RAL·LI SUD-AMERICÀ

Coma, amb KTM, conquista el seu cinquè Dakar

La campioníssima Laia Sanz (Honda) acaba en el 'top 10' (novena) i el príncep qatarià Al-Attiyah (Mini) aconsegueix la seva segona victòria en cotxes

Marc Coma celebra amb el seu equip (KTM) la victòria al Dakar 2015, la cinquena del pilot català, a l’arribada a Buenos Aires.

Marc Coma celebra amb el seu equip (KTM) la victòria al Dakar 2015, la cinquena del pilot català, a l’arribada a Buenos Aires. / AFP / FRANCK FIFE

3
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS / BARCELONA

S'han complert els pronòstics. És veritat que, en 174 quilòmetres de cronometrada, més els corresponents d'enllaç, pot passar de tot, sobretot en el Dakar sud-americà d'aquest any tan dur i, sobretot, després que les mecàniques, a més dels cossos, és clar, hagin patit molt al llarg de 9.000 quilòmetres de tota índole. Però no, no ha passat res en l'última etapa i el català Marc Coma (KTM), de 38 anys, i el príncep qatarià Nasser Al-Attiyah (Mini), de 44 anys, han aconseguit un merescut triomf en un ral·li que ja els coneix com a campions.

El fabulós i portentós pilot català tot terreny arriba així al repòquer de victòries generals, que va començar a aconseguir el 2006 i que ha completat aquest dissabte, a Buenos Aires, després de celebrar la victòria el 2009, el 2011 i el 2014. Per part del ric príncep qatarià, aquest triomf és el segon, després de proclamar-se vencedor al capdavant de la sofisticada escuadra Volkswagen el 2011, al comandament del Race Touareg.

La desgacia de Barreda

És evident que a Coma li ha costat bastant més que a Al-Attiyah aconseguir aquesta important victòria. Ha tornat a guanyar per ser el més cerebral i expert de tots els pilots i, per què no dir-lo, perquè s'ha beneficiat dels problemes mecànics soferts, fa una setmana, per l'Honda de Joan Barreda. El castellonenc, fins llavors líder de la carrera, va patir les conseqüències d'una dantesca novena etapa ("ens hauríem d'haver negat a sortir aquell dia", van coincidir Coma i Barreda) que travessava el salar d'Uyuni, a Bolívia.

Barreda, que el dia anterior ja havia trencat el manillar de la moto i estava endarrerit sensiblement respecte a Coma, va patir problemes mecànics a l'entrar aigua i sal en la seva més que electrònica Honda}. "Hi va haver moments en què, no solo corríem sota zero, sinó que era com si travesséssim el mar, l'aigua penetrava per tot arreu. No tenia sentit córrer així", es va lamentar.

Dur pols amb Barreda

Aquí va ser on Coma, que va arribar a enfrontar-se a l'organització per obligar-los a córrer en aquelles condicions, va decidir la carrera. Després va haver de mantenir un dur pols amb el company de Barreda, l'expert i veloç pilot portuguès Paulo 'Speedy' Gonçalves, però la veterania del pilot d'Avià (Barcelona) va ser suficient per controlar l'avantatge que tenia. Ni el també portuguès Helder Rodrigues (Honda), ni els francesos Pain Olivier (Yamaha) i David Casteu (KTM) o el rapidíssim espanyol Juan Pedrero (Yamaha) van poder presentar batalla a un magnífic i molt centrat Coma.

El podi en motos d'aquest dur Dakar ha comptat, doncs, amb Coma com a rei suprem, empatat ja a victòries amb els francesos Cyril Neveu i Cyril Dèspres, encara que lluny dels 11 triomfs del també francès Stèphane Peterhansel (sis d'ells en moto), i comptant com a segon classificat amb el portuguès Gonçalves i com a medalla de 'bronze' amb l'australià Toby Price (KTM), que ha protagonitzat una gran segona setmana de ral·li.

Laia Sanz, l'heroïna del Dakar

Evidentment, en l'apartat de les motos, s'ha de destacar l'extraordinari paper portat a terme per la campioníssima de trial i tot terreny Laia Sanz (Honda). La catalana ha derrotat centenars d'homes en la seva lluita per aconseguir el que, a la sortida de la prova a Buenos Aires ja fa 15 dies, semblava un "miracle i impossible": acabar entre els 10 primers.

Notícies relacionades

Sanz, que no ha perdut el pols en cap moment a la carrera, va arribar a ser cinquena en l'etapa infernal del salar d'Uyuni, demostrant, no només aquell dia, que està més que preparada per poder conquistar algun dia el títol. Després de viure en el 'top 10' durant l'última setmana de ral·li, s'ha mostrat aquest dissabte eufòrica amb el novè lloc final de la general. "Evidentment, sabia que estar entre els 10 primers era un somni, però havia de lluitar per aconseguir-lo", ha assenyalat la pilot de 29 anys.

El fracàs dels Peugeot

En cotxes, el príncep qatarià At-Attiyah} (Mini) s'ha beneficiat, no solo de la seva experiència i velocitat, sinó també dels nombrosíssims problemes mecànics soferts pel Mini del català Nani Roma, que es presentava com a campió. També ha tret profit de l'accident patit per l'espanyol Carlos Sainz, ja que el seu nou i sofisticat Peugeot DKR2008 no ha resultat tan fiable i veloç com tots esperaven, ni tan sols en mans de campioníssims com els francesos Peterhansel Dèspres, que aquest any feia el salt de les motos als cotxes. Això sí, At-Attiyah ha tingut un digne rival en el sud-africà Giniel de Villiers (Toyota), guanyador amb VW el 2009, i l'argentí Orlando Terranova (Mini).