Nova normalitat, ¿nova universitat?

Analitzem la situació creada al món universitari arran de la pandèmia del coronavirus i els possibles escenaris

Nueva normalidad, ¿nueva universidad?

Nueva normalidad, ¿nueva universidad?

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

Diu Rosa Visiedo, rectora de la CEU San Pablo i directora d’Universitats CEU, que «la institució universitària en general té la necessitat de reflexionar i adaptar la manera d’ensenyar a la manera d’aprendre de les noves generacions de joves». Aquestes setmanes, a causa de la crisi de la Covid-19, «hem avançat el que en circumstàncies normals ens hauria costat anys i ara toca consolidar l’après i incorporar-ho a les nostres pràctiques perquè els nostres estudiants i la nostra societat necessiten en aquest moment que els oferim un retorn als campus amb seguretat, amb tecnologies i metodologies renovades i, també, amb una especial cura en l’acompanyament personalitzat dels alumnes i amb una oferta acadèmica que prepari adequadament els professionals del futur», remarca.

.-¿Quina valoració fa de la resposta d’Universitats CEU davant la situació excepcional generada per l’estat de alarma?

La innovació ha sigut un dels eixos del nostre projecte estratègic durant els últims anys i havíem avançat bastant en el tema de la transformació digital en l’àmbit educatiu. Per aquesta raó i tot i que la situació ens va agafar d’improvís, vam fer un gran esforç i en 48 hores des de la suspensió de tota activitat educativa presencial, vam aconseguir passar a un model de docència en remot. No podíem deixar els nostres alumnes sense classes, havíem de garantir que acabessin el curs i ho fessin adquirint totes les competències previstes. Tota la comunitat educativa del CEU ha estat a l’altura, professors, personal d’administració i serveis i, per descomptat, els estudiants

. -¿Com serà el retorn a les aules?

El CEU desenvoluparà per al curs 2020/21 un model de doble presencialitat, que permet combinar presència física al campus i presència interactiva digital. La presència física és un valor essencial en el projecte educatiu del CEU i per això es preservarà en el màxim nombre d’activitats formatives, però sempre atenent les directrius sanitàries establertes i la situació personal dels estudiants que no poden acudir a les aules i sol·licitin estar exempts de la presencialitat física.

Em refereixo, per exemple, a estudiants internacionals –el 25% del total–, alumnes que resideixin en altres comunitats autònomes i acreditin dificultats per desplaçar-se o aquells que siguin població de risc. Amb aquest model docent es garanteix que els alumnes siguin a classe sigui quin sigui l’escenari que es plantegi. -¿Què es necessita tecnològicament per implantar aquest sistema de presència digital interactiva? Gran part de les aules dels nostres campus a Madrid, Barcelona i València s’equiparan amb la tecnologia HyFlex, un sistema multicàmera i de pantalles ‘display’ digitals que permet desenvolupar sessions interactives.

Gràcies a aquesta solució tecnològica l’estudiant que és a casa pot, des de qualsevol dispositiu electrònic, ser a classe elegint en cada moment amb quina càmera vol seguir la sessió, podrà veure els seus companys, el professor... i interactuar-hi. L’estudiant des de casa pot fins i tot integrar-se en grups de treball presents a l’aula per a resolució de casos o reptes

. -¿Què passarà amb les activitats formatives de tipus pràctic?

Aquest tipus d’activitats, que requereixen instal·lacions i equips especials o que tenen lloc en entitats col·laboradores es desenvoluparan sempre amb presència física, però es reprogramaran i es planificaran de forma concentrada segons les circumstàncies dels estudiants. -

¿Aquest revolucionari model docent és una cosa puntual i conjuntural o té ambició de seguir en el temps?

Crec que l’aprenentatge que hem realitzat aquest temps i que continuem realitzant en els pròxims mesos no es pot perdre. Tenim l’oportunitat de repensar com fem les coses, de revisar i renovar les nostres metodologies i recursos docents i això ha de seguir i contribuir a millorar la nostra docència presencial, encara que tornem a un escenari com l’anterior, sense cap tipus de restricció.

-La crisi sanitària ha desembocat en una crisi econòmica i social, ¿donarà suport CEU als estudiants que ho necessitin?

Sí, ajudar-los forma part de la nostra missió fundacional i, en concret, la Fundació Universitària San Pablo CEU ha incrementat en més de 3 milions d’euros la partida de beques extraordinàries per al curs 2020/21. Aquest augment farà que el curs vinent el CEU destini 12 milions d’euros de recursos propis a donar suport econòmicament a les famílies que estan passant per una situació econòmica difícil.

Notícies relacionades

-¿Quin paper té la formació a la sortida a aquesta crisi i la reactivació econòmica?

És fonamental, però no només en l’àmbit d’innovació tecnològica sinó també d’innovació en l’oferta acadèmica. La idea és adaptar la nostra oferta al que demanen les empreses per fomentar l’ocupació dels titulats. Així, el pròxim curs oferirem un programa pioner a Espanya sobre computació al núvol, en col·laboració amb Amazon, i un altre en intel·ligència artificial, amb Microsoft. Estem reforçant aquestes competències digitals fins i tot dins de les titulacions més tradicionals, com les sanitàries, les vinculades al món jurídic, a les finances, a la comunicació, amb altres destreses més transversals com poden ser el treball en equip, la capacitat de decisió, les habilitats directives, etc. Tot això sense oblidar els valors, la moral, l’ètica i el pensament crític, essencials en la formació dels professionals del futur al servei del bé comú.