ENTREVISTA AL PRESIDENT DEL COL·LEGI OFICIAL DE GESTORS ADMINISTRATIUS DE CATALUNYA

"Busquem la millor estratègia perquè el client pagui el que li correspon"

Alfonso Lluzar ressalta el paper dels professionals de la gestoria en la presentació de la declaració de la renda

lluzar

lluzar

4
Es llegeix en minuts

Amb els avanços digitals, cada vegada és més fàcil emplenar la declaració de la renda. Però segons asseguren des delCol·legi  Oficial de Gestors Administratius de Catalunya, també resulta més fàcil equivocar-se. Alfonso Lluzar, el seu president, recalca la necessitat de revisar bé l’esborrany que envia l’Agència Tributària i, en cas de tenir qualsevol dubte, consultar sempre amb un professional. Això sí, que no esperi a última hora.

-Aquest any és el primer en el qual la declaració de la renda només es pot presentar digitalment. ¿Preveu que això suposi algun problema?

-Passar de més a menys opcions sempre pot perjudicar algú, perquè segurament hi havia contribuents que volien continuar amb la presentació en paper i aquest any no ho podran fer. Que això tingui un efecte molt important a escala general, no ho crec, encara que és una manera de tallar una altra via més que la gent tenia per presentar la seva declaració.

-¿Quines són les principals novetats d’aquest any?

-En aquesta edició, la declaració de la renda no ha experimentat grans novetats. No obstant, s’han de tenir en compte la deducció per pagament de despeses de guarderia, l’augment de reducció per descendent en cas de famílies nombroses i continuar atent a l’aplicació de les deduccions per adquisició de vivenda o lloguer.

-Des de l’escola sempre avisen que el contribuent s’ha d’assegurar que les dades de l’esborrany que envia Hisenda són correctes, perquè poden estar equivocats i la culpa recauria sobre el contribuent. -¿Quines comprovacions fa un gestor?

-Hisenda simplement recull les dades que li aporten tercers, com l’empresa en la qual treballes, el banc, entitats solidàries... Per això, el que comprova el gestor quan rep l’esborrany d’un client són aquelles dades que l’Agència Tributària no té. És a dir, els relatius a qüestions familiars (estat civil, unitat familiar, si hi ha hagut una mort...). També vigila les subvencions que s’han pogut rebre al llarg de l’any, que en els rendiments del treball s’incloguin les cotitzacions a sindicats o a col·legis professionals, les aportacions de plans de pensions al cònjuge, les informacions del cadastre referent als pisos de propietat...

-¿Quin objectiu persegueix el gestor a l’hora d’elaborar la declaració de la renda d’un client?

-El gestor garanteix que pagaràs sobre el teu impost de la renda ni més ni menys, sinó el que et correspon. Coneix perfectament la normativa i mirarà d’interpretar-la de la manera més favorable a l’usuari, de tal manera que s’aconsegueixi la factura fiscal més correcta. Amb això el que busquem és un estalvi d’impostos i la tranquil·litat per a l’usuari que la seva declaració està ben feta.

-¿El tracte amb el client continua sent presencial o s’està estenent una manera d’actuar virtual?

-El client més llunyà que tinc és a Austràlia. És cert que cada vegada hi ha més persones que es mouen per motius professionals i que fan la declaració a distància, tot i que hi ha de tot. Les rendes més senzilles igual sí que es poden fer de forma virtual, però les més complicades requereixen una interacció presencial amb una, dues o les visites que facin falta per decidir quina és la millor manera d’enfocar la declaració, perquè hi ha coses que sempre es poden interpretar de diverses maneres. Tu, com a gestor, sempre busques la millor estratègia per al teu client i això implica mirar moltes coses amb lupa, perquè el client vol pagar el que li correspon, però no més.

-¿Quin impacte té sobre la renda l’economia sorgida en l’entorn digital?

-Hisenda ja ha posat el focus en l’economia col·laborativa, especialment en el lloguer turístic per mitjà de plataformes com Airbnb. Ja està demanant a tots aquests mitjancers que facilitin informació, així que aconsellem a totes els llogaters que utilitzin aquestes plataformes que declarin els seus ingressos, així com les seves despeses, perquè el gestor els pugui incorporar. En aquest sentit, preveiem que a finals del 2019 l’Agència Tributària enviarà cartes per aclarir conceptes i recollir informació dels propietaris.

-¿I això s’estendrà a altres aplicacions, com la venda de segona mà?

-Segurament, però qui en pot sortir beneficiat és el contribuent. Posem que et vens un cotxe de segona mà a través d’internet. Doncs bé, això suposa una disminució del teu patrimoni, perquè no obtindràs el mateix que vas pagar al seu dia. És per això que sempre recomanem que es guardin totes les factures, perquè aquesta venda podria compensar en la declaració els increments de patrimoni.

Notícies relacionades

-Aquest any es calcula que s’arribarà als 20,3 milions de declaracions, gairebé un 2% de l’any passat. ¿També més persones acudiran a un gestor?

-Nosaltres no competim amb Hisenda, perquè com a organisme públic té una gran capacitat de captar clientela. Però sens dubte la societat confia en la nostra professió per fer la seva declaració. En tot cas, recomanem que els ciutadans mirin bé el seu esborrany, i si hi ha una cosa que no és correcta o que no entenen, que contactin amb un gestor administratiu, perquè l’ajudarà a presentar una declaració correcta i justa.