Anàlisi
Vèncer i convèncer

Neymar xoca amb Van Rijhn a Amsterdam. /
Un equip de futbol és un ésser viu. Com la rosa de Saint-Exupéry, necessita ser regat diàriament. Un equip és molt més que un llistat de jugadors: és la interrelació que estableixen i els camins que recorren. El Barça és un equip peculiar. Durant 20 anys, el president Núñez va fitxar els millors futbolistes del món i cadascun d'ells va muntar un ranxo propi. Va portar entrenadors de tots els colors que van guanyar títols, però cap va aconseguir dissenyar una identitat fins que Johan Cruyff ho va fer per tots ells.
El Barça és tan peculiar que no només vol vèncer, que és el més important, sinó que també vol convèncer. A partir dels anys 90, la seva identitat de joc es va distingir per una característica: per ser diferent. No millor, sinó singular. En llargs trams de la història recent també ha estat el millor, encara que no sempre. Va guanyar i va perdre, va ser millor o pitjor, i sempre va voler ser diferent. Aquest és un assumpte estrany: ¿per què voler ser diferent? No tinc resposta, però és la realitat. Jugar diferent per guanyar més que ningú. Aquesta va ser la identitat trobada, encara que en moltes ocasions no servís per vèncer. Com aquella nit en què el Camp Nou va ovacionar l'equip, derrotat pel Chelsea en semifinals de Champions.
El dilema actual era inevitable. Cal ser molt especial per voler seguir sent diferent, i a la vista està que en els últims 18 mesos s'ha reblanit aquesta peculiaritat. Més que criticable, és comprensible. És comprensible que el president Rosell prefereixi edificar la seva pròpia catedral més que reforçar la ja construïda. Ho és que hi hagi jugadors que s'han fet grans, altres que pensin més en el seu currículum i diversos que prefereixin jugar alliberats i no esclaus d'una identitat que exigeix sacrificis formidables. Resulta indiscutible que Martino, model de prudència fins al moment, està en el seu perfecte dret de dissenyar el seu propi camí de joc, la seva ruta cap al triomf. I sent comprensible tot plegat, el dilema no és menys real.
Tot és corregible
Amb Messi, Neymar, Valdés, Busquets i Iniesta en forma, el Barça està en condicions de guanyar tots els títols, d'això no n'hi ha cap mena de dubte, perquè se suposa que, d'ara endavant, l'equip no tornarà a actuar amb la desídia d'Amsterdam. De fet, gairebé tots els problemes tenen remei: les lesions, l'estat de forma, la concentració, l'actitud. Tot és corregible.
¿I la identitat del joc? Això és més complicat de recuperar, sobretot si decideixes que no té cap mena de significat i només importa guanyar. Guanyar és el gran objectiu, el que és rellevant, transcendental, cosa que no és incompatible amb el fet que al Barça li va anar molt bé quan, a més a més de guanyar, va voler ser diferent, per estrany que sembli. Quan a més a més de vèncer també va voler convèncer.
- A JAÉN El poble més pobre d’Espanya no és tan pobre: «Aquí hi ha diners, però molts no es declaren»
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Una au intimidadora El veí de Sants que no pot sortir al terrat de Sant Jordi a Sant Joan per l’amenaça d’una gavina
- Entendre-hi més Trump sembra la por entre els científics espanyols als EUA
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- Missatge d’alegria Madrid acull la tercera Festa de la Resurrecció amb un cartell estel·lar
- Dana a València Mazón va parlar amb Pradas menys de 13 minuts el 29-O i va ignorar quatre de les seves sis trucades
- Procediment penal obert Investigats per «administració deslleial» els marmessors de la fortuna de Pere Mir, entre ells l’oncòleg Josep Tabernero
- Guerra a Ucraïna Putin declara una «treva» unilateral per la Pasqua fins dilluns a la mitjanit
- Una au intimidadora El veí de Sants que no pot sortir al terrat de Sant Jordi a Sant Joan per l’amenaça d’una gavina