Nova normativa
El nou curs arrenca sense mòbils en tota l’etapa obligatòria
El Pla de Digitalització Responsable busca garantir la competència digital promovent un ús més responsable i saludable de la tecnologia

Una nena fa ús de lordinador portàtil a classe /
Quaderns, bolígrafs, guixos i llàpissos de colors han sigut sempre estris habituals a les aules. Avui dia conviuen -i de vegades es veuen substituïts- per ordinadors portàtils, pissarres tàctils, llibres virtuals i aplicacions. La digitalització ha canviat la manera d’ensenyar i aprendre, no sense generar incògnites sobre la seva influència en el desenvolupament i l’atenció dels alumnes. Cada vegada són més els que creuen que les classes poden veure’s afectades per l’ús d’aquests aparells i advoquen per fer de les aules espais lliures de pantalles.
A fi d’evitar que els dispositius interfereixin en els processos d’aprenentatge, el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya implanta pel curs 2025-2026 un Pla de Digitalització Responsable. El seu objectiu és redefinir l’adquisició de la competència digital en l’alumnat, fent servir la tecnologia com una eina estrictament pedagògica i promovent-ne un ús adequat, ètic i responsable.
Des d’aquest setembre, els mòbils no estan permesos, ni a les aules ni en cap dels espais dels centres educatius. Tampoc podran utilitzar-se rellotges intel·ligents. Una mesura que l’any passat ja es va aplicar a infantil i primària, i que ara s’estén fins a l’ESO per allotjar tota l’etapa obligatòria.
El nou pla s’ha dissenyat a partir de les recomanacions de la Comissió de Digitalització, constituïda per experts en l’ús de pantalles per part de nens i joves de 0 a 18 anys en contextos socioeducatius. La seva opinió coincideix, a més, amb la dels docents i les direccions de les diverses institucions públiques que han participat en l’estudi elaborat per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua): El 68% del professorat i l’equip directiu estan d’acord amb la prohibició dels mòbils en la secundària, i el 89% valora positivament la implementació de restriccions en l’ús de la tecnologia, ja que creuen que millorarà la convivència entre els estudiants, així com la seva atenció i el seu rendiment acadèmic.
«Som la primera comunitat autònoma espanyola que posa en marxa un procés de reforma tan rellevant basat en enquestes i grups de discussió», assegura la consellera d’Educació i FP, Esther Niubó.
Competències digitals
Des de la conselleria s’aposta per un ús puntual i saludable dels dispositius, sempre amb un propòsit educatiu clar. «En cap cas anirem en contra de la digitalització, seria ridícul negar que vivim en un món atapeït de tecnologia, tant com ho seria rebutjar els coneixements que aquesta aporta als nostres alumnes. Es tracta d’adquirir les competències digitals en un entorn d’aprenentatge regit pel bon ús dels dispositius», afegeix Niubó.
Per això, la Generalitat de Catalunya en continuarà garantint la disponibilitat per a les activitats ocasionals. A més a més, aquest curs continua proporcionant ordinadors portàtils a l’alumnat de 5è i 6è de primària i de l’ESO. Aquesta dotació s’estendrà també als estudiants dels graus de Formació Professional Bàsica.
Aposta per la formació
El currículum escolar continuarà reforçant les competències digitals de l’alumnat, i ho farà des d’un enfocament que promogui un ús més ètic de la tecnologia. Treballarà amb més profunditat la detecció i l’anàlisi de notícies falses i incorporarà mòduls d’estudi sobre els usos i els riscos de la intel·ligència artificial. Així mateix, s’oferirà als docents formació orientada a l’ús pedagògic de la digitalització, més enllà de la simple capacitació tècnica, i se’ls brindarà eines específiques per a l’ensenyament tecnològic en totes les etapes educatives obligatòries.
Notícies relacionadesUn aprenentatge que podrà continuar a casa amb Educació i Digitalització: Guia per acompanyar les famílies, un material de suport per a les famílies que es posarà a la seva disposició pròximament. El seu objectiu és acompanyar-les en l’educació conscient sobre l’ús de les pantalles, incloent entre d’altres, consells per protegir-se i prendre consciència dels possibles riscos.
Amb mesures que apel·len a la implicació conjunta d’alumnes, docents i famílies, Catalunya aposta per un nou model de digitalització, més conscient i equilibrat, i en el qual el desenvolupament competencial va de la mà del benestar i l’atenció de l’alumnat. Un repte educatiu i social amb què crear entorns més segurs i saludables.
- TELEVISIÓ I MAS La Vuelta ha mort
- Innovació residencial Així és la casa de dues plantes d’Amazon: una llar amb tot inclòs i per menys de 25.000 euros
- Una tardor complexa Cinc grans obres tallaran aquesta tardor la circulació de trens en diferents línies de Rodalies
- Sanitat Pública Catalunya disposarà d’urgències psiquiàtriques als grans hospitals
- Acord amb els Comuns El Govern reforçarà el control d’habitatges amb 100 inspectors
- Multimèdia Catalisme i indústria (capítol 1): del tèxtil als xips
- Cultura Set actes imperdibles per viure l'essència de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Entrevista | Iñaki Martín-Subero Investigador del IDIBAPS-Hospital Clínic Iñaki Martín-Subero, epigenetista: "Ja podem reconstruir l'evolució del càncer des que era una cèl·lula que es va corrompre"
- Estudi a ‘Nature’ Descoberta la «caixa negra del càncer», la regió de l’ADN que conté la història evolutiva del tumor
- Criança Ni futbol ni tennis: aquests són els esports als quals la IA recomana apuntar els teus fills en la tornada al col·le