Amics grans per a la repesca

Joves voluntaris ofereixen a l'estiu reforç a estudiants amb matèries suspeses en 50 instituts de Barcelona

Els exàmens de recuperació en secundària marquen l'inici del nou curs escolar

 

  / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
MARIA IGLESIAS / BARCELONA

Tornar a posar-se les piles després de les vacances escolars d'estiu no sempre és fàcil i encara menys si t'has d'enfrontar a les recuperacions de setembre que, malgrat que comencen aquest dijous, fa dies que causen enrenou a les aules d'alguns col·legis de Barcelona, abans de l'inici del nou curs escolar.

Evitar que es trenqui la rutina d'estudi i donar impuls als alumnes amb certes dificultats és l'objectiu del programa ‘Èxit Estiu’, impulsat pel Consorci d’Educació de Barcelona i en el qual participen prop de 2.000 estudiants d'ESO, de manera gratuïta.

Lluny de la imatge de les aules buides per vacances, un total de 48 centres educatius -14 d'ells concertats- de la ciutat han obert les portes per donar suport a aquests menors. Durant tres setmanes del juliol, l'activitat ofereix a l'alumnat atenció personalitzada i individual per ajudar-los en els seus deures d'estiu, a organitzar el seu temps d'estudi i a motivar-los de cara a l'avaluació extraordinària de setembre.

En la seva quarta edició, i de forma experimental, cinc dels instituts públics que participen en el programa han estès aquesta activitat a tres dies a finals del mes d'agost.

MARGE DE MANIOBRA

"Passada l'avaluació de l'any passat, es va manifestar la necessitat d'ampliar la durada de l'activitat durant l'última setmana d'agost", explica Eulàlia Esclapés, membre del Consorci d'Educació i del programa educatiu 'Èxit', que treballa contra el fracàs i el abandonament escolar prematur.

El curs passat es va aconseguir que el 63% dels alumnes amb una assignatura pendent la passés63% i s'espera que la taxa d'aprovats pugi aquest any als centres adherits. "Estem molt segurs que els resultats milloraran i que, de cara a l'any que ve, podrem ampliar el programa de manera generalitzada", assegura Esclapés.

"Des que s'acaba el programa fins al setembre passa més d'un mes i els nens acaben perdent la dinàmica de treball", explica Albert Rivera, un dels monitors de l'activitat a l'institut Sant Andreu (Nou Barris). "Ara els estudiants poden venir uns dies abans d'examinar-se per aclarir dubtes o acabar els exercicis pendents amb cert marge de maniobra". De fet, la gran assistència d'estudiants aquest dimecres demostra l'acceptació de la iniciativa entre els adolescents.

UN MODEL A SEGUIR

El bon funcionament del programa radica, segons Esclapés, en la figura dels 'amics grans', els monitors de les activitats que acaben convertint-se en models a seguir per a aquests menors. "Són joves de més de 18 anys que aconsegueixen establir un vincle molt pròxim amb els nois, molt diferent del que tindrien amb un professor".

"És una gran experiència a nivell personal", assegura Tatiana Fernández, de 23 anys, la coordinadora dels 'amics grans' del Sant Andreu. "Pots aportar molt a aquests nens i, quan veus els seus progressos, et sents realitzat. Només cal motivar-los, demostrar-los que amb una mica d'esforç s'aconsegueixen grans resultats". 

Les activitats s'organitzen per a grups de 10 alumnes per cada mentor i són els mateixos centres els que decideixen quins alumnes són idonis perquè vagin a aquestes classes. "Són alumnes que tenen ganes d'aprendre, que sols necessiten un petit impuls", diu Fernández. A més, els 'amics grans' es mantenen en constant contacte amb els professors dels menors, amb el fi de detectar qualsevol problema que pugui tenir l'alumne.

GRUPS VULNERABLES

Notícies relacionades

Marina García, de 20 anys, explica que no tots els pares disposen de temps o dels coneixements per ajudar els seus fills amb aquestes tasques, i afegeix que tampoc tots poden pagar classes de repàs o activitats de reforç. "Això suposa una gran ajuda per a aquests nens, que a vegades no tenen les eines per seguir el ritme del curs", assegura ella.

Laura Pérez, una altra monitora de 22 anys, diu que hi ha molts alumnes immigrants al programa, amb dificultats en matèries de llengua, i altres en situacions vulnerables. "Això fomenta la seva integració".