Anar al contingut

debat sobre el mètode d'ensenyament

Les famílies impulsen el primer boicot als deures escolars

La confederació espanyola d'ampes demana als mestres que no posin tasques els caps de setmana de novembre

Els pares de l'escola pública animen els nens a no fer la feina encarregada per als dies festius

MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Dos niños hacen los deberes.

Dos niños hacen los deberes. / Ferran Nadeu

La batalla contra els deures escolars, un debat que a Espanya ha anat prenent força en els últims cursos (a mesura, també, que s’ha anat ampliant el nombre d’escoles amb noves metodologies pedagògiques), viurà el novembre que ve un primer assalt. La Confederació Espanyola d’Associacions de Pares d’Alumnes (CEAPA), majoritària en l’escola pública, va llançar ahir una crida als progenitors i als mestres perquè facin boicot a les tasques escolars. La campanya contra els deures començarà, han anunciat els pares, amb la petició que els nens no hagin de fer tasques escolars a casa almenys els caps de setmana de novembre.

Aquest és, ha subratllat José Luis Pazos, president de la CEAPA, només un primer pas per a la desaparició «en la seva totalitat» de les tasques escolars, que en molts països estan regulades per llei, i en alguns fins i tot suprimides. Aquí, la complicitat dels professors serà determinant, ha admès el responsable de la CEAPA. Si al final no fos així, si els mestres segueixen fent fer deures els caps de setmana del mes de novembre, les famílies es negaran que els seus fills els facin. I els dilluns, ha afegit Pazos, els pares entregaran al col·legi un document explicant els motius pels quals els fills no els han fet.

El boicot plantejat per la CEAPA (que també agrupa la catalana FAPAC) es fonamenta en els resultats d’un estudi elaborat per la mateixa entitat, amb respostes de 1.748 pares i 472 menors participants en l’informe durant el primer semestre d’aquest any. Un 20,24% dels progenitors indiquen que els alumnes dediquen més de dues hores diàries als deures, cosa que suposa més de 10 hores a la setmana, és a dir bastant més temps que les sis hores i mitja calculades per l’OCDE per als estudiants espanyols.

JUGAR I DESCANSAR

El 39% denuncien que els deures entren en conflicte sovint amb les necessitats dels nens, mentre que 4 de cada 10 alumnes pensen que les tasques imposades pel centre escolar no respecten el seu temps de jugar i descansar. El 65% assegura que no fer els deures els perjudica, ja que suposa una mala qualificació a l’escola. La campanya es diu «A l’escola hi falta una assignatura: el meu temps lliure».

La iniciativa de la CEAPA arriba després que parlaments autonòmics com els de Madrid, Cantàbria, Múrcia i Canàries hagin plantejat iniciatives per exigir la racionalització de les tasques escolars.

A Catalunya, on la iniciativa per regular-les que va presentar el mes de juny passat el grup de Ciutadans al Parlament va ser rebutjada amb els vots en contra de Junts pel Sí i del PP, són les mateixes escoles –i molts mestres a títol particular– les que estan reduint la pressió sobre els estudiants i sobre les seves famílies.