PORT DE BARCELONA

El principal aliat de les empreses exportadores

El premi Projecta expressa el compromís amb les empreses que aposten per demostrar el millor de si mateixes en el mercat global

Activitat en una terminal de contenidors del Port de Barcelona.

Activitat en una terminal de contenidors del Port de Barcelona. / CARLOS MONTAÑÉS

3
Es llegeix en minuts

Barcelona reuneix unes condicions logístiques úniques al Mediterrani. En un mateix àmbit, contigu a la capital catalana, es concentren les principals infraestructures de transport: el port de referència de la regió euromediterrània (Port de Barcelona), l'aeroport de més creixement d'Europa (Aeroport de Barcelona-el Prat), la xarxa principal d'autopistes de connexió amb la península Ibèrica i França i una xarxa ferroviària d'alta velocitat i doble ample de via (ibèric i internacional).

A aquest potent node de comunicacions, s'hi suma el principal pol logístic del sud d'Europa, amb la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del Port de Barcelona, Mercabarna i la Zona Franca. I dos elements més reforcen la singularitat de Barcelona: reuneix potents clústers de sectors industrials clau (automoció, moda, farmàcia, química o alimentació, entre altres) i operadors logístics especialitzats en tots aquests segments d'activitat. Aquesta suma de factors ha convertit Barcelona en el lloc més atractiu del sud d'Europa on instal·lar una plataforma de distribució internacional. De fet, aquesta és l'aposta que han fet nombroses multinacionals i operadors logístics que els últims anys s'han instal·lat a la ZAL del Port de Barcelona i en altres equipaments logístics de la capital catalana i de l'àrea metropolitana.

En aquest context, el paper del Port de Barcelona és decisiu. És la principal infraestructura de connexió d'aquest potent teixit productiu amb el mercat exterior. Disposa de 100 línies regulars que connecten la capital catalana amb més de 200 ports de tot el món i la seva àrea d'influència s'estén per la península Ibèrica, pel sud i el centre d'Europa i pel nord de l'Àfrica. A més, és la porta europea a mercats tan distants com l'Extrem Orient i Iberoamèrica.

Especialitzat en càrrega general i mercaderies d'alt valor, el Port de Barcelona canalitza mercaderies per valor de 61.000 milions d'euros a l'any i vehicula el 73% del comerç exterior marítim de Catalunya i el 24% del total espanyol. En l'àmbit portuari operen unes 500 empreses que donen feina a 32.000 persones.

Port de Barcelona és la principal infraestructura de connexió del potent teixit productiu del nostre país amb el mercat exterior 

La missió del Port de Barcelona és impulsar la internacionalització de les empreses del seu entorn i incrementar la seva competitivitat a través de la prestació dels serveis marítims i logístics més eficients. A més, treballa per consolidar-se com el primer centre de distribució euroregional al Mediterrani, en competència amb els ports del nord d'Europa.

Per això, ha desenvolupat una ambiciosa estratègia basada en el concepte de ‘port en xarxa’, que consisteix en una sèrie de terminals marítimes interiors, concebudes com a infraestructures de proximitat, que ajuden els operadors i les empreses carregadores (importadores i exportadores) a encaminar els seus productes per la capital catalana i a crear, així, cadenes logístiques més eficients.

Avui dia el Port de Barcelona ja compta amb terminals marítimes interiors a Saragossa (tmZ), zona centre peninsular (Terminal Intermodal Centre -TIC- i port sec de Coslada), Noáin (Navarra) i el sud de França (Terminal de Saint-Charles, a Perpinyà). L'objectiu és acostar els serveis de marca del Port de Barcelona a l'interior del territori, de manera que, encara que es trobin a centenars de quilòmetres del mar, les empreses puguin exportar a qualsevol lloc del món de la manera més competitiva.

Notícies relacionades

Els pròxims anys el Port de Barcelona reforçarà i ampliarà aquesta xarxa de terminals, així com el seu ventall de serveis dirigits al client final (empreses importadores i exportadores), en què ha sigut pioner.

Amb el patrocini del premi Projecta d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, el Port de Barcelona mostra una vegada més el seu compromís amb les empreses que aposten per competir a l'exterior, per demostrar el millor de si mateixes en el mercat global.