22 set 2020

Anar al contingut

MEDI AMBIENT

FGC augmenta el transport públic per lluitar contra el canvi climàtic

La companyia pretén augmentar la seva capacitat actual de transport dels 120 milions de viatges a l'any fins als 245

FGC augmenta el transport públic per lluitar contra el canvi climàtic

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) té en marxa diverses actuacions destinades a multiplicar per dos l’actual oferta de transport públic com a mesura efectiva per a la lluita contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica i com a contribució cap a una mobilitat més sostenible. Aquestes actuacions permetran incrementar la capacitat actual de transport de la companyia dels 120 milions de viatges a l’any fins als 245, fomentant així un veritable canvi modal i la transferència d’usuaris del vehicle privat cap al transport públic col·lectiu. Totes elles són projectes clau per a una estratègia de descarbonització de la mobilitat i descontaminació i descongestió de les ciutats i entorns urbans.

Actualment, FGC té una capacitat de transport de 120 milions viatges en les línies metropolitanes i Lleida – La Pobla. Les actuacions previstes permetran incrementar aquesta capacitat fins als 170 milions de validacions a l’any, amb actuacions com la incorporació dels nous trens i la millora de freqüències en la línia Barcelona-Vallès, l’any 2021, i la reconfiguració del servei Llobregat – Anoia, abans del 2025. Més enllà de les línies metropolitanes actuals, es preveu augmentar la capacitat de transport en 75 milions de viatges més a l’any, amb projectes com la R-aeroport, que preveu captar una demanda superior als  7,5 milions de viatgers des del moment de la seva posada en marxa amb potencial per créixer més enllà dels 10 milions; la prolongació de Pl. Espanya – Gràcia, amb un increment de la capacitat de transport de 60 milions de viatges a l’any, i el tren tramvia del Camp de Tarragona, un projecte que beneficiarà a més de dos milions de viatgers anuals ja en la seva primera fase, amb potencial d’arribar a cinc milions en fases successives.

El sol mourà els trens de FGC

El compromís de FGC amb la sostenibiltiat es demostra també amb la mateixa activitat de la companyia, que compta des de fa dos anys amb l’Agenda d’Acció Climàtica 2030, amb la qual incorpora la sostenibilitat ambiental com un valor estratègic per a l’empresa, la societat i l’entorn. Una de les principals accions de l’agenda és la reducció de l’empremta de carboni per contribuir així a una societat més neta. En aquest sentit, FGC ja ha aconseguit aquest any disminuir un 72 % les emissions de gasos amb efecte hivernacle, gràcies a la compra d’energia elèctrica d’origen renovable. I en un pas més per consolidar el seu compromís amb la sostenibilitat i el medi ambient, aquest 2020 un 25 % de l’energia consumida procedirà de plantes solars i en aquests moments l’empresa ja té contractada tota l’electricitat perquè l’any vinent el 100 % de l’energia que mogui els trens de FGC sigui solar.

L’Agenda està alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (ODS 7, 12, 13, 15 i 17) i amb el compromís d’Acció Climàtica del Govern de la Generalitat, que preveu assolir la neutralitat de carboni abans del 2050, una fita que FGC es planteja aconseguir el 2030. Precisament, FGC va ser una de les més de 150 empreses de tot el món que el 19 de maig es va adherir a la declaració del Pacte Mundial de les Nacions Unides per reclamar als governs una acció climàtica ambiciosa per arribar a una economia de carboni zero, inclusiva i resilient. La declaració insta els responsables polítics a impulsar una recuperació postpandèmia basada en una economia sense carboni i avançar cap a l’emissió zero molt abans del 2050.

Canvi de la flota per vehicles de baixes emissions i substitució de calderes

Altres línies de treball complementàries que es desenvolupen a FGC se centren en la transició cap a un consum intensiu d’energies renovables i la gestió de recursos basada en criteris d’economia circular. L’empresa té prevista la substitució de maquinària de treball per altres de zero emissions; el canvi de les actuals calderes de gas per altres fonts renovables; la substitució de la flota per vehicles de baixes emissions (actualment el 21 % de la flota de vehicles en les línies metropolitanes és elèctrica o híbrida i assolirà el 100 % l’any vinent), i la reducció de l’ús del gasoil a les locomotores de mercaderies amb l’entrada en servei de locomotores mixtes.

A més, FGC està realitzant la substitució progressiva de l’actual enllumenat per llums de baixes emissions. Actualment, ja el 48 % de les estacions disposen de llums LED i s’arribarà al 100 % l’any 2021.

Reducció d’aigua i energia a les estacions de muntanya

A les estacions de muntanya, FGC aposta per desenvolupar una activitat que contribueixi a la sostenibilitat social, econòmica i ambiental d’aquests territoris convertint-los en exemple de gestió i actuació davant el repte del canvi climàtic. Alguns dels projectes per aconseguir-ho són la reducció de les emissions generades amb el canvi a flotes de vehicles i hardware de zero emissions on la tecnologia estigui disponible; la reducció del consum d’aigua i d’energia, especialment en la producció de neu; l’eliminació dels residus plàstics i els seus derivats; la transició cap al residu zero; i la promoció d’una mobilitat sostenible fins a les estacions, amb plans de mobilitat sostenible i amb aparcaments on s’afavoreixi als vehicles elèctrics i híbrids.