PREMI DIGITALITZA

Social Car: El meu cotxe és de tothom

Social Car, guanyadora del premi Digitalitza, és una plataforma de lloguer de vehicles entre particulars

Mar Alarcón, cofundadora de l'empresa, és una de les 50 emprenedores més influents d'Europa

zentauroepp26525592 barcelona 02 07 2014 contra mar alarcon emprendedora fundado190201193020

zentauroepp26525592 barcelona 02 07 2014 contra mar alarcon emprendedora fundado190201193020

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

L’economia col·laborativa ara està en boca de tots. Però en el llunyà 2011 ‘compartir’ era un verb només aplicat entre la gent amb qui es tenia confiança. Va ser aquell any quan Mar Alarcón i Francesc Queralt van cofundar Social Car, una plataforma en què els particulars podien posar el seu cotxe a disposició d’altres usuaris en forma de lloguer. Aquesta ‘start-up’ és la guanyadora del premi Digitalitza dels premis Empresa de l’Any, que organitza EL PERIÓDICO DE CATALUNYA.

“Va començar sent una simple aventura i ara podem dir que el cotxe compartit és una realitat”, assenyala Alarcón a aquest diari. Social Car és avui “un servei normalitzat” que ha evolucionat molt des dels seus inicis, alhora que la societat.

La 'start-up' va néixer com una plataforma en què un particular podia anunciar el seu vehicle i altres particulars podien posar-se en contacte amb ell per llogar-l’hi hores o dies. "Vam començar amb el model P2P –particular a particular–, però avui és més una modalitat de ‘carsharing’ [cotxe compartit]", destaca. L’empresa no té flota, cap dels cotxes anunciats està en propietat, però sí que han arribat a un model mixt: la gran majoria són particulars que ofereixen els seus vehicles, però també compten amb diversos punts a Barcelona, Madrid i València per a l’entrega i devolució. “Hi ha propietaris que ens han confiat un centenar de cotxes. Nosaltres gestionem amb tecnologia el seu lloguer, i el que vol el cotxe rep una resposta ràpida i automàtica, sense haver d’esperar que el propietari accepti o no la petició”, completa.

A més, ara la plataforma també és un lloc en què es pot comprar i vendre cotxes, i Social Car ofereix fins i tot una solució de rènting de vehicles.

Alarcón sap de primera mà com ha evolucionat el sector de l’economia col·laborativa. “Avui hi ha molta més gent que demana aquest tipus de serveis de compartició, i sobretot hi ha molts menys dubtes. Abans les trucades per a consultes duraven mitja hora, i ara tot és més ràpid. La gent té clar que els cotxes es poden compartir, hi ha assegurances adaptades a aquesta modalitat a tot risc...”, destaca.

Un altre senyal dels nous temps és que en l’accionariat de Social Car hi ha, des de principis del 2017, el RACC. "És el millor senyal de com estem acompanyant un sector tradicional en la seva transformació", remarca. Un altre dels sectors que acompanyen en la seva modernització és el de les assegurances.

Compartir de sèrie

De cara al futur, Alarcón continua veient la seva plataforma oferint vehicles però a un públic molt més acostumat a compartir el cotxe. “L’opció de compartir cotxe vindrà incorporada al mateix vehicle de sèrie. Serà el ‘software’ del cotxe el que detecti que no l’utilitzaràs durant unes hores, i podràs posar-lo de lloguer aquell temps en plataformes ‘online’ com la nostra”, avança.

Notícies relacionades

La companyia ocupa 12 persones i va tancar el 2018 amb tres milions d’euros de facturació. Compten amb més de 20.000 vehicles anunciats a 600 ciutats d’Espanya i 250.000 usuaris. "Ens centrem en Espanya, és el nostre mercat i hi estem còmodes", afegeix. 

Alarcón, una de les 50 dones emprenedores més influents de la indústria l’any passat segons EU-Startups.com, afirma que va emprendre a Barcelona perquè era d’aquí, i que quan va començar l’ecosistema era "molt petit". “Ara emprendre a Barcelona té molts avantatges. És un ‘hub’ important, hi ha capital, acceleradores... I el més important: hi ha mentalitat d’emprendre”. Precisament, el que va fer el 2011 amb Social Car.

Temes:

Startups