Combustibles
Preu de la gasolina i el dièsel avui, 27 d’abril a España per la Guerra d’Irán: la setmana arrenca amb pujades en els carburants
.
El preu dels carburants a Espanya es troba en una trajectòria ascendent des que el passat 28 de febrer esclatés el conflicte armat entre els Estats Units, Israel i l’Iran. Els atacs, ateses les enormes reserves de petroli iranianes i la seva posició geoestratègica pel fet de controlar l’estret d’Ormuz, estan impulsant a l’alça els preus de la gasolina, a més d’altres repercussions per a l’economia global.
Espanya, tot i que no importa petroli de l’Iran de manera directa, no està al marge d’aquesta crisi. L’encariment del barril de Brent, que ronda els 100 dòlars, es trasllada progressivament als sortidors espanyols i amenaça de disparar la factura dels conductors en les pròximes setmanes.
Preu mitjà de la gasolina i el dièsel avui, 27 d’abril
El preu mitjà de la gasolina a tot Espanya se situa en 1,518 euros/litre, 0,001 punts per sobre de les dades anteriors disponibles. Aquesta xifra suposa un lleu canvi respecte als registres anteriors. Abans de l’inici de l’operació militar, el litre de gasolina sense plom 95 rondava els 1,475 euros.
Pel que fa al dièsel, el preu mitjà se situa en 1,729 euros/litre, una lleu pujada si es compara amb la dada del dia anterior, quan costava 0,002 euros menys. Cal recordar que el gasoil és un combustible essencial per al transport de mercaderies i el sector professional.
L’encariment de tots dos carburants en les últimes setmanes s’explica per la pressió alcista del cru als mercats internacionals i per l’augment dels costos majoristes que ja s’estan traslladant al preu final al sortidor.
¿Per què apuja el preu del combustible?
Notícies relacionadesEl repunt dels preus es va produir després del llançament de míssils i els atacs a diversos vaixells prop de l’estret d’Ormuz, un pas de 38 quilòmetres pel qual transita al voltant d’una cinquena part del subministrament mundial de petroli. Les exportacions energètiques de l’Orient Mitjà han quedat en gran part aïllades de la resta del món pel tancament efectiu de l’estret, cosa que ha alterat les rutes de subministrament i ha forçat centenars de vaixells a tirar l’àncora.
Els economistes adverteixen que un conflicte prolongat podria disparar la inflació i alentir el creixement econòmic mundial, un escenari que Europa viuria amb especial intensitat en ser importadora neta d’energia. A Espanya, els conductors hauran d’estar atents a l’evolució dels preus en els pròxims dies, ja que els costos majoristes no es traslladen de manera immediata al sortidor i encara queda marge de pujada.
- Entrevista Els assessors fiscals aconsellen sobre la campanya de la renda: "Habitatge i eficiència energètica són les deduccions més potents"
- Nova vida Tony, de 56 anys, i Juanma, de 61: viuen en una furgoneta de 5 metres quadrats i gasten només dues bombones de butà a l’any
- "Stripper" amb geni Rosalía ensenya els seus blaus mentre prepara el seu ball sensual per a 'Euphoria'
- Sospiten del responsable d'una canera amb gossos en mal estat a Cassà i descobreixen un cultiu de marihuana a sota terra
- Calendari laboral Badalona gaudirà de tres ponts festius al maig i d'un superpont abans de les vacances per a qui pugui agafar dies
