i inèdit recorregut al llarg de 7.646 quilòmetres, 4.767 de cronometrats.

L’organització, que per segon any dirigeix el francès David Castera, ha preparat un traçat molt diferent del de la primera visita a l’Aràbia i ha promès una carrera amb més navegació i menys velocitat i perillositat, especialment per a les motos, però mantenint escenaris amb grans dificultats des del primer dia.

Baixes per Covid

L’impacte per la crisi econòmica del coronavirus s’ha deixat notar amb força en les llistes d’inscrits, més reduïdes respecte a les últimes edicions en totes les categories. Un total de 321 vehicles estaven cridats a les verificacions, dels quals 26 pertanyien al Dakar Classic. El virus també ha deixat a terra diversos participants que en els últims dies han donat positiu, com és el cas de Dani Oliveras, copilot de Nani Roma, o Jordi Ballbé, tripulant del camió del KH7 Epsilon Team. La preocupació pel coronavirus fa que la prova s’aïlli en una bombolla per evitar els contagis.

Més enllà dels entrenaments o carreres en què s’han pogut preparar, els participants es presenten a aquesta edició més igualats que mai. El Ral·li d’Andalusia i les Baixes Ha’il a l’Aràbia han sigut el punt de referència per als que es jugaran la victòria, però la majoria arriba amb menys quilòmetres a sobre després d’un any molt complicat per les restriccions de la pandèmia. 

Grans novetats

L’única cosa que els participants coneixen sobre el recorregut són els mínims detalls que l’organització ha compartit: la localitat de sortida i arribada amb el corresponent campament, els quilòmetres totals i els cronometrats, i algunes pistes sobre el tipus de terreny que es trobaran cada jornada. La resta ho descobriran un cop prenguin la sortida de cada etapa.

Per mantenir l’essència del ral·li, a partir d’aquesta edició, el llibre de ruta s’entregarà només 30 minuts abans que es doni la sortida. L’objectiu d’aquesta maniobra és evitar que es pugui preparar l’etapa amb temps. Amb el ‘roadbook’ digital, canviant el paper per una tauleta els cotxes, camions i SSV, els organitzadors pretenen assegurar-se que els equips no disposaran de cap informació extra i que els ‘mapman’ –especialistes en navegació que tracen la ruta o track del dia segons les indicacions rebudes i analitzant-la amb mapes físics i digitals– desapareixen de la seva estructura.

Els participants en moto, com ja es va provar a Andalusia, hauran de portar armilles equipades amb ‘airbag’, al més pur estil MotoGP. A més, hauran de vigilar els pneumàtics posteriors perquè només tindran sis unitats per a tot el ral·li, no podran reparar les motos en els punts de proveïment de combustible i seran penalitzats si canvien el motor.

Dakar Experience i Dakar Classic

Notícies relacionades

Per segon any es repeteix la fórmula Dakar Experience. Tret dels pilots d’elit, tots els que no puguin completar una etapa es podran reenganxar a la carrera, ja en una classificació paral·lela i no puntuable en la general, per continuar guanyant experiència al Dakar de cara al futur. Gràcies a aquesta alternativa, dirigida als principiants i amateurs, 22 pilots van aconseguir arribar a la meta el 2020.

Finalment, una altra de les novetats d’aquesta 43a edició de la prova és la posada en marxa d’una altra categoria, que es disputarà sobre un itinerari en paral·lel i sota la denominació Dakar Classic. Està destinada a cotxes clàssics que van participar en el Dakar des de la seva creació, el 1978, i que van participar en la carrera fins a l’any 2000.