06 d’abr 2020

Anar al contingut

AMPLIACIÓ DE PLANTILLA EN L'ENSENYAMENT PÚBLIC

Educació treu 5.000 noves places docents per al curs 2022-23

Les proves minimitzen el pes de la part memorística i donen més rellevància a les competències pràctiques

La conselleria aspira a incrementar la plantilla de professors en més de 15.000 persones en un lustre

Carlos Márquez Daniel

Educació treu 5.000 noves places docents per al curs 2022-23

JOAN CORTADELLAS

El Govern treu aquest dijous una nova convocatòria per ampliar el cos docent del sistema públic d’Educació. La conselleria que lidera Josep Bargalló (ERC) obre 5.000 places de mestre –gairebé totes per a Secundària– amb la peculiaritat que les proves posaran l’accent més en les competències pràctiques i pedagògiques que en la capacitat memorística. És a dir, una tria que vol ser un reflex del que s’espera del sistema educatiu del present i del futur, amb alumnes amb més capacitat d’anàlisi i de relació i menys dedicats a repetir com cotorres teoremes i capitals del món. Des del 2019, Educació aspira a introduir en uns quants cursos 15.658 nous docents a les escoles catalanes tutelades de la Generalitat.

La convocatòria l’ha presentat aquest dimarts el mateix Bargalló, que ha admès que, al no tenir competències per modificar uns temaris que li semblen «obsolets», aquest any es prioritzaran «els aspectes pràctics i pedagògics». Això implica, entre altres coses, que els aspirants a mestre hauran de realitzar una exposició oral pública, precisament, una altra de les aptituds que cada vegada estan agafant més protagonisme en el sistema educatiu. Aquesta prova, que haurà d’anar acompanyada d’una proposta d’aplicació a l’aula d’un determinat tema, tindrà una validesa del 70% de la qualificació final, i els aspirants disposaran de tres hores per dur-la a terme. El 30% restant correspondrà a la defensa escrita d’un tema de l’especialitat a què s’aspira a obtenir plaça, cosa que, a ulls del Govern, «redueix molt el valor memorístic» de la convocatòria. «No volem el professor que sap més Matemàtiques sinó el que sap ensenyar millor les Matemàtiques», va resumir Bargalló el gener del 2019, quan es van presentar unes altres 5.005 places a les quals es van presentar prop de 20.000 persones. 

Reduir la interinitat

El termini d’inscripció per obtenir una de les places va del 16 de gener al 4 de febrer, mentre que el procés de selecció començarà a mitjans de juny i no estarà completat fins a finals de novembre. Això significa que aquests 5.000 docents disposaran de credencial fixa a partir de setembre del 2022. A l’horitzó, l’objectiu últim de reduir la interinitat, que ronda el 40% a la Secundària i Batxillerat i el 27% en Infantil i Primària.