Enquesta de població activa
L’atur repunta al 10,8%, l’alça més gran en un primer trimestre des del 2013
El nombre d’ocupats va baixar en 170.000 persones, marcat pel final de la campanya nadalenca, que sol deixar mals números
Catalunya lidera la pujada i viu el pitjor inici d’any des del 2009
El mercat laboral espanyol va iniciar el 2026 amb un fort repunt de les xifres d’atur. La taxa d’atur va passar del 9,9% al 10,8%, gairebé un punt més, cosa que representa la pujada més gran en un primer trimestre des del 2013. Les arrencades d’any solen ser dolentes i l’efecte de les primeres contractacions de Setmana Santa (va començar el 29 de març) no ha compensat la tradicional mossegada sobre l’ocupació que genera el final de la campanya nadalenca i les reestructuracions de començament d’any.
Va pujar l ’atur –especialment entre les persones de menys de 20 anys i d’entre 40 i 50– i va baixar l ’ocupació –majorment en el comerç i entre les dones– durant el primer trimestre. Més per l’efecte calendari que pel fet que el mercat laboral travessi un mal moment.
En termes d’ocupació segueix en màxims històrics i en termes d’atur, al seu nivell més baix des del 2008, segons les dades actualitzades ahir per l’INE en l’enquesta de població activa (EPA). No obstant, les xifres sí que apunten a una certa moderació del creixement del mercat laboral, en la línia del conjunt de l’economia.
La xifra d’empleats va caure de gener a març en unes 170.000 persones, fins a gairebé 22,3 milions d’empleats. És un descens acusat, el doble que el registrat l’any passat i el més gran en un primer trimestre des del 2020, quan va esclatar la pandèmia. Si s’omet aquest exercici, és la baixada més gran des del 2014.
El comerç va ser el principal forat de l’ocupació aquest trimestre passat, devorant gairebé 180.000 llocs de treball. Transport i hostaleria també van restar, mentre que l’educació, la indústria manufacturera o les activitats sanitàries van compensar a l’alça parcialment.
La principal diferència de comportament amb l’inici de l’any passat és al comerç, que el 2025 amb prou feines va restar (es van perdre menys de 14.000 efectius) i aquest any ha sigut un llast de pes (amb més de 180.000 llocs de treball perduts). Això, en part, explica que l’ocupació hagi caigut més entre les dones.
Creix la qualitat de l’ocupació
La qualitat en l’ocupació està, majoritàriament, millorant. La taxa de temporalitat en el sector privat segueix a la baixa i se situa en l’11,9%, en mínims històrics. L’eventualitat continua concentrant-se en el sector públic, malgrat les sentències europees recriminant a Espanya la seva legislació referent a això.
L’ocupació que s’està creant és, en més mesura, indefinida a temps complet. Si se suma als temporals i els indefinits fixos discontinus, aquests representen el 15,8% de l’ocupació en el sector privat, mínim històric també.
A diferència d’altres cicles econòmics, en l’actual està creixent més l’ocupació que l’activitat. Les dades de l’EPA reflecteixen que el nombre d’ocupats creix a un ritme del 2,4% interanual, mentre que el nombre d’hores que els ocupats treballen creix al 0,9%. Un comportament que té diverses lectures i una és l’expectativa de moltes empreses que el cicle de creixement s’allargarà, per a la qual cosa continuen incorporant personal i a un ritme més gran del que ho fa l’activitat.
Els sectors amb el volum d’hores treballades que més creix són les indústries extractives (+ 24,4%), les activitats financeres (+ 10,9%) i les administratives (+ 9%). Al contrari, baixa el subministrament d’energia (-9,7%), informació i comunicacions (-9%) i empleades de la llar (-3,7%).
Una de les principals dades de l’EPA és l’increment del total de persones a l’atur. Des del quart trimestre del 2025 al primer del 2026 ha crescut en 231.500 persones, fins als 2,7 milions de desocupats. Una taxa del 10,8%.
Famílies aturades
Però dins d’aquest ascens general, hi ha una tendència més de fons que revela més vulnerabilitat. I és que està augmentant el nombre de llars on tots els membres estan a l’atur i cap ingressa res. Un escenari de màxima precarietat en què es troben 544.300 famílies a Espanya, un 3,3% més que fa un any.
Notícies relacionadesCatalunya va viure un dels pitjors inicis de l’any, liderant amb diferència l’augment de l’atur a Espanya. Ens hem de remuntar al 2009, quan esclatava la bombolla financera i immobiliària, per detectar un increment de l’atur més elevat que el registrat aquest primer trimestre. El nombre de desocupats va créixer un 24% respecte a la xifra amb què va acabar el 2025, escalant la taxa d’atur del 8,2% al 10,1%. L’atur va pujar en 46.300 persones, fins a 435.600.
El Govern va valorar bé els resultats del primer trimestre. "Les dades confirmen un mercat laboral que pot crear ocupació de més qualitat fins i tot en un context internacional complex", va dir, via comunicat, el vicepresident primer i ministre d’Economia, Comerç i Empresa, Carlos Cuerpo.
- Empreses Ángel Simón reforça el seu poder al capdavant d’Indra Sistemas
- A Catalunya Els Comuns recuperen la llei per fixar impostos als creuers
- Junta d’accionistes Gianni Vittorio Armani, nou conseller delegat d’Endesa
- Una opa d’Estée Lauder sobre Puig obrirà un ball mundial de fusions
- Els Emirats Àrabs Units es retiren de l’OPEP per la crisi d’Ormuz
